Vyučující
|
-
Vaibar Marek, Mgr.
-
Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
-
Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Počátky kreslení 2. Kreslení na přelomu 19. a 20. století 3. Počátky didaktické reflexe 4. Obrat k dítěti 5. Avantgardy a kreslení 6. Výtvarná výchova a socialistický realismus 7. Koncepce tvořivosti 8. Úsilí o kontinuitu 9. Alternativy výtvarné výchovy 10. Programové linie výtvarné výchovy 11. Místo artefiletiky ve výtvarné edukaci 12. Proměny přístupů z hlediska teorie J. Vančáta 13. Současná situace výtvarné výchovy
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 2 hodiny za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
užívat poznatky z předmětu základy společenských věd vyučovaného na středních školách, zejména na gymnáziích. |
Odborné dovednosti |
---|
vyhledávat informace v dostupné odborné literatuře a ostatních zdrojích; |
rozlišit věrohodné informace od nevěrohodných; |
vypracovat odborný text. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat historický vývoj výtvarné výchovy u nás i ve světě v kontextu dějinného vývoje české vzdělávací soustavy; |
objasnit provázanost jednotlivých etap vývoje s ohledem na chronologické a kontextové souvislosti; |
porovnat vývoj oboru s problematikou příbuzných disciplín u nás i v zahraničí. |
Odborné dovednosti |
---|
nahlížet, posuzovat a porovnávat historické oborové dokumenty; |
analyzovat současné koncepce výtvarné výchovy, resp. výchovy umění u nás s ohledem na soudobé trendy světového vývoje oboru; |
navrhovat vzdělávací programy v rámci školy a podstoupit je poučené kritické reflexi a evaluaci s ohledem na širší souvislosti vývoje; |
analyzovat vlastní pojetí výuky a obhajovat ho v kontextu výsledků dosažených v oboru. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
BERING, K.T, HÖLSCHER, S., NIEHOFF, R., PAULS K. Visual Learning. Positionen im internationalen Vergleich. Oberhausen: Athena,, 2013. ISBN 978-3898965514.
-
Ebelová, Patricie. Kapitoly z historiografie výtvarné výchovy v mezioborovém kontextu chapters of historiografy of art education in interdisciplinary context. Vyd. 1. České Budějovice : Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2011. ISBN 978-80-7394-261-8.
-
EFLAND, A. A history of art education. Teachers College Press, 1990. ISBN 9780807776377.
-
Engels, Sidonie/Kirschenmann, Johannes (Hg.). Kunst und Pädagogik in historischer Perspektive. München: kopaed, 2021. ISBN 978-3-96848-007-7.
-
FORMAN, P., KOUDELA, T. (eds.). Užitečná symbióza II: výtvarná kultura v interakcích. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2019. ISBN 978-80-7599-119-5.
-
PODLIPSKÝ, R.; VANČÁT, J.; UHL SKŘIVANOVÁ, V.; ZIKMUNDOVÁ, V. Tvořivost ve výtvarné výchově a její účinky na všeobecné vzdělávání. Plzeň, 2017. ISBN 978-80-261-0728-6.
-
Uhl Skřivanová, V. et al. Pozice české výtvarné výchovy v mezinárodním kontextu. Západočeská univerzita v Plzni, 2022. ISBN 978-80-261-1099-6.
-
Uhl Skřivanová, V., Plíhalová M. DIDART. Edukační přístupy ve výtvarné výchově. Západočeská univerzita v Plzni, 2020. ISBN 978-80-261-0897-9.
-
VANČÁT, J. Vývoj obrazivosti od objektu k interaktivitě. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1625-4.
|