Vyučující
|
-
Kárný Adam, PhDr. Ph.D.
-
Kovář Ivo, Prof. Dr.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do problematiky mediální a audiovizuální výchovy a gramotnosti (mediální gramotnost a mediální výchova jako součást všeobecného vzdělání institucionalizace poznávání médií) 2. Mediální výchova a pedagogika ve světě, vývoj a historie 3. Český systém mediální výchovy a pedagogiky, vývoj a současnost - RVP a otázky aplikace mediální výchovy a mediální pedagogiky do školní praxe oboru 4. Masová komunikace, účinky masových médií, publikum a kontrola mediálních institucí. Mediální obsahy, formy a žánry v médiích 5. Analýza mediálních sdělení, význam sémiotické pedagogiky a sémiotické analýzy mediálních sdělení pro vzdělávací praxi, otázky analýzy a využití primárních zdrojů informací a sekundární interpretace 6. Mediální strategie, manipulace a rétorika současné tištěné a internetové žurnalistiky, specifika tištěných médií - tisku, časopisů a billboardů 7. Vizuální a audiovizuální gramotnost, rétorika médií - vizuální a audiovizuální rétorické figury 8. Manipulace ve fotografii, televizním zpravodajství a reklamě, vliv umělé inteligence 9. Význam filmové a audiovizuální výchovy, specifika filmových žánrů a "hybridizace" audiovizuálních sdělení 10. Psychologie médií - reflexe narativu, střihové skladby a záběrování v současných médiích a audiovizi 11. Interaktivní média a počítačové hry, klasifikace, jejich vliv na mládež 12. Svět jako globální vesnice, role internetu, rizika sociálních sítí a umělé inteligence 13. Přístupy k realizaci mediální výchovy v oboru - mediální výchova jako integrované téma, mediální výchova jako samostatný předmět, role produktivních činností
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vyhledávat mediální obsahy, včetně počítačových sítí. |
Odborné dovednosti |
---|
používat osobní počítač a pracovat se soubory dat. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
analyzovat a hodnotit obsahy mediálních sdělení; |
objasnit mediální rétoriku, komunikační strategie a manipulaci masových médií. |
Odborné dovednosti |
---|
navrhovat vzdělávací projekty podporujících mediální gramostnost; |
analyzovat a diskutovat výrazové možnosti a významy mediálních sdělení; |
posuzovat vhodnost a přiměřenost mediálních sdělení věku dítěte a školnímu využití. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Kombinovaná zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Blinka, Lukáš. Online závislosti : jednání jako droga? : online hry, sex a sociální sítě : diagnostika závislosti na internetu : prevence a léčba. Vydání 1. 2015. ISBN 978-80-210-7975-5.
-
FILIPOVÁ, P. Výtvarná výchova a digitální svět. Olomouc: Česká sekce INSEA, 2021. ISBN 978-80-908056-1-3.
-
Mašek, J. Mediální didaktika: významná subdisciplína české mediální pedagogiky? In MAŠEK, J.; SLOBODA, Z.; ZIKMUNDOVÁ, V. (Eds.) Mediální pedagogika v teorii a praxi.. Plzeň: Vydavatelství ZČU, 2010.
-
Mašek, Jan. Audiovizuální komunikace výukových médií. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-905-2.
-
Mašek, Jan; Michalík, Petr; Vrbík, Václav. Otevřené technologie ve výuce. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-254-3.
-
MAZANEC, M. a POLÁKOVÁ, S. Mapování pohyblivého obrazu: média, aktéři a místa v českém prostředí. V Praze: Národní filmový archiv, 2022. ISBN 978-80-7004-199-4.
-
McQuail, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-338-3.
-
Pastorová, M. a kol. K integraci mediální výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4624-0.
-
RUSSEL, S. J. Jako člověk: umělá inteligence a problém jejího ovládání.. Praha: Argo, 2021. ISBN 978-80-7363-810.
-
VORÁČ, D.; KOPECKÝ, K. Nová média ve výuce mediální výchovy. Olomouc, 2023. ISBN 978-80-244-6299-8.
|