Předmět: Metodika výtvarných činností

« Zpět
Název předmětu Metodika výtvarných činností
Kód předmětu KVK/MVČ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
  • Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Výtvarné umění, umělecké dílo a možnosti jeho zprostředkování 2. Metodika výtvarných činností a jejich struktura 3. Vzdělávací obsah, cíl, učivo a očekávané výstupy rámcových vzdělávacích programů v ČR 4. Mezioborová východiska výtvarných činností 5. Didaktická rekonstrukce uměleckých obsahů 6. Potenciál soudobé výtvarné výchovy v oblasti školní, mimoškolní praxe i sociální práce či terapie 7. Specifika galerijních a muzejních edukací 8. Exprese, umělecká edukace a interkulturní vzdělávání, mezigenerační porozumění, edukace seniorů 9. Výtvarná výchova v různých sociálních zařízeních - nemocnicích, nápravném zařízení, ve veřejném prostoru, v divadle 10. Výtvarná výchova a pedagogika volného času a zdravého životního stylu 11. Příprava, realizace, ověření, reflexe a zlepšující alterace edukačního programu 12. Návrh a analýza edukačních výtvarných programů 13. Reflexe, autoevaluace a zvyšování kvality vzdělávání

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
objasnit vývoj uměleckých směrů a proudů s důrazem na 20. a 21. století ve středoškolském rozsahu;
používat odbornou terminologii z oboru výtvarné umění ve středoškolském rozsahu.
Odborné dovednosti
aktivizovat účastníky edukací v duchu pedagogického konstruktivismu;
rozvíjet komunikační dovednosti účastníků edukací;
interpretovat a zprostředkovávat obsah uměleckého díla.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné znalosti
zprostředkovat umělecké obsahy vybraného díla různým cílovým skupinám;
interpretovat umělecké dílo v kulturních a společenských kontextech;
využívat odborné oborové termíny a základní oborové kategorie.
Odborné dovednosti
navrhnout strukturovaný edukační program;
porovnat různá umělecká díla a jejich vyjadřovací prostředky;
reflektovat a hodnotit výtvarnou edukační aktivitu.
Obecné způsobilosti
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Kooperativní výuka,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Analyticko-kritická práce s textem,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Individuální prezentace,
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Sebehodnocení,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Atkinson, Dennis; Dash, Paul. Social and Critical Practices in Art Education. London, 2005.
  • BRÜCKNEROVÁ, Karla. Jak zkoumat výtvarnou výchovu. In Škola doktorských studií Katedra výtvarné kultury, Pedagogická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně. Katedra výtvarné kultury, Pedagogická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2018.
  • Brücknerová, Karla. Skici ze současné estetické výchovy. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5616-9.
  • Gardner, Howard. Art Education and Human Development. Los Angeles, 1990.
  • Hazuková, Helena. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I.. Praha: PedF UK, 1994.
  • Chalupecký, Jindřich. Nové umění v Čechách. Jinočany: Nakladatelství a vydavatelství H+H, 1994.
  • Kirchner, Constanze; Kirschenmann, Johannes. Kunst unterrichten. Didaktische Grundlagen und schülerorientierte Vermittlung. Seelze: Klett - Kallmeyer, 2015.
  • Kraus, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008.
  • Lucie-Smith, Edward. Art today. Současné světové umění. Praha: Slovart, 1996.
  • Skalková, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007.
  • Slavík, Jan. Umění zážitku, zážitek umění I.. Praha: PedF UK, 2001.
  • Sochor, Pavel. Člověk s postižením a výtvarná tvorba od zobrazování k autorství.. Brno: MU, 2015.
  • Uhl Skřivanová, Věra a kol. (eds.). Pedagogika umění - umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP, 2014.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr