Předmět: Náslechová praxe

« Zpět
Název předmětu Náslechová praxe
Kód předmětu KVK/NASPN
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
  • Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
  • Grygar Miroslav, Doc. PaedDr. CSc.
  • Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Didaktické analýzy sledovaných vyučovacích jednotek z hlediska jejich struktury a uplatněných činností. V analýze se uplatní: 1. Určení a reflexe druhů činností ve výtvarné výchově 2. Určení a reflexe organizačních forem a organizace výtvarných činností žáků. 3. Určení a reflexe metod ve výtvarné výchově (se zvláštním zaměřením na problematiku výtvarného hodnocení a komunikace o postojích vůči výtvarným projevům). 4. Hodnocení vyučovacích jednotek na základě předem daných kriterií (orientační využití metody DITA - didaktická interakční analýza).

Studijní aktivity a metody výuky
Studijní praxe, Samostatná práce studentů, Studium textů
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 10 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 50 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
student je schopen provést pozorování výuky a pořídit jeho záznam dle zadaných požadavků;
Výsledky učení
1. ve sledované jednotce výtvarné výchovy je schopen identifikovat její základní strukturní prvky (námět, výtvarnou techniku, výtvarný problém, apod.) a důležité obsahy - učivo;
2. v hospitačním záznamu srozumitelně a jasně formuluje a strukturuje zadání úkolu, naznačí frázování hodiny a možnosti korekce žákovské tvorby, podrobněji představí závěr výuky, reflexi a hodnocení výtvarných aktivit;
3. s oporou o materiály RVP a artefiletickou koncepci výrazové hry a jejích dimenzí, určuje smysl a cíl sledované výukové situace a její možný dopad na žáka;
4. uvažuje o vztahu obsahů zrealizovaného úkolu ke vhodným průřezovým tématům;
Vyučovací metody
Studijní praxe,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Seminární práce,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Hazuková, Helena. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově. [Díl] II.. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1995.
  • Hazuková, Helena. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově. I.. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1994.
  • Slavík, Jan. Hodnocení v současné škole : východiska a nové metody pro praxi. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr