Vyučující
|
-
Kovář Ivo, Prof. Dr.
-
Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
-
Grygar Miroslav, Doc. PaedDr. CSc.
-
Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Výtvarné umění, umělecké dílo a možnosti jeho zprostředkování 2. Metodika výtvarných činností a jejich struktura 3. Vzdělávací obsah, cíl, učivo a očekávané výstupy rámcových vzdělávacích programů v ČR 4. Mezioborová východiska výtvarných činností 5. Didaktická rekonstrukce uměleckých obsahů 6. Potenciál soudobé výtvarné výchovy v oblasti školní, mimoškolní praxe i sociální práce či terapie 7. Specifika galerijních a muzejních edukací 8. Exprese, umělecká edukace a interkulturní vzdělávání, mezigenerační porozumění, edukace seniorů 9. Výtvarná výchova v různých sociálních zařízeních - nemocnicích, nápravném zařízení, ve veřejném prostoru, v divadle 10. Výtvarná výchova a pedagogika volného času a zdravého životního stylu 11. Příprava, realizace, ověření, reflexe a zlepšující alterace edukačního programu 12. Návrh a analýza edukačních výtvarných programů 13. Reflexe, autoevaluace a zvyšování kvality vzdělávání
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Studium textů, Přednáška, Přednáška s demonstrací
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 25 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit základní pojmy a fakta z oblasti dějin umění a výtvarné kultury; |
navrhnout galerijní či muzejní vzdělávací program; |
využívat odbornou oborovou terminologii. |
Odborné dovednosti |
---|
komunikovat ve skupině, operacionalizovat pojmy a kategorizovat reflektované jevy; |
vyjadřovat se strukturovaně a zaznamenat své postoje a názory. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit koncepty zvolených děl uměleckých děl; |
objasnit jednotlivé didaktické kategorie; |
objasnit pojem "učitelovo pojetí výuky"; |
rozpoznávat fáze vývoje dětského výtvarného vyjadřování na základě obrazové dokumentace; |
pojmenovat vazby mezi vývojem dětského výtvarného vyjadřování a vývojem dětského myšlení. |
Odborné dovednosti |
---|
transformovat umělecký obsah do výtvarného úkolu; |
transformovat rámcový vzdělávací program do školního vzdělávacího programu i výtvarných úloh; |
připravit v rámci didaktické struktury vyučovací jednotku a realizovat ji; |
připravit výtvarný úkol vzhledem k věku žáků a typu školy; |
navrhnout výtvarnou či tematickou řadu i výtvarný projekt; |
zaznamenat a analyzovat výukovou situaci a navrhnout zlepšení ve vztahu k rozhodování učitele; |
vyhotovit reflektivní bilanci hodiny; |
reflektovat své umělecko-pedagogické působení. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Skupinová konzultace, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Kombinovaná zkouška, |
Skupinová prezentace, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Skupinová prezentace, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Doporučená literatura
|
-
Kunst+Unterricht.
-
Addison Nicholas. Debates in Art and Design Education . 2012. ISBN 9780415618878.
-
Allen Felicity. Education (Documents of Contemporary Art). 2011. ISBN 9780854881925.
-
Bláha, Jaroslav. Výtvarné umění a hudba. I, Tvar, prostor a čas. 2012. ISBN 978-80-87258-69-9.
-
Bláha Jaroslav. Výtvarné umění a hudba I/2 - Tvar, prostor a čas.. Praha: TOGGA, 2013.
-
Ed. by Mateus-Berr, Ruth / Götsch, Michaela. Perspectives on Art Education: Perspectives on Art Education. 2015. ISBN 978-0-41-561887-8.
-
Hazuková, Helena. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově. I.. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1994.
-
Hazuková, Helena; Šamšula, Pavel. Didaktika výtvarné výchovy I / Helena Hazuková, Pavel Šamšula. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-237-7.
-
Herschbach, Markus. Grenzüberschreitende Projekte. 2015. ISBN 978-3732363490.
-
Hickman Richard. Art education 11 - 18. 2004. ISBN 9780826472014.
-
Hickman, Richard. Why we make art and why it is taught. Bristol : Intellect, 2005.
-
Mayer, Stefan. Unsichtbare Kunst und ihre didaktischen Perspektiven (Kontext Kunstpädagogik). 2011. ISBN 978-3867361316.
-
Skalková, Jarmila. Obecná didaktika : vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
Slavík, J.; Čapková, D. Reflexe učitelské profese: Dílna, divadlo a těžký život v pojetí výuky. Pedagogika, 44, 1994, č. 4, s. 377-388.. 1994.
-
SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
-
Slavík, Jan; Janík, Tomáš. Teorie, výzkum a tvorba školy. Pedagogika ISSN 0031-3815 Roč. 56, č. 2 (2006), s. 2006.
-
Slavík, Jan. Zamyšlení nad vzdělávacím programem z hlediska učitelské autority : Učitel výtvarné výchovy - úředník, šaman, profesionál?? Výtvarná výchova, 2005, roč. 45, č. 3-4, s. 21-23.. 2005.
-
Štech, S. Mise školy - chránit kulturu i rozvíjet dítě.
-
Vyskočilová, E.; Dvořák, D. Didaktika jako věda a jako nástroj učitele. In: Školní didaktika. Kalhous, Z.; Obst, O.; a kol.(ed.). Praha, Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
|