Vyučující
|
-
Kovář Ivo, Prof. Dr.
-
Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
-
Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Výtvarné umění, umělecké dílo a možnosti jeho zprostředkování. Vizuální kultura a audiovize ve výchově. Obsah vyučování výtvarné a audiovizuální výchovy a učení, kurikulum a jeho vztah k metodám výuky. Kurikulární doku-menty a jejich vztah k realizaci kurikula ve SŠ. 2. Situace výuky a zkušenost, transformace uměleckého obsahu a obsahů vizuální kultury. Realizace kurikula výtvarné a audiovizuální výchovy ve výuce v SŠ. Umění a vizuální kultura jako inspirační východisko a vyučovací obsah. 3. Učební úloha jako základ sémantizace a konceptualizace vzdělávacího obsahu ve výtvarné a audiovizuální výcho-vě. Intersubjektivní, subjektivní a objektivní stránka obsahové transformace v učebních úlohách ve SŠ. Rozvoj krea-tivity a vizuální gramotnosti skrze aktivní práci s digitálním obsahem. 4. Metodologie, metodika a metoda ve výtvarné a audiovizuální výchově. Interakce mezi učitelem, žáky a obsahem na podkladě učebních úloh ve výtvarné a audiovizuální výchově na SŠ. Metodika výtvarných a audiovizuálních činnos-tí a didaktická struktura přípravy na výuku. 5. Soudobé umění v soudobé škole. Interdisciplinární přístupy v umění nových médií jako inspirační východisko pro výuku na SŠ. Aktuální možnosti průniku pedagogických a uměleckých performativních aktivit ve škole. 6. Kurikulum ve výtvarné a audiovizuální výchově; dynamická a statická stránka existence kurikula se zaměřením na SŠ. Vzdělávací obsah, cíl, učivo a očekávané výstupy rámcových vzdělávacích programů v ČR. Analýza tvořivých úloh a její vztah ke kurikulárním dokumentům. 7. Fáze a způsoby uplatňování kurikula jako formy existence obsahu vzdělávání. Skryté kurikulum ve výtvarné a audi-ovizuální výchově a jeho vztahy k formálnímu (explicitnímu) kurikulu. Vzdělávací obsah, cíl, učivo a očekávané vý-stupy rámcových vzdělávacích programů v ČR. Problematika tvorby jako způsobu realizace kurikula. 8. Didaktické kategorie přípravy jednotky výtvarné a audiovizuální výchovy. Myšlenkové mapy a konceptualizace ob-sahu (např. metodikou 3A). 9. Výtvarná a audiovizuální výchova školní a mimoškolní. Specifika galerijních a muzejních edukací. Příprava edu-kačního programu. Zprostředkování umění nových médií. 10. Potenciál soudobé výtvarné a audiovizuální výchovy v oblasti školní, mimoškolní praxe i sociální práce či veřejném prostoru. Směřování výuky k rozvoji digitálních kompetencí. 11. Umělecká edukace a interkulturní vzdělávání, mezigenerační porozumění, edukace seniorů. 12. Reflexe výuky jako nástroj pro analýzu, hodnocení a zvyšování kvality výuky ve výtvarné a audiovizuální výchově. Souvislosti mezi reflexí výuky, akčním výzkumem a výzkumem kurikula v SŠ. Konceptová analýza edukačního programu. 13. Kurikulární výzkum ve výtvarné a audiovizuální výchově. Akční výzkum výuky, autoevaluace, komparativní vý-zkum kurikula se zaměřením na SŠ. Realizace, ověření, reflexe a zlepšující alterace edukačního programu. Zvyšová-ní kvality vzdělávání. 14. Základní pojmy z oblasti reflexe a hodnocení výuky - souvislost s předměty KPG/ZRHV a KPG/RHV.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit základní pravidla pro přípravu výuky, realizaci kurikula a reflexi výuky; |
vysvětlit základní pojmy pro analýzu výuky; |
popsat základní postupy pro interpretování a kritickou analýzu kurikulárních dokumentů. |
Odborné dovednosti |
---|
pozorovat výuku, utvářet její myšlenkový obraz a analyticky jej reflektovat; |
tvořit základní body přípravy na výuku; |
uplatňovat základní dovednosti realizace kurikula. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit vyžadovaná pravidla pro přípravu výuky, realizaci kurikula a reflexi výuky a vysvětlit jejich smysl pro výuku; |
vysvětlit vyžadované pojmy pro analýzu výuky a porozumět jejich smyslu pro vzdělávací praxi; |
s porozuměním interpretovat a kriticky analyzovat kurikulární dokumenty; |
vysvětlit obsah základních didaktických kategorií. |
Odborné dovednosti |
---|
pozorovat výuku, utvářet její myšlenkový obraz a analyticky jej reflektovat s uplatněním vyžadovaných pojmů; |
tvořit přípravu na výuku a kriticky ji korigovat při odborné argumentaci nebo podle zkušeností z praxe; |
s porozuměním uplatňovat dovednosti realizace kurikula; |
efektivně využívat teorii k reflexi, evaluaci a zlepšování vlastní praxe; |
tvořivým způsobem transformovat vzdělávací obsah z vizuální a audiovizuální kultury; |
plánovat výuku se zaměřením na digitální kompetence. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Kooperativní výuka, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
E-learning, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Kooperativní výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obsahová analýza kurikula. Rozbor dle metodiky 3A. |
Obecné způsobilosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Portfolio, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Formativní hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Portfolio, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
DEHART, J., HASH, P. Arts-Based Research Across Visual Media in Education. Routledge, 2023. ISBN 9781032279183.
-
Kirchner, C.; Kirschenmann, J. Kunst unterrichten: Didaktische Grundlagen und schülerorientierte Vermittlung. Kallmeyer, 2015. ISBN 978-37-800-4828-8.
-
STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, H., DRURY et al. Participace v umění a ve výchově. Praha: Vydavatelství MU, nakladatelství Dokořán. 2021.
-
UHL SKŘIVANOVÁ, V., PLÍHALOVÁ M. DIDART. Edukační přístupy ve výtvarné výchově. Západočeská univerzita v Plzni. 2020.
-
Uhl Skřivanová, V., Plíhalová M. Pozice české výtvarné výchovy v mezinárodním kontextu. Západočeská univerzita v Plzni, 2022. ISBN 978-80-261-1099-6.
-
UHL SKŘIVANOVÁ, Věra, ed. Pedagogika umění ? umění pedagogiky, aneb Inovativní, interkulturní a interdisciplinární přístupy k edukaci.. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2013. ISBN 978-80-7414-582-7.
|