Předmět: Proměny přístupů výtvarné edukace

« Zpět
Název předmětu Proměny přístupů výtvarné edukace
Kód předmětu KVK/PPVE
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vaibar Marek, Mgr.
  • Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
  • Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Počátky kreslení 2. Kreslení na přelomu 19. a 20. století 3. Počátky didaktické reflexe 4. Obrat k dítěti 5. Avantgardy a kreslení 6. Výtvarná výchova a socialistický realismus 7. Koncepce tvořivosti 8. Úsilí o kontinuitu 9. Alternativy výtvarné výchovy 10. Programové linie výtvarné výchovy 11. Místo artefiletiky ve výtvarné edukaci 12. Proměny přístupů z hlediska teorie J. Vančáta 13. Současná situace výtvarné výchovy

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 2 hodiny za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
užívat poznatky z předmětu základy společenských věd vyučovaného na středních školách, zejména na gymnáziích.
Odborné dovednosti
vyhledávat informace v dostupné odborné literatuře a ostatních zdrojích;
rozlišit věrohodné informace od nevěrohodných;
vypracovat odborný text.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat historický vývoj výtvarné výchovy u nás i ve světě v kontextu dějinného vývoje české vzdělávací soustavy;
objasnit provázanost jednotlivých etap vývoje s ohledem na chronologické a kontextové souvislosti;
porovnat vývoj oboru s problematikou příbuzných disciplín u nás i v zahraničí.
Odborné dovednosti
nahlížet, posuzovat a porovnávat historické oborové dokumenty;
analyzovat současné koncepce výtvarné výchovy, resp. výchovy umění u nás s ohledem na soudobé trendy světového vývoje oboru;
navrhovat vzdělávací programy v rámci školy a podstoupit je poučené kritické reflexi a evaluaci s ohledem na širší souvislosti vývoje;
analyzovat vlastní pojetí výuky a obhajovat ho v kontextu výsledků dosažených v oboru.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Analyticko-kritická práce s textem,
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Přednáška s demonstrací,
Seminární výuka (diskusní metody),
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • BERING, K.T, HÖLSCHER, S., NIEHOFF, R., PAULS K. Visual Learning. Positionen im internationalen Vergleich. Oberhausen: Athena,, 2013. ISBN 978-3898965514.
  • Ebelová, Patricie. Kapitoly z historiografie výtvarné výchovy v mezioborovém kontextu chapters of historiografy of art education in interdisciplinary context. Vyd. 1. České Budějovice : Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2011. ISBN 978-80-7394-261-8.
  • EFLAND, A. A history of art education. Teachers College Press, 1990. ISBN 9780807776377.
  • Engels, Sidonie/Kirschenmann, Johannes (Hg.). Kunst und Pädagogik in historischer Perspektive. München: kopaed, 2021. ISBN 978-3-96848-007-7.
  • FORMAN, P., KOUDELA, T. (eds.). Užitečná symbióza II: výtvarná kultura v interakcích. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2019. ISBN 978-80-7599-119-5.
  • PODLIPSKÝ, R.; VANČÁT, J.; UHL SKŘIVANOVÁ, V.; ZIKMUNDOVÁ, V. Tvořivost ve výtvarné výchově a její účinky na všeobecné vzdělávání. Plzeň, 2017. ISBN 978-80-261-0728-6.
  • Uhl Skřivanová, V. et al. Pozice české výtvarné výchovy v mezinárodním kontextu. Západočeská univerzita v Plzni, 2022. ISBN 978-80-261-1099-6.
  • Uhl Skřivanová, V., Plíhalová M. DIDART. Edukační přístupy ve výtvarné výchově. Západočeská univerzita v Plzni, 2020. ISBN 978-80-261-0897-9.
  • VANČÁT, J. Vývoj obrazivosti od objektu k interaktivitě. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1625-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr