Vyučující
|
-
Bocianová Gabriela
-
Juřina Miloš, Prof. akad. mal.
-
Rajchl Milan, MgA. Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Obsah předmětu směřuje k porozumění malbě v kontextech vybraných otázek vizuální kultury, vybraných epoch či konkrétních artefaktů výtvarného umění. Samostatné řešení zadaných úkolů v průběhu semestru s cílem nalézt originální řešení a představit malbu jako vyjadřovací prostředek, orientovat se na kompozici, barvu, tvar. Seminář posluchačům dává možnost sestavit vlastní racionální metodiku výuky malby, alternativní k dosud uplatňovaným klasickým metodám. Studenti zpracovávají individuální projekty v malbě po stránce technologické i tematické. V tvůrčím procesu přistupují k technologickým experimentům. Student uplatňuje dříve nabyté zkušenosti v oboru studijní i volné malby, v souladu s obsahem dokáže uplatnit složitější kompoziční a originální řemeslné postupy, dovede vytvořit kompaktní soubor, ucelený v technice i výtvarném výrazu a adekvátně ho prezentovat. Jako zdroj inspirace užívá různorodé techniky a obsahy malby v moderním a postmoderním umění. Student teoreticky nahlíží a reflektuje postup práce, námětové variace a posuny s oporou v kunsthistorických kontextech. 1. Seznámení s obsahem předmětu, organizace semestru, stanovení termínů průběžných konzultací a požadavky k zápočtu 2. Vstupní přednáška - Úloha malby v současném výtvarném umění 3. Individuální konzultace nad konceptem prvního malířského projektu. Diskuze a ujasněním řešení 4. - 5. Realizace skicovního materiálu prvního projektu 6. - 8. Práce na realizaci prvního úkolu a průběžné konzultace nad návrhy projektů dva a tři 9. Konzultace finální podoby zamýšlených projektů a zahájení jejich realizace 10. - 11. Finalizace projektu dva a tři 12. Práce na portfoliu a prezentaci 13. Odevzdání veškeré dokumentace a všech tří autorských projektů
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 39 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat principy výstavby obrazové struktury; |
vysvětlit zákony barevné harmonie a principy malířského projevu; |
popsat a objasnit historický kontext malby s reflexí k vlastnímu výtvarnému názoru; |
charakterizovat inspirační zdroje a vlivy pro svoji tvorbu. |
Odborné dovednosti |
---|
vytvořit skicu a projekt vlastního úkolu; |
navrhnout a rozvinout výtvarné postupy v souladu se zadaným úkolem; |
využít výrazové možnosti malby; |
vhodně užít technologické aspekty k danému úkolu. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
posoudit možnosti barevné výstavby obrazu; |
vysvětlit rozdíl mezi studijním a expresivním charakterem malby; |
zhodnotit úlohu malby v historickém kontextu; |
popsat zákonitosti a výrazové možnosti malby; |
objasnit odbornou terminologii v oblasti malby; |
Odborné dovednosti |
---|
experimentovat s možnostmi techniky malby; |
kriticky hodnotit vlastní výtvarnou práci; |
zvolit vhodnou malířskou techniku ke konkrétnímu výtvarnému úkolu, popř. ověřovat vhodnost přístupu v cyklech; |
experimentovat s možnostmi malby, různými materiály a podložkami; |
zachytit niterný stav portrétovaného malířskými prostředky; |
realizovat vlastní malířský cyklus; |
prezentovat vlastní práce ve výstavním prostoru; |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Skupinová prezentace, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Portfolio, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Sebehodnocení, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Abts, Tomma. Vitamin P : new perspectives in painting. 1st pub. London : Phaidon, 2002. ISBN 0-7148-4446-2.
-
CÉZANNE, P. Číst přírodu. Praha, Arbor vitae, 2000.
-
Hanuš, Karel. O barvě : Optická stránka barevnosti ve výtvarnictví. 3. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1980.
-
Hodge, Susie. Stručný příběh umění : kapesní průvodce klíčovými směry, díly, tématy a technikami. První vydání. 2018. ISBN 978-80-271-0685-1.
-
KUPKA F. Tvoření v umění výtvarném. Lynton: Umění 19.
-
Lamač, Miroslav. Myšlenky moderních malířů. Praha, 1968.
-
LAUBE, Otto, HANOVSKÝ, B. Technologie pro malíře III.. Praha: SNP, 1986.
-
PAULSON, R. Figure and abstraction in contemporary painting. Rutgers University Press, 1990. ISBN 978-08-1351-604-2.
-
PETERSEN, A. R. a kol. Contemporary painting in context. Museum Tusculanum Press,, 2010. ISBN 9788763525978.
-
Petříček, M. a Velíšek, M. Pohledy (které tvoří obrazy). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-584-3.
-
Teissig, Karel; Brabcová, Jana. Technika kresby. Praha : Artia, 1986.
-
Velíšek, Martin. Dějiny citronu, aneb, Receptura na zátiší. 2017. ISBN 978-80-7290-873-8.
|