Předmět: Náslechová praxe ZŠ - navazující

« Zpět
Název předmětu Náslechová praxe ZŠ - navazující
Kód předmětu KVK/NAZŠ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
  • Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Didaktická struktura vyučovací jednotky výtvarné výchovy v návaznosti na model hloubkové struktury výuky v metodice 3A 2. Rámcový vzdělávací program RVP ZV a konkretizace jeho očekávaných výstupů pro obor výtvarná výchova 3. Didaktická transformace obsahu a realizace kurikula 4. Parametry současné výtvarné výchovy a kritéria kvalitní výtvarné úlohy 5. Předem či následně strukturované záznamy z pozorování výuky (pozorovací archy, reflektivní bilance) - možnosti uplatnění některých metod pedagogického výzkumu pro porozumění jevům ve výuce a jejímu zlepšování 6. Didaktická analýza hospitované vyučovací jednotky 7. Reflexe vazeb mezi cíli, kurikulem a vzdělávacím obsahem v oblasti umění a kultury 8. Pojmově obrazové mapy jako nástroj pro vizualizaci struktury vyučovací jednotky (při konceptové analýze, s oporou v metodice 3A) 9. Určení a reflexe druhů činností, organizačních forem a metod ve výtvarné výchově 10. Reflexe pedagogické komunikace a interakce učitel - žák v pozorované výuce 11. Otázky komunikace a hodnocení ve výtvarné výchově, reflektivní dialog 12. Reflexe učitelova pojetí výuky 13. Reflexe profesních kompetencí učitele výtvarné výchovy (rámec profesních kvalit učitele, referenční rámec vizuální gramotnosti, standardy ve vzdělávání)

Studijní aktivity a metody výuky
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 10 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 50 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat základní strukturu a didaktické kategorie výuky výtvarné výchovy;
popsat provázanost jednotlivých etap historie výtvarné výchovy s ohledem na chronologii a kontext.
Odborné dovednosti
pozorovat výuku a pořídit záznam dle zadaných požadavků.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
Výsledky učení
Odborné znalosti
s oporou o materiály RVP ZV určit smysl a cíl sledované výukové situace a její možný dopad na žáka;
vztáhnout vzdělávací obsah sledované výuky k širšímu umělecko-kulturnímu kontextu;
popsat vztahy obsahů zrealizovaného úkolu ke vhodným průřezovým tématům.
Odborné dovednosti
formulovat jasně a srozumitelně v hospitačním záznamu zadání úkolu, naznačit frázování hodiny a možnosti korekce žákovské tvorby, podrobněji představit závěr výuky, reflexi a hodnocení výtvarných aktivit;
identifikovat ve sledované jednotce výtvarné výchovy její základní strukturní prvky (námět, výtvarnou techniku, výtvarný problém apod.) a důležité obsahy - učivo;
reflektovat profesní kompetence učitele potřebné k úspěšné realizaci výuky v souladu se současnými parametry výtvarné výchovy;
vizualizovat proces didaktické transformace učiva ve výtvarné výchově pomocí pojmově obrazové mapy.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Studijní praxe,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostatná práce studentů,
E-learning,
Odborné dovednosti
Diskuse,
Studijní praxe,
Samostatná práce studentů,
Řešení problémů,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Řešení problémů,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Sebehodnocení,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Formativní hodnocení,
Obecné způsobilosti
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • BRÜCKNEROVÁ, Karla. Jak zkoumat výtvarnou výchovu. In Škola doktorských studií Katedra výtvarné kultury, Pedagogická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně. Katedra výtvarné kultury, Pedagogická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2018.
  • Brücknerová, Karla. Skici ze současné estetické výchovy. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5616-9.
  • Kirchner, Constanze; Kirschenmann, Johannes. Kunst unterrichten. Didaktische Grundlagen und schülerorientierte Vermittlung. Seelze: Klett - Kallmeyer, 2015.
  • POSPÍŠIL, A. ŘEPA, K. a P. ŠOBÁŇOVÁ, P. Kvalita ve výtvarné výchově. Olomouc: Česká sekce INSEA, 2019. ISBN 978-80-904268-7-0.
  • SLAVÍK, J., HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ, L., SOUKUPOVÁ, P. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky I. Plzeň: ZČU, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
  • Slavík, Jan. Hodnocení v současné škole : východiska a nové metody pro praxi. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
  • Stuchlíková, Iva; Janík, Tomáš,; Beneš, Zdeněk,; Bílek, Martin,; Brücknerová, Karla,; Černochová, Miroslava,; Čížková, Věra,; Čtrnáctová, Hana,; Dvořák, Leoš; Dytrtová, Kateřina,; Gracová, Blažena,; Hník, Ondřej,; Kekule, Martina; Kostková, Klára; Kubiatko, Milan,; Nedělka, Michal,; Novotná, Jarmila,; Papáček, Miroslav,; Petr, Jan,; Píšová, Michaela,; Řezníčková, Dana,; Slavík, Jan,; Staněk, Antonín,; Šmejkalová, Martina,; Tichá, Marie; Valenta, Josef,; Vaníček, Jiří,; Vondrová, Naďa. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. 2015. ISBN 978-80-210-7769-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr