Předmět: Nová média ve Vv

« Zpět
Název předmětu Nová média ve Vv
Kód předmětu KVK/NEOV
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Rajchl Milan, MgA. Mgr.
  • Kárný Adam, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Rámcové okruhy seminářů: - Pojem "nový" z hlediska nových médií. Terminologie vztahující se k počítačové kultuře. Polemiky nad zaváděním digitálních technologií do Vv RVP specificky s ohledem na problematiku gymnaziálního vzdělávání a s přihlédnutím ke specifické situaci středního doborného vzdělávání a vzdělávání na základní umělecké škole. - Koncepce vizuální gramotnosti a multiliteracy ve vztahu k RVP pro gymnaziální vzdělávání, střední školy a základní umělecké školy. - Specifika grafických editorů v kontextu Vv a RVP - úvod. Technologie a výtvarná výchova. - Specifika jednotlivých typů grafických editorů v kontextu Vv a RVP (vektory, bitmapy, dynamické programy). - Analýza výukových námětů pro práci s PC v hodinách Vv na gymnáziu a ZUŠ. - Digitální umělecké projekty a jejich kontext ve výtvarné výchově. - Interaktivní edukativní aplikace dosažitelné na webu (při domácích a světových galeriích apod.). - Filozofické kontexty nových médií (Flusser, Deleuze apod.).

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Výuka podporovaná multimédii, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Studium textů, Seminář
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 20 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 50 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat a objasnit klasické výtvarně vyjadřovací techniky;
objasnit základní principy digitální tvorby;
objasnit základní pojmy funkčního výtvarného slovníku;
Odborné dovednosti
využívat digitálními vyjadřovací prostředky;
experimentovat na pomezí klasických a nových medií.
Výsledky učení
Odborné znalosti
srovnat a zhodnotit specifika nových médií v kontextu dosavadních výtvarně vyjadřovacích technik;
popsat a objasnit základní pojmy a fakta z oblasti umění nových médií;
charakterizovat konceptuální tendence nových médií;
popsat uplatnění nových médií ve výuce výtvarné výchovy;
Odborné dovednosti
aplikovat nová média v procesu výuky výtvarné výchovy;
využívat samostatně a kreativně digitální nástroje;
vysvětlit a kriticky zhodnotit úlohu nových médií ve výtvarném umění;
rozvinout a prohloubit schopnost kritického myšlení žáků a studentů v oblasti nových médií;
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Skupinová konzultace,
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Skupinová výuka,
Projektová výuka,
Prezentace práce studentů,
Samostatná práce studentů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Výstupní projekt,
Seminární práce,
Portfolio,
Individuální prezentace,
Kombinovaná zkouška,
Praktická zkouška,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • časopisy: Atelier, Živel, Umělec, Divus, katalogy výstav apod..
  • Příručky k počítačovým programům Macromedia Flash, Adobe Photoshop, Adobe Illustrator atd.
  • Sborníky sympozií ČS INSEA 1995, 2000, 2004.
  • Cikánová, Karla. Tužkou, štětcem nebo myší. 1. vyd. Praha : Aventinum, 1998. ISBN 80-7151-031-9.
  • Černochová, Miroslava; Komrska, Tomáš; Novák, Jaroslav. Využití počítače při vyučování : náměty pro práci dětí s počítačem. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-272-6.
  • Flusser, Vilém. Za filosofii fotografie. 1. vyd. Praha : Hynek, 1994. ISBN 80-85906-04-X.
  • Hazuková, H. Příprava učitele na rozhodování ve Vv I., II. PF UK Praha, 1994.
  • Hazuková, H. Příprava učitele na rozhodování ve Vv I., II. PF UK, Praha, 1995.
  • Kol. autorů. Pilotní verze Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. online, 2005.
  • Lévy, Pierre. Kyberkultura : zpráva pro Radu Evropy v rámci projektu "Nové technologie: kulturní spolupráce a komunikace". V Praze : Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0109-5.
  • Mac Luhan, Marshall. Jak rozumět médiím : Extenze člověka. 1. vyd. Praha : Odeon, 1991. ISBN 80-207-0296-2.
  • Manovich, L. Principy nových médií In Teorie vědy/Theory of Science. 2002.
  • Manovich L. The Language of New Media. The MIT Press, 1st ed. London, England; Cambridge, Massachusetts, 2002. ISBN 026212226X.
  • Mašek, Jan; Michalík, Petr; Vrbík, Václav. Otevřené technologie ve výuce. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-254-3.
  • Plazewski, J. Filmová řeč. Orbis Praha, 1967.
  • ROESELOVÁ, V. Didaktika výtvarné výchovy 5, nejen pro ZUŠ. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2003.
  • Slavík, Jan; Novák, Jaroslav. Informace, databáze a výtvarná výchova : Skripta pro posl. pedag. fakulty Univ. Karlovy. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1991. ISBN 80-7066-502-5.
  • Slavík, Jan. Počítač jako pomocník učitele : efektivní práce s informacemi ve škole. 1. vyd. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-149-5.
  • Sokolowsky, Peter; Šedivá, Zuzana. Multimédia : současnost budoucnosti. Praha : Grada, 1994. ISBN 80-7169-081-3.
  • Vančát, Jaroslav. Poznávací a komunikační obsah výtvarné výchovy v kurikulárních dokumentech. Praha : MAC, 2003. ISBN 80-86015-90-4.
  • Vančát, Jaroslav. Tvorba vizuálního zobrazení : gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-975-8.
  • Zikmundová, Vladimíra. Kriteria hodnocení estetických kvalit rozhraní učebních materiálů počítačem podporované výuky In: J. KAPOUNOVÁ (ED.) Od programovaného učení k e-learningu. Sborník referátů z konference pořádaného Ostravskou univerzitou a NEWTON College ve Šlapanicích u Brna, s. 181 - 185. Ostrava: OSU a Newton College, 2005.
  • Zikmundová, Vladimíra. Média a obraznost. Výtvarná výchova - roč. 40, č. 4. 2000.
  • Zikmundová, Vladimíra. Multimediální tvorba a současná výtvarná výchova. In Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu, s. 6 s.-anotace s.52.. Plzeň : Západočeská univerzita, 2006. ISBN 80-7043-483-X.
  • Zikmundová, Vladimíra. Nová média a jejich principy v kontextu transformace výukového prostředí předmětu výtvarná výchova. Pohyb ve výchově, umění a sportu Praha : Univerzit. 2005.
  • Zikmundová, Vladimíra. Reflexe výrazových prostředků reklamy v dětské multimediální tvorbě. Metody a prostředky přesvědčování v masových médií. 2005.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy a střední školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy a střední školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy a střední školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní