Předmět: Pedagogická praxe ZŠ

« Zpět
Název předmětu Pedagogická praxe ZŠ
Kód předmětu KVK/PPZŠ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
  • Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Didaktická struktura přípravy na výuku výtvarné výchovy. 2. Rámcový vzdělávací program RVP ZV a RVP G a konkretizace jeho očekávaných výstupů pro obor výtvarná výchova. 3. Druhy činností, organizační formy a metody ve výtvarné výchově. 4. Didaktická transformace obsahu a realizace kurikula - reflexe vazeb mezi cíli, kurikulem a vzdělávacím obsahem v oblasti umění a kultury. 5. Pojmově obrazové mapy jako nástroj pro vizualizaci struktury vyučovací jednotky Vv (při konceptové analýze, s oporou v metodice 3A). 6. Parametry současné výtvarné výchovy a kritéria kvalitní výtvarné úlohy, současné umění jako inspirační východisko pro plánování výtvarných úloh pro žáky. 7. Komunikace ve výtvarné výchově - funkce reflektivního dialogu a formativního hodnocení 8. Předem či následně strukturované záznamy z pozorování výuky (pozorovací archy, reflektivní bilance) - možnosti uplatnění některých metod pedagogického výzkumu pro porozumění jevům ve výuce a jejímu zlepšování. 9. Didaktická analýza realizované vyučovací jednotky. 10. Prezentace výstupů z praxí a skupinová reflexe výukových situací z realizované výuky. 11. Reflexe interakcí mezi učitelem a žákem v rámci realizované výuky. 12. Otázky hodnocení žákovských výtvarných prací. 13. Zhodnocení edukačního potenciálu realizovaných výtvarných úloh a možnosti dalšího zlepšování výuky.

Studijní aktivity a metody výuky
Studijní praxe, Samostatná práce studentů
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat základní didaktické kategorie důležité pro přípravu výukové jednotky výtvarné výchovy s oporou o kompetence nabyté v dosavadním studiu a v souvislosti s požadavky konkrétní školy.
Odborné dovednosti
realizovat výukovou jednotku výtvarné výchovy.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
Výsledky učení
Odborné znalosti
s oporou o materiály RVP ZV určit smysl a cíl výukové jednotky;
popsat základní strukturu a didaktické kategorie výuky výtvarné výchovy;
vztáhnout vzdělávací obsah výuky k širšímu umělecko-kulturnímu kontextu.
Odborné dovednosti
plánovat výukovou jednotku výtvarné výchovy s ohledem na cílovou skupinu žáků;
reflektovat zkušenosti nabyté při realizaci vyučovací jednotky výtvarné výchovy;
komunikovat s žáky při výuce výtvarné výchovy;
připravit a realizovat projekt vyučovací jednotky výtvarné výchovy;
zhodnotit edukační potenciál navržených výtvarných úloh.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Studijní praxe,
Samostatná práce studentů,
E-learning,
Odborné dovednosti
Samostatná práce studentů,
Studijní praxe,
E-learning,
Obecné způsobilosti
Studijní praxe,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Výstupní projekt,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Výstupní projekt,
Portfolio,
Individuální prezentace,
Formativní hodnocení,
Obecné způsobilosti
Výstupní projekt,
Portfolio,
Doporučená literatura
  • Brücknerová, Karla. Skici ze současné estetické výchovy. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5616-9.
  • Kirchner, Constanze; Kirschenmann, Johannes. Kunst unterrichten. Didaktische Grundlagen und schülerorientierte Vermittlung. Seelze: Klett - Kallmeyer, 2015.
  • POSPÍŠIL, A. ŘEPA, K. a P. ŠOBÁŇOVÁ, P. (eds.). Kvalita ve výtvarné výchově. Olomouc: Česká sekce INSEA, 2019. ISBN 978-80-904268-7-0.
  • Rada didaktiků FPE. Pedagogická praxe: metodické pokyny. Plzeň: ZČU. 2000.
  • SLAVÍK, J. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Západočeská univerzita v Plzni, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
  • Stuchlíková, Iva; Janík, Tomáš,; Beneš, Zdeněk,; Bílek, Martin,; Brücknerová, Karla,; Černochová, Miroslava,; Čížková, Věra,; Čtrnáctová, Hana,; Dvořák, Leoš; Dytrtová, Kateřina,; Gracová, Blažena,; Hník, Ondřej,; Kekule, Martina; Kostková, Klára; Kubiatko, Milan,; Nedělka, Michal,; Novotná, Jarmila,; Papáček, Miroslav,; Petr, Jan,; Píšová, Michaela,; Řezníčková, Dana,; Slavík, Jan,; Staněk, Antonín,; Šmejkalová, Martina,; Tichá, Marie; Valenta, Josef,; Vaníček, Jiří,; Vondrová, Naďa. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. 2015. ISBN 978-80-210-7769-0.
  • Uhl Skřivanová, V. Problematika didaktické redukce, transformace a rekonstrukce vzdělávacího obsahu v dikci německé obecné didaktiky a oborové didaktiky umění. In Šobáňová, P. a kol. Vzdělávací obsah v muzejní edukaci.. Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4625-7.
  • Uhl Skřivanová, Věra. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu, aneb, Umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno : Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-228-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr