Předmět: Metodika výuky a realizace kurikula výtvarné a audiovizuální výchovy pro SŠ

« Zpět
Název předmětu Metodika výuky a realizace kurikula výtvarné a audiovizuální výchovy pro SŠ
Kód předmětu KVK/MVRSŠ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kovář Ivo, Prof. Dr.
  • Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
  • Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Výtvarné umění, umělecké dílo a možnosti jeho zprostředkování. Vizuální kultura a audiovize ve výchově. Obsah vyučování výtvarné a audiovizuální výchovy a učení, kurikulum a jeho vztah k metodám výuky. Kurikulární doku-menty a jejich vztah k realizaci kurikula ve SŠ. 2. Situace výuky a zkušenost, transformace uměleckého obsahu a obsahů vizuální kultury. Realizace kurikula výtvarné a audiovizuální výchovy ve výuce v SŠ. Umění a vizuální kultura jako inspirační východisko a vyučovací obsah. 3. Učební úloha jako základ sémantizace a konceptualizace vzdělávacího obsahu ve výtvarné a audiovizuální výcho-vě. Intersubjektivní, subjektivní a objektivní stránka obsahové transformace v učebních úlohách ve SŠ. Rozvoj krea-tivity a vizuální gramotnosti skrze aktivní práci s digitálním obsahem. 4. Metodologie, metodika a metoda ve výtvarné a audiovizuální výchově. Interakce mezi učitelem, žáky a obsahem na podkladě učebních úloh ve výtvarné a audiovizuální výchově na SŠ. Metodika výtvarných a audiovizuálních činnos-tí a didaktická struktura přípravy na výuku. 5. Soudobé umění v soudobé škole. Interdisciplinární přístupy v umění nových médií jako inspirační východisko pro výuku na SŠ. Aktuální možnosti průniku pedagogických a uměleckých performativních aktivit ve škole. 6. Kurikulum ve výtvarné a audiovizuální výchově; dynamická a statická stránka existence kurikula se zaměřením na SŠ. Vzdělávací obsah, cíl, učivo a očekávané výstupy rámcových vzdělávacích programů v ČR. Analýza tvořivých úloh a její vztah ke kurikulárním dokumentům. 7. Fáze a způsoby uplatňování kurikula jako formy existence obsahu vzdělávání. Skryté kurikulum ve výtvarné a audi-ovizuální výchově a jeho vztahy k formálnímu (explicitnímu) kurikulu. Vzdělávací obsah, cíl, učivo a očekávané vý-stupy rámcových vzdělávacích programů v ČR. Problematika tvorby jako způsobu realizace kurikula. 8. Didaktické kategorie přípravy jednotky výtvarné a audiovizuální výchovy. Myšlenkové mapy a konceptualizace ob-sahu (např. metodikou 3A). 9. Výtvarná a audiovizuální výchova školní a mimoškolní. Specifika galerijních a muzejních edukací. Příprava edu-kačního programu. Zprostředkování umění nových médií. 10. Potenciál soudobé výtvarné a audiovizuální výchovy v oblasti školní, mimoškolní praxe i sociální práce či veřejném prostoru. Směřování výuky k rozvoji digitálních kompetencí. 11. Umělecká edukace a interkulturní vzdělávání, mezigenerační porozumění, edukace seniorů. 12. Reflexe výuky jako nástroj pro analýzu, hodnocení a zvyšování kvality výuky ve výtvarné a audiovizuální výchově. Souvislosti mezi reflexí výuky, akčním výzkumem a výzkumem kurikula v SŠ. Konceptová analýza edukačního programu. 13. Kurikulární výzkum ve výtvarné a audiovizuální výchově. Akční výzkum výuky, autoevaluace, komparativní vý-zkum kurikula se zaměřením na SŠ. Realizace, ověření, reflexe a zlepšující alterace edukačního programu. Zvyšová-ní kvality vzdělávání. 14. Základní pojmy z oblasti reflexe a hodnocení výuky - souvislost s předměty KPG/ZRHV a KPG/RHV.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 26 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
objasnit základní pravidla pro přípravu výuky, realizaci kurikula a reflexi výuky;
vysvětlit základní pojmy pro analýzu výuky;
popsat základní postupy pro interpretování a kritickou analýzu kurikulárních dokumentů.
Odborné dovednosti
pozorovat výuku, utvářet její myšlenkový obraz a analyticky jej reflektovat;
tvořit základní body přípravy na výuku;
uplatňovat základní dovednosti realizace kurikula.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
Výsledky učení
Odborné znalosti
objasnit vyžadovaná pravidla pro přípravu výuky, realizaci kurikula a reflexi výuky a vysvětlit jejich smysl pro výuku;
vysvětlit vyžadované pojmy pro analýzu výuky a porozumět jejich smyslu pro vzdělávací praxi;
s porozuměním interpretovat a kriticky analyzovat kurikulární dokumenty;
vysvětlit obsah základních didaktických kategorií.
Odborné dovednosti
pozorovat výuku, utvářet její myšlenkový obraz a analyticky jej reflektovat s uplatněním vyžadovaných pojmů;
tvořit přípravu na výuku a kriticky ji korigovat při odborné argumentaci nebo podle zkušeností z praxe;
s porozuměním uplatňovat dovednosti realizace kurikula;
efektivně využívat teorii k reflexi, evaluaci a zlepšování vlastní praxe;
tvořivým způsobem transformovat vzdělávací obsah z vizuální a audiovizuální kultury;
plánovat výuku se zaměřením na digitální kompetence.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Přednáška s diskusí,
Analyticko-kritická práce s textem,
Kooperativní výuka,
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Skupinová výuka,
Samostudium,
E-learning,
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Kooperativní výuka,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Obsahová analýza kurikula. Rozbor dle metodiky 3A.
Obecné způsobilosti
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Portfolio,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Formativní hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Portfolio,
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • DEHART, J., HASH, P. Arts-Based Research Across Visual Media in Education. Routledge, 2023. ISBN 9781032279183.
  • Kirchner, C.; Kirschenmann, J. Kunst unterrichten: Didaktische Grundlagen und schülerorientierte Vermittlung. Kallmeyer, 2015. ISBN 978-37-800-4828-8.
  • STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, H., DRURY et al. Participace v umění a ve výchově. Praha: Vydavatelství MU, nakladatelství Dokořán. 2021.
  • UHL SKŘIVANOVÁ, V., PLÍHALOVÁ M. DIDART. Edukační přístupy ve výtvarné výchově. Západočeská univerzita v Plzni. 2020.
  • Uhl Skřivanová, V., Plíhalová M. Pozice české výtvarné výchovy v mezinárodním kontextu. Západočeská univerzita v Plzni, 2022. ISBN 978-80-261-1099-6.
  • UHL SKŘIVANOVÁ, Věra, ed. Pedagogika umění ? umění pedagogiky, aneb Inovativní, interkulturní a interdisciplinární přístupy k edukaci.. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2013. ISBN 978-80-7414-582-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr