|
Vyučující
|
-
Figurová Tereza, PhDr. Ph.D.
-
Falcníková Milan, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Didaktická struktura přípravy na výuku výtvarné výchovy. 2. Rámcový vzdělávací program RVP ZV a RVP G a konkretizace jeho očekávaných výstupů pro obor výtvarná výchova. 3. Druhy činností, organizační formy a metody ve výtvarné výchově. 4. Didaktická transformace obsahu a realizace kurikula - reflexe vazeb mezi cíli, kurikulem a vzdělávacím obsahem v oblasti umění a kultury. 5. Pojmově obrazové mapy jako nástroj pro vizualizaci struktury vyučovací jednotky Vv (při konceptové analýze, s oporou v metodice 3A). 6. Parametry současné výtvarné výchovy a kritéria kvalitní výtvarné úlohy, současné umění jako inspirační východisko pro plánování výtvarných úloh pro žáky. 7. Komunikace ve výtvarné výchově - funkce reflektivního dialogu a formativního hodnocení 8. Předem či následně strukturované záznamy z pozorování výuky (pozorovací archy, reflektivní bilance) - možnosti uplatnění některých metod pedagogického výzkumu pro porozumění jevům ve výuce a jejímu zlepšování. 9. Didaktická analýza realizované vyučovací jednotky. 10. Prezentace výstupů z praxí a skupinová reflexe výukových situací z realizované výuky. 11. Reflexe interakcí mezi učitelem a žákem v rámci realizované výuky. 12. Otázky hodnocení žákovských výtvarných prací. 13. Zhodnocení edukačního potenciálu realizovaných výtvarných úloh a možnosti dalšího zlepšování výuky.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Studijní praxe, Samostatná práce studentů
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 10 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| zvládnout přípravu a realizaci výukové jednotky výtvarné výchovy s oporou o kompetence nabyté v dosavadním studiu a v souvislosti s požadavky konkrétní školy. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| navrhovat tvůrčí výtvarné úlohy pro žáky ZŠ a SŠ. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| s oporou o materiály RVP ZV určit smysl a cíl výukové jednotky; |
| popsat základní strukturu a didaktické kategorie výuky výtvarné výchovy; |
| vztáhnout vzdělávací obsah výuky k širšímu umělecko-kulturnímu kontextu. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| plánovat výukovou jednotku výtvarné výchovy s ohledem na cílovou skupinu žáků; |
| reflektovat zkušenosti nabyté při realizaci vyučovací jednotky výtvarné výchovy; |
| komunikovat s žáky při výuce výtvarné výchovy; |
| připravit a realizovat projekt vyučovací jednotky výtvarné výchovy; |
| zhodnotit edukační potenciál navržených výtvarných úloh. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
| mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Studijní praxe, |
| Samostatná práce studentů, |
| E-learning, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Samostatná práce studentů, |
| Studijní praxe, |
| E-learning, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Studijní praxe, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Výstupní projekt, |
| Individuální prezentace, |
| Seminární práce, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Výstupní projekt, |
| Portfolio, |
| Individuální prezentace, |
| Formativní hodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Výstupní projekt, |
| Portfolio, |
|
Doporučená literatura
|
-
Brücknerová, Karla. Skici ze současné estetické výchovy. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5616-9.
-
Fulková, M. & M. Novotná. Výtvarná výchova pro 8. a 9. ročník základní školy a víceletá gymnázia.. Praha: Fortuna, 1997.
-
Hazuková, Helena. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově. [Díl] II.. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1995.
-
Hazuková, Helena. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově. I.. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1994.
-
POSPÍŠIL, A. ŘEPA, K. a P. ŠOBÁŇOVÁ, P. (eds.). Kvalita ve výtvarné výchově. Olomouc: Česká sekce INSEA, 2019. ISBN 978-80-904268-7-0.
-
Rada didaktiků FPE. Pedagogická praxe : metodické pokyny. ZČU, Plzeň, 2000.
-
Slavík, Jan. Hodnocení v současné škole : východiska a nové metody pro praxi. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
-
Šobáňová, P. a kol. Vzdělávací obsah v muzejní edukaci. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4625-7.
|