Předmět: Náslechová praxe

« Zpět
Název předmětu Náslechová praxe
Kód předmětu KVK/NAPX
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
  • Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Didaktické analýzy sledovaných vyučovacích jednotek z hlediska jejich struktury a uplatněných činností. V analýze se uplatní: 1.Určení a reflexe druhů činností ve výtvarné výchově 2.Určení a reflexe organizačních forem a organizace výtvarných činností žáků. 3.Určení a reflexe metod ve výtvarné výchově (se zvláštním zaměřením na problematiku výtvarného hodnocení a komunikace o postojích vůči výtvarným projevům). 4.Hodnocení vyučovacích jednotek na základě předem daných kriterií (orientační využití metody DITA - didaktická interakční analýza). Předmět Náslechová praxe bakalářská navazuje jednak v oboru na předmět Zážitkové aktivity v kontextu vizuální kultury a jednak na předmět společného základu Základy reflexe a hodnocení kvality výuky, kde se budou analýzy z náslechové praxe rozebírat v kontextu Schönovy koncepce reflektivního praktika.

Studijní aktivity a metody výuky
Studijní praxe, Samostatná práce studentů, Studium textů
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 10 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 50 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat strukturu výukové jednotky výtvarné výchovy;
objasnit cíle a učivo výtvarné výchovy dle RVP.
Odborné dovednosti
provést pozorování výukové jednotky a pořídit jeho záznam dle zadaných požadavků.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
s oporou o materiály RVP ZV určit smysl a cíl sledované výukové situace a její možný dopad na žáka;
popsat vztahy obsahů zrealizovaného úkolu ke vhodným průřezovým tématům.
Odborné dovednosti
identifikovat ve sledované jednotce výtvarné výchovy její základní strukturní prvky (námět, výtvarnou techniku, výtvarný problém, apod.) a důležité obsahy - učivo;
v hospitačním záznamu srozumitelně a jasně formulovat a strukturovat zadání úkolu, naznačit frázování hodiny a možnosti korekce žákovské tvorby, podrobněji představit závěr výuky, reflexi a hodnocení výtvarných aktivit.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Studijní praxe,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostatná práce studentů,
Odborné dovednosti
Studijní praxe,
Obecné způsobilosti
Studijní praxe,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Sebehodnocení,
Odborné dovednosti
Portfolio,
Obecné způsobilosti
Portfolio,
Doporučená literatura
  • Hazuková, Helena. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově. [Díl] II.. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1995.
  • Hazuková, Helena. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově. I.. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1994.
  • Jedlička, R. et al. Poruchy socializace u dětí a dospíévajících. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
  • POSPÍŠIL, A. ŘEPA, K. a P. ŠOBÁŇOVÁ, P. (eds.). Kvalita ve výtvarné výchově. Olomouc: Česká sekce INSEA, 2019. ISBN 978-80-904268-7-0.
  • SLAVÍK, J. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Západočeská univerzita v Plzni, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
  • Slavík, Jan. Hodnocení v současné škole : východiska a nové metody pro praxi. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr