Vyučující
|
-
Kovář Ivo, Prof. Dr.
-
Grygar Miroslav, Doc. PaedDr. CSc.
-
Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata výuky: 1. Didaktika VV (vztah obecné a oborové didaktiky, struktura oborově didaktických faktů a jejich oborově didaktické zkoumání v praxi) 2. Učitel ve VV (typy učitelovy autority, tři dimenze učitelova profesního výkonu: učitelovo pojetí výuky, edukační program, teoretická dimenze - společenství myslí) 3. Žák ve VV (ontogeneze výtvarného projevu dle Piageta, charakteristické znaky dětského výtvarného projevu, typologie výtvarného vyjadřování) 4. Interakce ve výuce (výrazová hra - vymezení a struktura, výukové interakční žánry ve výtvarné výchově) 5. Učební situace (učební úloha - vymezení a struktura, náměty, techniky, způsoby aktivizace obsahu a reflektivní dialog ve výtvarné výchově) 6. Učivo ve VV (typy obsahových transformací, obsahy a cíle RVP pro gymnázia, pro vybrané střední školy a pro základní umělecké školy)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Studium textů, Přednáška, Přednáška s demonstrací
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit základní pojmy a fakta z oblasti dějin umění a výtvarné kultury. |
Odborné dovednosti |
---|
reflektovat edukační potenciál výtvarných úloh ve skupině. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit koncepty zvolených děl uměleckých děl; |
objasnit jednotlivé didaktické kategorie; |
objasnit pojem "učitelovo pojetí výuky"; |
rozpoznávat fáze vývoje dětského výtvarného vyjadřování na základě obrazové dokumentace; |
pojmenovat vazby mezi vývojem dětského výtvarného vyjadřování a vývojem dětského myšlení. |
Odborné dovednosti |
---|
transformovat umělecký obsah do výtvarného úkolu; |
transformovat rámcový vzdělávací program do školního vzdělávacího programu i výtvarných úloh; |
připravit v rámci didaktické struktury vyučovací jednotku a realizovat ji; |
připravit výtvarný úkol vzhledem k věku žáků a typu školy; |
navrhnout výtvarnou či tematickou řadu i výtvarný projekt; |
reflektovat výuku výtvarné výchovy ve vztahu k soudobým oborovým parametrům. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Analyticko-kritická práce s textem, |
Projektová výuka, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti |
---|
Projektová výuka, |
Diskuse, |
Skupinová konzultace, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Portfolio, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Portfolio, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Hazuková, Helena. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově. I.. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1994.
-
Hazuková, Helena; Šamšula, Pavel. Didaktika výtvarné výchovy I / Helena Hazuková, Pavel Šamšula. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-237-7.
-
Skalková, Jarmila. Obecná didaktika : vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
Slavík, J.; Čapková, D. Reflexe učitelské profese: Dílna, divadlo a těžký život v pojetí výuky. Pedagogika, 44, 1994, č. 4, s. 377-388.. 1994.
-
SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
-
Slavík, Jan; Janík, Tomáš. Teorie, výzkum a tvorba školy. Pedagogika ISSN 0031-3815 Roč. 56, č. 2 (2006), s. 2006.
-
Slavík, Jan. Zamyšlení nad vzdělávacím programem z hlediska učitelské autority : Učitel výtvarné výchovy - úředník, šaman, profesionál?? Výtvarná výchova, 2005, roč. 45, č. 3-4, s. 21-23.. 2005.
-
Štech, S. Mise školy - chránit kulturu i rozvíjet dítě.
-
Vyskočilová, E.; Dvořák, D. Didaktika jako věda a jako nástroj učitele. In: Školní didaktika. Kalhous, Z.; Obst, O.; a kol.(ed.). Praha, Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
|