Předmět: Multimediální tvorba pro vzdělávání 1

« Zpět
Název předmětu Multimediální tvorba pro vzdělávání 1
Kód předmětu KVK/MVZ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kárný Adam, PhDr. Ph.D.
  • Kovář Ivo, Prof. Dr.
Obsah předmětu
1. Úvod do problematiky mediální a audiovizuální výchovy a gramotnosti (mediální gramotnost a mediální výchova jako součást všeobecného vzdělání institucionalizace poznávání médií) 2. Mediální výchova a pedagogika ve světě, vývoj a historie 3. Český systém mediální výchovy a pedagogiky, vývoj a současnost - RVP a otázky aplikace mediální výchovy a mediální pedagogiky do školní praxe oboru 4. Masová komunikace, účinky masových médií, publikum a kontrola mediálních institucí. Mediální obsahy, formy a žánry v médiích 5. Analýza mediálních sdělení, význam sémiotické pedagogiky a sémiotické analýzy mediálních sdělení pro vzdělávací praxi, otázky analýzy a využití primárních zdrojů informací a sekundární interpretace 6. Mediální strategie, manipulace a rétorika současné tištěné a internetové žurnalistiky, specifika tištěných médií - tisku, časopisů a billboardů 7. Vizuální a audiovizuální gramotnost, rétorika médií - vizuální a audiovizuální rétorické figury 8. Manipulace ve fotografii, televizním zpravodajství a reklamě, vliv umělé inteligence 9. Význam filmové a audiovizuální výchovy, specifika filmových žánrů a "hybridizace" audiovizuálních sdělení 10. Psychologie médií - reflexe narativu, střihové skladby a záběrování v současných médiích a audiovizi 11. Interaktivní média a počítačové hry, klasifikace, jejich vliv na mládež 12. Svět jako globální vesnice, role internetu, rizika sociálních sítí a umělé inteligence 13. Přístupy k realizaci mediální výchovy v oboru - mediální výchova jako integrované téma, mediální výchova jako samostatný předmět, role produktivních činností

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vyhledávat mediální obsahy, včetně počítačových sítí.
Odborné dovednosti
používat osobní počítač a pracovat se soubory dat.
Obecné způsobilosti
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
Výsledky učení
Odborné znalosti
analyzovat a hodnotit obsahy mediálních sdělení;
objasnit mediální rétoriku, komunikační strategie a manipulaci masových médií.
Odborné dovednosti
navrhovat vzdělávací projekty podporujících mediální gramostnost;
analyzovat a diskutovat výrazové možnosti a významy mediálních sdělení;
posuzovat vhodnost a přiměřenost mediálních sdělení věku dítěte a školnímu využití.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Odborné dovednosti
Projektová výuka,
Prezentace práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Obecné způsobilosti
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Kombinovaná zkouška,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Blinka, Lukáš. Online závislosti : jednání jako droga? : online hry, sex a sociální sítě : diagnostika závislosti na internetu : prevence a léčba. Vydání 1. 2015. ISBN 978-80-210-7975-5.
  • FILIPOVÁ, P. Výtvarná výchova a digitální svět. Olomouc: Česká sekce INSEA, 2021. ISBN 978-80-908056-1-3.
  • Mašek, J. Mediální didaktika: významná subdisciplína české mediální pedagogiky? In MAŠEK, J.; SLOBODA, Z.; ZIKMUNDOVÁ, V. (Eds.) Mediální pedagogika v teorii a praxi.. Plzeň: Vydavatelství ZČU, 2010.
  • Mašek, Jan. Audiovizuální komunikace výukových médií. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-905-2.
  • Mašek, Jan; Michalík, Petr; Vrbík, Václav. Otevřené technologie ve výuce. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-254-3.
  • MAZANEC, M. a POLÁKOVÁ, S. Mapování pohyblivého obrazu: média, aktéři a místa v českém prostředí. V Praze: Národní filmový archiv, 2022. ISBN 978-80-7004-199-4.
  • McQuail, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-338-3.
  • Pastorová, M. a kol. K integraci mediální výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4624-0.
  • RUSSEL, S. J. Jako člověk: umělá inteligence a problém jejího ovládání.. Praha: Argo, 2021. ISBN 978-80-7363-810.
  • VORÁČ, D.; KOPECKÝ, K. Nová média ve výuce mediální výchovy. Olomouc, 2023. ISBN 978-80-244-6299-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr