Předmět: Metodika výtvarné a audiovizuální výchovy

« Zpět
Název předmětu Metodika výtvarné a audiovizuální výchovy
Kód předmětu KVK/MVAČ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
  • Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
  • Kovář Ivo, Prof. Dr.
Obsah předmětu
1. Výtvarné umění, umělecké dílo a možnosti jeho zprostředkování 2. Metodika výtvarných činností a jejich struktura 3. Vzdělávací obsah, cíl, učivo a očekávané výstupy rámcových vzdělávacích programů v ČR 4. Mezioborová východiska výtvarných činností 5. Didaktická rekonstrukce uměleckých obsahů 6. Potenciál soudobé výtvarné výchovy v oblasti školní, mimoškolní praxe i sociální práce či terapie 7. Specifika galerijních a muzejních edukací 8. Exprese, umělecká edukace a interkulturní vzdělávání, mezigenerační porozumění, edukace seniorů 9. Výtvarná výchova v různých sociálních zařízeních - nemocnicích, nápravném zařízení, ve veřejném prostoru, v divadle 10. Výtvarná výchova a pedagogika volného času a zdravého životního stylu 11. Příprava, realizace, ověření, reflexe a zlepšující alterace edukačního programu 12. Návrh a analýza edukačních výtvarných programů 13. Reflexe, autoevaluace a zvyšování kvality vzdělávání

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
objasnit vývoj uměleckých směrů a proudů s důrazem na 20. a 21. století ve středoškolském rozsahu;
používat odbornou terminologii z oboru výtvarné umění ve středoškolském rozsahu.
popsat specifika a vývojové fáze dětského výtvarného projevu;
charakterizovat vývoj tvořivých schopností v dětství.
Odborné dovednosti
aktivizovat účastníky edukací v duchu pedagogického konstruktivismu;
rozvíjet komunikační dovednosti účastníků edukací;
interpretovat a zprostředkovávat obsah uměleckého díla.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné znalosti
interpretovat obraz (umělecké dílo či projev širší vizuální kultury) v kulturních a společenských kontextech;
využívat odborné oborové termíny a základní oborové kategorie;
popsat kategorie vzdělávacích cílů a obsahu oboru v souladu s RVP ZV;
zprostředkovat obsahy umění a vizuální kultury různým cílovým skupinám;
objasnit soudobé pojetí oboru výtvarné a audiovizuální výchovy a oborová specifika;
vyhledat vhodná inspirační východiska v oblasti vizuální kultury (výtvarné umění včetně současného, film a nová média, reklama a internet) pro učební úlohy v rámci výtvarné a audiovizuální výchovy.
Odborné dovednosti
rozvíjet dětský výtvarný projev ve vztahu k věku dětí a jejich schopnostem;
navrhnout výtvarnou a audiovizuální úlohu pro různé cílové skupiny;
zpracovat strukturovaný edukační program;
reflektovat a hodnotit výtvarnou edukační aktivitu.
Obecné způsobilosti
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Kooperativní výuka,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Analyticko-kritická práce s textem,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Individuální prezentace,
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Sebehodnocení,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Brücknerová, Karla. Skici ze současné estetické výchovy. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5616-9.
  • DEHART, J., HASH, P. Arts-Based Research Across Visual Media in Education. Routledge, 2023. ISBN 9781032279183.
  • Kirchner, Constanze; Kirschenmann, Johannes. Kunst unterrichten. Didaktische Grundlagen und schülerorientierte Vermittlung. Seelze: Klett - Kallmeyer, 2015.
  • KITZBERGEROVÁ, L. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK. 2014.
  • KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál,, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
  • Sochor, Pavel. Člověk s postižením a výtvarná tvorba : od zobrazování k autorství. 1. vydání. 2015. ISBN 978-80-210-7925-0.
  • STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, H., DRURY SOJKOVÁ, A., BUREŠOVÁ, L., HÁJKOVÁ, L. MIKULOVÁ, T. VELERIANOVÁ, D. Participace v umění a ve výchově. Praha: Vydavatelství MU, nakladatelství Dokořán, 2021. ISBN 978-80-7675-040-1.
  • UHL SKŘIVANOVÁ, V. a kol. (eds.). Pedagogika umění - umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání.. Ústí nad Labem: UJEP, 2014. ISBN 978-80-7414-663-3.
  • Uhl Skřivanová, V. et al. Pozice české výtvarné výchovy v mezinárodním kontextu. Západočeská univerzita v Plzni, 2022. ISBN 978-80-261-1099-6.
  • UHL SKŘIVANOVÁ, V. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-228-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr