Vyučující
|
-
Juřina Miloš, Prof. akad. mal.
|
Obsah předmětu
|
V průběhu semestru se hledají horizonty mezi představou a ideálem a výpovědním limitem. Hledají se nové formy zobrazení a nová formální východiska pro interpretace. Konstitují se zažité zkušenosti. 1. Kresba dle reálného předmětu a figurace předmětů 2. Malba dle reálného předmětu a figurace předmětů 3. Kompoziční principy obrazové plochy 4. Barevná harmonie 5. Grafický princip a kontrast 6. Práce z představy 7. Tvůrčí gesto a přesah 8. Studijní práce se zaměřením na osobní téma 9. Osobní nebo zadané téma ve dvou variantách /kresba a malba nebo grafika/ 10. Práce na zadaném nebo vlastním tématu 11. Práce na zadaném nebo vlastním tématu technologické experimenty 12. Práce v cyklech 13. Ateliérové hodnocení
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat výrazové možnosti plošných výtvarných technik; |
ověřovat vlastnosti materiálu, výtvarné postupy a nástroje; |
reflektovat výsledky vlastní tvorby ve vztahu k jejich využitelnosti v pedagogické praxi. |
Odborné dovednosti |
---|
vytvořit skicu a projekt vlastního úkolu; |
navrhnout a rozvinout výtvarné postupy v souladu se zadaným úkolem. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat technologické postupy jednotlivých technik a jejich alternativ; |
experimentovat s vyjadřovacími prostředky jednotlivých technik; |
ověřovat vlastnosti materiálu, výtvarné postupy a nástroje; |
hodnotit vlastní výtvarnou práci; |
popsat možnosti malby také v historickém kontextu; |
popsat vztah mezi malbou, kresbou a grafikou. |
Odborné dovednosti |
---|
realizovat a rozvíjet malířský, kresebný nebo grafický projekt dle navrženého konceptu; |
vhodně volit výrazové prostředky ve vztahu k záměru; |
pracovat v cyklech se schopností alternativy včetně změny formy; |
použít technologické postupy jednotlivých technik; |
vhodně analogicky nebo popisně interpretovat námět; |
plně si osvojit zákonitosti výtvarného projevu v technologickém i výrazovém pojetí; |
pracovat i v nadsázce a experimentu. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Projektová výuka, |
Diskuse, |
Prezentace práce studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kvalifikační práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Výstupní projekt, |
Seminární práce, |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kvalifikační práce, |
Výstupní projekt, |
Seminární práce, |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Praktická zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Ambrose, Gavin. The visual dictionary of graphic design. Lausanne : AVA Publishing, 2006. ISBN 2-940373-43-4.
-
BROOKE, Sandy. Drawing as expression: techniques and concepts. Upper Saddle River, N.J.: Pearson Education, 2007. ISBN 0131940058.
-
Chalupecký, Jindřich. Na hranicích umění : Několik příběhů. Praha : Prostor, 1990. ISBN 80-85190-06-0.
-
MORLEY, N. Linocut for Artists and Designers. The Crowood Press, 2016. ISBN 978-17-8500-146-8.
-
PALLASMAA, Juhani. Myslící ruka: existenciální a ztělesněná moudrost v architektuře. Zlín: Archa, 2012. ISBN 978-80-87545-09-6.
-
PETERSEN, A. R. a kol. Contemporary painting in context. Museum Tusculanum Press,, 2010. ISBN 9788763525978.
-
Petzow, Günter. Metallographic etching. 2nd ed. Materials Park : ASM International, 1999. ISBN 978-0-87170-633-1.
-
Sawdon, P. a R. Marshall. . Drawing Ambiguity: Beside the Lines of Contemporary Art. I.B.Tauris, 2015. ISBN 1784530697.
-
STEVERL, H. Umění bez daně. Praha: AVU, 2023. ISBN 978-80-88366-54-6.
-
ZAPLETAL, A. Obrazy filozofie a tělesná mysl. Praha: AVU. 2022.
|