Vyučující
|
-
Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
-
Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Didaktické analýzy sledovaných vyučovacích jednotek z hlediska jejich struktury a uplatněných činností. V analýze se uplatní: 1.Určení a reflexe druhů činností ve výtvarné výchově 2.Určení a reflexe organizačních forem a organizace výtvarných činností žáků. 3.Určení a reflexe metod ve výtvarné výchově (se zvláštním zaměřením na problematiku výtvarného hodnocení a komunikace o postojích vůči výtvarným projevům). 4.Hodnocení vyučovacích jednotek na základě předem daných kriterií (orientační využití metody DITA - didaktická interakční analýza). Předmět Náslechová praxe bakalářská navazuje jednak v oboru na předmět Zážitkové aktivity v kontextu vizuální kultury a jednak na předmět společného základu Základy reflexe a hodnocení kvality výuky, kde se budou analýzy z náslechové praxe rozebírat v kontextu Schönovy koncepce reflektivního praktika.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Studijní praxe, Samostatná práce studentů, Studium textů
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 50 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat strukturu výukové jednotky výtvarné výchovy; |
objasnit cíle a učivo výtvarné výchovy dle RVP. |
Odborné dovednosti |
---|
provést pozorování výukové jednotky a pořídit jeho záznam dle zadaných požadavků. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
s oporou o materiály RVP ZV určit smysl a cíl sledované výukové situace a její možný dopad na žáka; |
popsat vztahy obsahů zrealizovaného úkolu ke vhodným průřezovým tématům. |
Odborné dovednosti |
---|
identifikovat ve sledované jednotce výtvarné výchovy její základní strukturní prvky (námět, výtvarnou techniku, výtvarný problém, apod.) a důležité obsahy - učivo; |
v hospitačním záznamu srozumitelně a jasně formulovat a strukturovat zadání úkolu, naznačit frázování hodiny a možnosti korekce žákovské tvorby, podrobněji představit závěr výuky, reflexi a hodnocení výtvarných aktivit. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Studijní praxe, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Studijní praxe, |
Obecné způsobilosti |
---|
Studijní praxe, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Portfolio, |
Obecné způsobilosti |
---|
Portfolio, |
Doporučená literatura
|
-
Hazuková, Helena. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově. [Díl] II.. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1995.
-
Hazuková, Helena. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově. I.. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1994.
-
Jedlička, R. et al. Poruchy socializace u dětí a dospíévajících. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
-
POSPÍŠIL, A. ŘEPA, K. a P. ŠOBÁŇOVÁ, P. (eds.). Kvalita ve výtvarné výchově. Olomouc: Česká sekce INSEA, 2019. ISBN 978-80-904268-7-0.
-
SLAVÍK, J. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Západočeská univerzita v Plzni, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
-
Slavík, Jan. Hodnocení v současné škole : východiska a nové metody pro praxi. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
|