|
Lecturer(s)
|
-
Rada Václav, prof. Dr.
-
Böhm Ivan, doc. PaedDr. CSc.
-
Brunátová Ladislava, PhDr. Ph.D.
|
|
Course content
|
1. Visual Culture Art Didactics 2. Visual Culture Art Teacher 3. Visual Culture Art Student 4. Interaction during teaching process 5. Classroom situation 6. Visual Culture Art Curriculum
|
|
Learning activities and teaching methods
|
Collaborative instruction, Cooperative instruction, Instruction based on dialogue, Students' portfolio, Textual studies, Lecture, Lecture with visual aids
- Preparation for an examination (30-60)
- 30 hours per semester
- Contact hours
- 26 hours per semester
- Graduate study programme term essay (40-50)
- 30 hours per semester
|
| prerequisite |
|---|
| Knowledge |
|---|
| to clarify basic terminology and facts in the field of art history and visual culture. |
| Skills |
|---|
| to reclect on the educational potential of creative tasks in the group. |
| Competences |
|---|
| N/A |
| learning outcomes |
|---|
| Knowledge |
|---|
| to explain concepts of some artworks; |
| to explain the didactic cathegories; |
| to explain the term "teacher´s concept of education"; |
| to describe the stages of artistic development using concrete pictures; |
| to explain the relationship between the development of cognitive and astistic skills in childhood. |
| Skills |
|---|
| to transform the content of art to creative task; |
| to transform the Framework Educational Programme to School Educational Programme as well as into the creative tasks; |
| to design a lesson of art education using the didactic structure; |
| to propose a creative ask considering the age of pupils and the type of school; |
| to design series of creative tasks or an art project; |
| to reflect a lesson of art education considering the current goals of the field. |
| Competences |
|---|
| N/A |
| teaching methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Lecture |
| Lecture with visual aids |
| Textual studies |
| Collaborative instruction |
| Cooperative instruction |
| Students' portfolio |
| Discussion |
| Skills |
|---|
| Textual studies |
| Project-based instruction |
| Discussion |
| Competences |
|---|
| Project-based instruction |
| Discussion |
| Group discussion |
| assessment methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Oral exam |
| Seminar work |
| Skills |
|---|
| Portfolio |
| Seminar work |
| Competences |
|---|
| Portfolio |
| Seminar work |
|
Recommended literature
|
-
Hazuková, Helena. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově. I.. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1994.
-
Hazuková, Helena; Šamšula, Pavel. Didaktika výtvarné výchovy I / Helena Hazuková, Pavel Šamšula. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-237-7.
-
Skalková, Jarmila. Obecná didaktika : vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
Slavík, J.; Čapková, D. Reflexe učitelské profese: Dílna, divadlo a těžký život v pojetí výuky. Pedagogika, 44, 1994, č. 4, s. 377-388.. 1994.
-
SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
-
Slavík, Jan; Janík, Tomáš. Teorie, výzkum a tvorba školy. Pedagogika ISSN 0031-3815 Roč. 56, č. 2 (2006), s. 2006.
-
Slavík, Jan. Zamyšlení nad vzdělávacím programem z hlediska učitelské autority : Učitel výtvarné výchovy - úředník, šaman, profesionál?? Výtvarná výchova, 2005, roč. 45, č. 3-4, s. 21-23.. 2005.
-
Štech, S. Mise školy - chránit kulturu i rozvíjet dítě.
-
Vyskočilová, E.; Dvořák, D. Didaktika jako věda a jako nástroj učitele. In: Školní didaktika. Kalhous, Z.; Obst, O.; a kol.(ed.). Praha, Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
|