Vyučující
|
-
Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
-
Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Didaktická struktura vyučovací jednotky výtvarné výchovy v návaznosti na model hloubkové struktury výuky v metodice 3A. 2. Rámcový vzdělávací program RVP ZV a RVP G a konkretizace jeho očekávaných výstupů pro obor výtvarná výchova. 3. Didaktická transformace obsahu a realizace kurikula. 4. Parametry současné výtvarné výchovy a kritéria kvalitní výtvarné úlohy. 5. Předem či následně strukturované záznamy z pozorování výuky (pozorovací archy, reflektivní bilance) - možnosti uplatnění některých metod pedagogického výzkumu pro porozumění jevům ve výuce a jejímu zlepšování. 6. Didaktická analýza hospitované vyučovací jednotky. 7. Reflexe vazeb mezi cíli, kurikulem a vzdělávacím obsahem v oblasti umění a kultury. 8. Pojmově obrazové mapy jako nástroj pro vizualizaci struktury vyučovací jednotky (při konceptové analýze, s oporou v metodice 3A). 9. Určení a reflexe druhů činností, organizačních forem a metod ve výtvarné výchově. 10. Reflexe pedagogické komunikace a interakce učitel - žák v pozorované výuce. 11. Otázky komunikace a hodnocení ve výtvarné výchově, reflektivní dialog. 12. Reflexe učitelova pojetí výuky. 13. Reflexe profesních kompetencí učitele výtvarné výchovy (rámec profesních kvalit učitele, referenční rámec vizuální gramotnosti, standardy ve vzdělávání).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 50 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat základní strukturu a didaktické kategorie výuky výtvarné výchovy; |
popsat provázanost jednotlivých etap historie výtvarné výchovy s ohledem na chronologii a kontext. |
Odborné dovednosti |
---|
pozorovat výuku a pořídit záznam dle zadaných požadavků. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
určit smysl a cíl sledované výukové situace a její možný dopad na žáka s oporou o materiály RVP ZV a RVP G; |
vztáhnout vzdělávací obsah sledované výuky k širšímu umělecko-kulturnímu kontextu; |
popsat vztahy obsahů zrealizovaného úkolu ke vhodným průřezovým tématům. |
Odborné dovednosti |
---|
formulovat jasně a srozumitelně v hospitačním záznamu zadání úkolu, naznačit frázování hodiny a možnosti korekce žákovské tvorby, podrobněji představit závěr výuky, reflexi a hodnocení výtvarných aktivit; |
identifikovat ve sledované jednotce výtvarné výchovy její základní strukturní prvky (námět, výtvarnou techniku, výtvarný problém, apod.) a důležité obsahy - učivo; |
reflektovat profesní kompetence učitele potřebné k úspěšné realizaci výuky v souladu se současnými parametry výtvarné výchovy; |
vizualizovat proces didaktické transformace učiva ve výtvarné výchově pomocí pojmově obrazové mapy. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Studijní praxe, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
E-learning, |
Odborné dovednosti |
---|
Diskuse, |
Studijní praxe, |
Samostatná práce studentů, |
Řešení problémů, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Řešení problémů, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Sebehodnocení, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Formativní hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Formativní hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
BRÜCKNEROVÁ, Karla. Jak zkoumat výtvarnou výchovu. In Škola doktorských studií Katedra výtvarné kultury, Pedagogická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně. Katedra výtvarné kultury, Pedagogická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2018.
-
Brücknerová, Karla. Skici ze současné estetické výchovy. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5616-9.
-
Kirchner, Constanze; Kirschenmann, Johannes. Kunst unterrichten. Didaktische Grundlagen und schülerorientierte Vermittlung. Seelze: Klett - Kallmeyer, 2015.
-
POSPÍŠIL, A. ŘEPA, K. a P. ŠOBÁŇOVÁ, P. (eds.). Kvalita ve výtvarné výchově. Olomouc: Česká sekce INSEA, 2019. ISBN 978-80-904268-7-0.
-
SLAVÍK, J. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
-
Slavík, Jan. Hodnocení v současné škole : východiska a nové metody pro praxi. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
-
Stuchlíková, Iva; Janík, Tomáš,; Beneš, Zdeněk,; Bílek, Martin,; Brücknerová, Karla,; Černochová, Miroslava,; Čížková, Věra,; Čtrnáctová, Hana,; Dvořák, Leoš; Dytrtová, Kateřina,; Gracová, Blažena,; Hník, Ondřej,; Kekule, Martina; Kostková, Klára; Kubiatko, Milan,; Nedělka, Michal,; Novotná, Jarmila,; Papáček, Miroslav,; Petr, Jan,; Píšová, Michaela,; Řezníčková, Dana,; Slavík, Jan,; Staněk, Antonín,; Šmejkalová, Martina,; Tichá, Marie; Valenta, Josef,; Vaníček, Jiří,; Vondrová, Naďa. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. 2015. ISBN 978-80-210-7769-0.
|