Předmět: Plošná tvorba pro 1. stupeň ZŠ

« Zpět
Název předmětu Plošná tvorba pro 1. stupeň ZŠ
Kód předmětu KVK/P1LT
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jansová Hana, Mgr.
  • Vaibar Marek, Mgr.
  • Onufer Pavel, MgA. et MgA. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod k plošným výtvarným technikám 2. Plošná tvorba na poli současného výtvarného umění 3. Přehled materiálů pro kresbu (se suchou a mokrou stopou) 4. Přehled materiálů pro malbu (akryl, tempera, olej, akvarel, pastel?) a možnosti jejich uplatnění na 1. stupni ZŠ 5. Od otisku k tisku - základní grafické techniky a jejich uplatnění ve výtvarné výchově pro 1. stupeň ZŠ (otisk, stopa, frotáž, monotyp,?) 6. Koláž a její potenciál pro výtvarnou výchovu na 1. stupni ZŠ 7. Linie, barva a světlo v plošném výtvarném vyjádření 8. Kompozice v plošném výtvarném vyjádření 9. Způsob vyjádření prostoru a tvaru v kresbě a malbě 10. Experimentální pojetí kresby, malby a grafiky a jeho uplatnění ve výtvarné výchově na 1. stupni 11. Kombinace výtvarných technik v ploše a hledání cesty k autentickému výtvarnému výrazu 12. Reflexe procesu a výsledných řešení výtvarných úkolů zaměřených na plošnou tvorbu 13. Způsoby prezentace procesu a výsledků výtvarných úkolů zaměřených na vizuální tvorbu v ploše

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 6 hodin za semestr
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 25 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
objasnit základní pojmy, myšlenky a fakta z oblasti výtvarné kultury a výtvarného umění;
pojmenovat základní výrazové možností linie, tvaru, barvy, materiálu v ploše v souvislosti s tvorbou vizuálního znaku.
Odborné dovednosti
identifikovat a pojmenovat společné a rozdílné znaky vybraných uměleckých děl;
uplatňovat získané poznatky o výtvarném projevu při interpretaci výtvarného výrazu;
verbalizovat a vyjádřit v písemné formě reflexi vlastní výtvarné tvorby.
Obecné způsobilosti
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat a objasnit některé plošné (kresebné, malířské a grafické) projevy výtvarné kultury a výtvarného umění minulosti a současnosti;
nalézat souvislosti mezi vlastním či jiným plošným výtvarným výrazem a projevy výtvarné kultury;
rozpoznat a pojmenovat výrazové možnosti linie, plochy, barvy a materiálu v plošné tvorbě;
rozlišit plošné výtvarné artefakty minulosti a současnosti z hlediska formy, případně techniky či stylu.
Odborné dovednosti
užívat příslušnou odbornou terminologii v interpretaci a v reflexi vlastních výtvarných projevů;
využívat výrazové možnosti linie, barvy a materiálu ve vlastní plošné tvorbě;
uplatňovat základní technicko-řemeslné postupy v oblasti plošné tvorby;
navrhovat jednoduché výtvarné hry a experimenty pro děti na prvním stupni základní školy.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Cvičení (praktické činnosti),
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Výuka podporovaná multimédii,
Prezentace práce studentů,
Samostatná práce studentů,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Individuální konzultace,
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Řešení problémů,
Individuální konzultace,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Sebehodnocení,
Portfolio,
Odborné dovednosti
Průběžné hodnocení,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • BÖHM, D., FRANTA, J. Nulla dies sine linea. BIGGBOSS, 2012. ISBN 978-80-903973-4-7.
  • CIKÁNOVÁ, K. Kreslete si s námi. Praha : Aventinum, 1992. ISBN 80-7168-018-4.
  • DVOŘÁKOVÁ, H. Výtvarná výchova : pracovní sešit pro 1.-3. ročník. Havlíčkův Brod : Nakladatelství TOBIÁŠ, 1996. ISBN 80-85808-46-3.
  • MICHÁLEK, O. Magie otisku: grafické techniky a technologie tisku. Brno: Barrister & Principal, 2016. ISBN 978-80-214-5342-5.
  • PARRAMÓN, V., MARIA, J. Velká kniha o kresbě : Historie, malířský ateliér, materiály a postupy, náměty, teorie a praxe olejomalby. Praha : Svojtka a Vašut, 1996. ISBN 80-7180-093-7.
  • ROESELOVÁ, V. Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 2004. ISBN 80-902267-5-2.
  • RYDVALOVÁ, V. Grafické techniky v 21. století. Praha, 2021. ISBN 978-80-7568-409-7.
  • ZAPLETAL, A. Obrazy filozofie a tělesná mysl. Praha: AVU, 2022. ISBN 978-80-88366-35-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr