Vyučující
|
-
Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
-
Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Výtvarné umění, umělecké dílo a možnosti jeho zprostředkování 2. Metodika výtvarných činností a jejich struktura 3. Vzdělávací obsah, cíl, učivo a očekávané výstupy rámcových vzdělávacích programů v ČR 4. Mezioborová východiska výtvarných činností 5. Didaktická rekonstrukce uměleckých obsahů 6. Potenciál soudobé výtvarné výchovy v oblasti školní, mimoškolní praxe i sociální práce či terapie 7. Specifika galerijních a muzejních edukací 8. Exprese, umělecká edukace a interkulturní vzdělávání, mezigenerační porozumění, edukace seniorů 9. Výtvarná výchova v různých sociálních zařízeních - nemocnicích, nápravném zařízení, ve veřejném prostoru, v divadle 10. Výtvarná výchova a pedagogika volného času a zdravého životního stylu 11. Příprava, realizace, ověření, reflexe a zlepšující alterace edukačního programu 12. Návrh a analýza edukačních výtvarných programů 13. Reflexe, autoevaluace a zvyšování kvality vzdělávání
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit vývoj uměleckých směrů a proudů s důrazem na 20. a 21. století ve středoškolském rozsahu; |
používat odbornou terminologii z oboru výtvarné umění ve středoškolském rozsahu. |
Odborné dovednosti |
---|
aktivizovat účastníky edukací v duchu pedagogického konstruktivismu; |
rozvíjet komunikační dovednosti účastníků edukací; |
interpretovat a zprostředkovávat obsah uměleckého díla. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
zprostředkovat umělecké obsahy vybraného díla různým cílovým skupinám; |
interpretovat umělecké dílo v kulturních a společenských kontextech; |
využívat odborné oborové termíny a základní oborové kategorie. |
Odborné dovednosti |
---|
navrhnout strukturovaný edukační program; |
porovnat různá umělecká díla a jejich vyjadřovací prostředky; |
reflektovat a hodnotit výtvarnou edukační aktivitu. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Kooperativní výuka, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Sebehodnocení, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Atkinson, Dennis; Dash, Paul. Social and Critical Practices in Art Education. London, 2005.
-
BRÜCKNEROVÁ, Karla. Jak zkoumat výtvarnou výchovu. In Škola doktorských studií Katedra výtvarné kultury, Pedagogická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně. Katedra výtvarné kultury, Pedagogická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2018.
-
Brücknerová, Karla. Skici ze současné estetické výchovy. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5616-9.
-
Gardner, Howard. Art Education and Human Development. Los Angeles, 1990.
-
Hazuková, Helena. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I.. Praha: PedF UK, 1994.
-
Chalupecký, Jindřich. Nové umění v Čechách. Jinočany: Nakladatelství a vydavatelství H+H, 1994.
-
Kirchner, Constanze; Kirschenmann, Johannes. Kunst unterrichten. Didaktische Grundlagen und schülerorientierte Vermittlung. Seelze: Klett - Kallmeyer, 2015.
-
Kraus, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008.
-
Lucie-Smith, Edward. Art today. Současné světové umění. Praha: Slovart, 1996.
-
Skalková, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007.
-
Slavík, Jan. Umění zážitku, zážitek umění I.. Praha: PedF UK, 2001.
-
Sochor, Pavel. Člověk s postižením a výtvarná tvorba od zobrazování k autorství.. Brno: MU, 2015.
-
Uhl Skřivanová, Věra a kol. (eds.). Pedagogika umění - umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP, 2014.
|