Předmět: Prostorová, objektová a akční tvorba ve výtvarné výchově

« Zpět
Název předmětu Prostorová, objektová a akční tvorba ve výtvarné výchově
Kód předmětu KVK/POAT
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Schuster Václav, Prof. akad. sochař dr. h. c.
  • Rajchl Milan, MgA. Mgr.
Obsah předmětu
Obsahem předmětu je prostorová tvorba s důrazem na akční polohu s možností využití širokého rejstříku výtvarných disciplín a médií. 1. Úvodní přednáška v souvislosti se zadaným tématem, aktuální výstava jako motivace, diskuse 2 - 3. Seznámení s konceptem studentů a záměru reálné intervence do fyzického prostoru. Studenti mají však možnost určité examinace svých přístupů v podobě různých výtvarných etud v průběhu semestru. Etudy navrhuje učitel, jde o vytváření a instalaci objektů v semináři, etudy mohou být vnímány jako analogie dynamiky procesů v reálném, žitém prostředí. Realizace první etudy jako cvičení k tématu 4. Návštěva aktuální akce, výstavy jako podnět k dalšímu uvažování 5. - 7. Etuda 8. - 9. Dílčí prezentace výsledků individuálního zkoumání vybraného prostoru, realizace třetí etudy jako cvičení k tématu 10. - 11. Návštěva výstav, akce související se současným výtvarným uměním, diskuse jako reflexe, sumarizace a zhodnocení, porovnání výstav, reflexe etud (jaké mohou mít paralely v reálném, žitém prostoru) 12. - 13. Závěrečná prezentace autorských projektů vytvořených posluchači s následným zhodnocením a reflexí učitele

Studijní aktivity a metody výuky
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 18 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den] - 8 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat souvislosti prostorové tvorby v oblasti volné umělecké tvorby, užité tvorby a designu;
objasnit možnosti transformace oblasti prostorové tvorby do pedagogické tvorby.
Odborné dovednosti
projevit určitý stupeň manuální zručnosti;
prokazovat určitou obratnost a flexibilitu v práci s různými materiály;
konceptualizovat a výtvarně uchopit zadání.
Obecné způsobilosti
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat možnosti prostorové tvorby a způsoby užití různých médií.
Odborné dovednosti
využít konkrétní formu a médium pro vlastní koncept;
transformovat vlastní koncept a uchopení situace do pedagogické tvorby.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Individuální konzultace,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Cvičení (praktické činnosti),
Skupinová výuka,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Cvičení (praktické činnosti),
Individuální konzultace,
Skupinová výuka,
Přednáška s diskusí,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Portfolio,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Individuální prezentace,
Portfolio,
Seminární práce,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Vitamin 3-D: newperspectives in sculpture and installation. London: Phaidon, 2009. ISBN 978-0-71484-974-4.
  • Dempsey, Amy. Umělecké styly, školy a hnutí : encyklopedický průvodce moderním uměním. [Praha] : Slovart, 2002. ISBN 80-7209-402-5.
  • FIŠER, Z.; HAVLÍK, V. a HORÁČEK, R. Slovem, akcí, obrazem: příspěvek k interdisciplinaritě tvůrčího procesu. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5389-2.
  • GEORGE, Herbert. The elements of sculpture: a viewer's guide. London: Phaidon Press, 2014. ISBN 978-07-1486-741-0.
  • Marzona, Daniel; Grosenick, Uta. Conceptual art. Köln : Taschen, 2005. ISBN 3-8228-2962-5.
  • PUČEROVÁ, Klára, Petr KRATOCHVÍL, Dan MERTA, Petra VLACHYNSKÁ, Ludvík HLAVÁČEK, Denisa VÁCLAVOVÁ, Radoslava SCHMELZOVÁ, Marie FOLTÝNOVÁ, Radek HORÁČEK a Tomáš KNOFLÍČEK. Z galerie ven! Umění v českém veřejném prostoru po roce 1989.. 2022. ISBN 978-80-88161-17-2.
  • Sádlo, Jiří. Praha a Brno. Kodudek, 2015. ISBN 978-80-9063-11-06.
  • Smith, Edward. Artoday [i. e. Art today] = Současné světové umění. Praha : Slovart, 1996. ISBN 80-85871-97-1.
  • Švácha, Rostislav. Od moderny k funkcionalismu : proměny pražské architektury první poloviny dvacátého století. Praha : Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85605-84-8.
  • VAŇKOVÁ, P. Umění je abstrakce: obrazy, kresby, grafika, sochy. Praha: Kulturní Jižní město, 2022. ISBN 978-80-908148-5-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr