Vyučující
|
-
Rajchl Milan, MgA. Mgr.
-
Kárný Adam, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Rámcové okruhy seminářů: - Pojem "nový" z hlediska nových médií. Terminologie vztahující se k počítačové kultuře. Polemiky nad zaváděním digitálních technologií do Vv RVP specificky s ohledem na problematiku gymnaziálního vzdělávání a s přihlédnutím ke specifické situaci středního doborného vzdělávání a vzdělávání na základní umělecké škole. - Koncepce vizuální gramotnosti a multiliteracy ve vztahu k RVP pro gymnaziální vzdělávání, střední školy a základní umělecké školy. - Specifika grafických editorů v kontextu Vv a RVP - úvod. Technologie a výtvarná výchova. - Specifika jednotlivých typů grafických editorů v kontextu Vv a RVP (vektory, bitmapy, dynamické programy). - Analýza výukových námětů pro práci s PC v hodinách Vv na gymnáziu a ZUŠ. - Digitální umělecké projekty a jejich kontext ve výtvarné výchově. - Interaktivní edukativní aplikace dosažitelné na webu (při domácích a světových galeriích apod.). - Filozofické kontexty nových médií (Flusser, Deleuze apod.).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Výuka podporovaná multimédii, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Studium textů, Seminář
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 20 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 50 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat a objasnit klasické výtvarně vyjadřovací techniky; |
objasnit základní principy digitální tvorby; |
objasnit základní pojmy funkčního výtvarného slovníku; |
Odborné dovednosti |
---|
využívat digitálními vyjadřovací prostředky; |
experimentovat na pomezí klasických a nových medií. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
srovnat a zhodnotit specifika nových médií v kontextu dosavadních výtvarně vyjadřovacích technik; |
popsat a objasnit základní pojmy a fakta z oblasti umění nových médií; |
charakterizovat konceptuální tendence nových médií; |
popsat uplatnění nových médií ve výuce výtvarné výchovy; |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat nová média v procesu výuky výtvarné výchovy; |
využívat samostatně a kreativně digitální nástroje; |
vysvětlit a kriticky zhodnotit úlohu nových médií ve výtvarném umění; |
rozvinout a prohloubit schopnost kritického myšlení žáků a studentů v oblasti nových médií; |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Skupinová výuka, |
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Výstupní projekt, |
Seminární práce, |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Kombinovaná zkouška, |
Praktická zkouška, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
časopisy: Atelier, Živel, Umělec, Divus, katalogy výstav apod..
-
Příručky k počítačovým programům Macromedia Flash, Adobe Photoshop, Adobe Illustrator atd.
-
Sborníky sympozií ČS INSEA 1995, 2000, 2004.
-
Cikánová, Karla. Tužkou, štětcem nebo myší. 1. vyd. Praha : Aventinum, 1998. ISBN 80-7151-031-9.
-
Černochová, Miroslava; Komrska, Tomáš; Novák, Jaroslav. Využití počítače při vyučování : náměty pro práci dětí s počítačem. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-272-6.
-
Flusser, Vilém. Za filosofii fotografie. 1. vyd. Praha : Hynek, 1994. ISBN 80-85906-04-X.
-
Hazuková, H. Příprava učitele na rozhodování ve Vv I., II. PF UK Praha, 1994.
-
Hazuková, H. Příprava učitele na rozhodování ve Vv I., II. PF UK, Praha, 1995.
-
Kol. autorů. Pilotní verze Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. online, 2005.
-
Lévy, Pierre. Kyberkultura : zpráva pro Radu Evropy v rámci projektu "Nové technologie: kulturní spolupráce a komunikace". V Praze : Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0109-5.
-
Mac Luhan, Marshall. Jak rozumět médiím : Extenze člověka. 1. vyd. Praha : Odeon, 1991. ISBN 80-207-0296-2.
-
Manovich, L. Principy nových médií In Teorie vědy/Theory of Science. 2002.
-
Manovich L. The Language of New Media. The MIT Press, 1st ed. London, England; Cambridge, Massachusetts, 2002. ISBN 026212226X.
-
Mašek, Jan; Michalík, Petr; Vrbík, Václav. Otevřené technologie ve výuce. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-254-3.
-
Plazewski, J. Filmová řeč. Orbis Praha, 1967.
-
ROESELOVÁ, V. Didaktika výtvarné výchovy 5, nejen pro ZUŠ. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2003.
-
Slavík, Jan; Novák, Jaroslav. Informace, databáze a výtvarná výchova : Skripta pro posl. pedag. fakulty Univ. Karlovy. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1991. ISBN 80-7066-502-5.
-
Slavík, Jan. Počítač jako pomocník učitele : efektivní práce s informacemi ve škole. 1. vyd. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-149-5.
-
Sokolowsky, Peter; Šedivá, Zuzana. Multimédia : současnost budoucnosti. Praha : Grada, 1994. ISBN 80-7169-081-3.
-
Vančát, Jaroslav. Poznávací a komunikační obsah výtvarné výchovy v kurikulárních dokumentech. Praha : MAC, 2003. ISBN 80-86015-90-4.
-
Vančát, Jaroslav. Tvorba vizuálního zobrazení : gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-975-8.
-
Zikmundová, Vladimíra. Kriteria hodnocení estetických kvalit rozhraní učebních materiálů počítačem podporované výuky In: J. KAPOUNOVÁ (ED.) Od programovaného učení k e-learningu. Sborník referátů z konference pořádaného Ostravskou univerzitou a NEWTON College ve Šlapanicích u Brna, s. 181 - 185. Ostrava: OSU a Newton College, 2005.
-
Zikmundová, Vladimíra. Média a obraznost. Výtvarná výchova - roč. 40, č. 4. 2000.
-
Zikmundová, Vladimíra. Multimediální tvorba a současná výtvarná výchova. In Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu, s. 6 s.-anotace s.52.. Plzeň : Západočeská univerzita, 2006. ISBN 80-7043-483-X.
-
Zikmundová, Vladimíra. Nová média a jejich principy v kontextu transformace výukového prostředí předmětu výtvarná výchova. Pohyb ve výchově, umění a sportu Praha : Univerzit. 2005.
-
Zikmundová, Vladimíra. Reflexe výrazových prostředků reklamy v dětské multimediální tvorbě. Metody a prostředky přesvědčování v masových médií. 2005.
|