Předmět: Prohlubující kurz keramické a sklářské tvorby pro učitele

« Zpět
Název předmětu Prohlubující kurz keramické a sklářské tvorby pro učitele
Kód předmětu KVK/PKT
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Malafová Zuzana, Mgr.
  • Rajchl Milan, MgA. Mgr.
Obsah předmětu
Cílem předmětu je vybavit studenty specifickými znalostmi o problematice keramické tvorby. Praktická cvičení podpořená teoretickým poznáním umožní širší a hlubší rozvoj specializovaných výtvarných dispozic studentů při produkci a recepci prostorového vyjádření, výtvarných objektů, případně skulptur nebo plastik. Metodickým principem je využít zkušenosti z vlastní tvorby k hlubšímu porozumění umění. Těžiště předmětu leží v nápaditosti a nalézání provizorních řešení, výuka je především směřována k experimentům s tradičními i zcela novými materiály. Posluchači zdokonalují svou manuální zručnost, učí se citu pro materiál a jeho výraz. Na počátku hledání řešení zadaných úkolů je diskuse s vyučujícím, které však předchází vždy rešerše reflektující aktuální řešení úkolu nebo případně i určité historické inspirace. Během semestru student řeší úkoly tohoto typu: 1. - 3. Golem - lampa nebo aroma lampička (pálená hlína) 4. - 6. Urna - tři návrhy dvoubarevné funerální keramiky (9 kreseb formátu A3) 7. - 9. Kinetický objekt (vizualizace ve 3D programu) 10. - 11. Souprava Flirt = dva šálky + podnos nebo cukřenka (technický výkres, sádrový model 1:1, forma a odlitek) 12. - 13. Polní lahev nebo netradiční lázeňský pohárek + spojení s jiným materiálem (prezentace, plakát 2x A3)

Studijní aktivity a metody výuky
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat vztah detailu k celku u keramického tvaru;
popsat a objasnit speciální způsoby dekorování keramiky;
charakterizovat různé keramické hlíny, glazury a barvítka.
Odborné dovednosti
pracovat podle složitějšího technologického postupu;
navrhnout výtvarné řešení rozsáhlého úkolu;
uvažovat novátorsky na základě znalosti způsobů vytváření keramiky.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat cítění, vnímání a organizování hmoty ve větších a vícečetných souborech;
charakterizovat materiálové vlastnosti keramické hlíny a skla;
charakterizovat současné umělecké a designové trendy.
Odborné dovednosti
hmotným či konceptuálním způsobem zviditelnit vnitřní výtvarnou představu;
využívat náročnější technologické postupy při výstavbě keramického tvaru, popř. jejich kombinaci;
zkušeně využívat výrazové prostředky finální povrchové úpravy;
využívat výrazových možností keramické a sklářské tvorby k realizaci vlastního tvůrčího záměru;
experimentovat s keramickými a sklářskými technikami.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analyticko-kritická práce s textem,
Výuka podporovaná multimédii,
Samostudium,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Řešení problémů,
Skupinová konzultace,
Obecné způsobilosti
Skupinová výuka,
Projektová výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Sebehodnocení,
Skupinová prezentace,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • DLOUHÁ, J. Fusing: kouzlo spékaného skla. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4181-9.
  • Mattison, Steve. Jak se dělá keramika: podrobný průvodce nástroji, materiály a technikami pro hrnčíře a keramiky.
  • Olsen, Frederick L. The Kiln Book. 2012.
  • Peterson S. The Craft and Art of Clay. Konemann, Koln (N).
  • PETROVÁ, S. České sklo. V Praze: Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2018. ISBN 978-80-87989-50-0.
  • Taylor, L. Současná tvář keramiky: materiály, postupy a techniky pro současné tvůrce. Praha: Ikar, 2013. ISBN 978-80-249-2115-0.
  • TAYLOR, L. The Ceramics Bible Revised Edition. Chronicle Books, 2022. ISBN 1797215140.
  • Wudy, Jana. Vinuté perle. 2017. ISBN 978-80-247-4381-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr