| Název předmětu | Pedagogická praxe ZŠ |
|---|---|
| Kód předmětu | KVK/PPZŠ |
| Organizační forma výuky | Seminář |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | 1 |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
1. Didaktická struktura přípravy na výuku výtvarné výchovy. 2. Rámcový vzdělávací program RVP ZV a RVP G a konkretizace jeho očekávaných výstupů pro obor výtvarná výchova. 3. Druhy činností, organizační formy a metody ve výtvarné výchově. 4. Didaktická transformace obsahu a realizace kurikula - reflexe vazeb mezi cíli, kurikulem a vzdělávacím obsahem v oblasti umění a kultury. 5. Pojmově obrazové mapy jako nástroj pro vizualizaci struktury vyučovací jednotky Vv (při konceptové analýze, s oporou v metodice 3A). 6. Parametry současné výtvarné výchovy a kritéria kvalitní výtvarné úlohy, současné umění jako inspirační východisko pro plánování výtvarných úloh pro žáky. 7. Komunikace ve výtvarné výchově - funkce reflektivního dialogu a formativního hodnocení 8. Předem či následně strukturované záznamy z pozorování výuky (pozorovací archy, reflektivní bilance) - možnosti uplatnění některých metod pedagogického výzkumu pro porozumění jevům ve výuce a jejímu zlepšování. 9. Didaktická analýza realizované vyučovací jednotky. 10. Prezentace výstupů z praxí a skupinová reflexe výukových situací z realizované výuky. 11. Reflexe interakcí mezi učitelem a žákem v rámci realizované výuky. 12. Otázky hodnocení žákovských výtvarných prací. 13. Zhodnocení edukačního potenciálu realizovaných výtvarných úloh a možnosti dalšího zlepšování výuky.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
Studijní praxe, Samostatná práce studentů
|
| Předpoklady |
| Odborné znalosti |
| popsat základní didaktické kategorie důležité pro přípravu výukové jednotky výtvarné výchovy s oporou o kompetence nabyté v dosavadním studiu a v souvislosti s požadavky konkrétní školy. |
| Odborné dovednosti |
| realizovat výukovou jednotku výtvarné výchovy. |
| Obecné způsobilosti |
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| Výsledky učení |
| Odborné znalosti |
| s oporou o materiály RVP ZV určit smysl a cíl výukové jednotky; |
| popsat základní strukturu a didaktické kategorie výuky výtvarné výchovy; |
| vztáhnout vzdělávací obsah výuky k širšímu umělecko-kulturnímu kontextu. |
| Odborné dovednosti |
| plánovat výukovou jednotku výtvarné výchovy s ohledem na cílovou skupinu žáků; |
| reflektovat zkušenosti nabyté při realizaci vyučovací jednotky výtvarné výchovy; |
| komunikovat s žáky při výuce výtvarné výchovy; |
| připravit a realizovat projekt vyučovací jednotky výtvarné výchovy; |
| zhodnotit edukační potenciál navržených výtvarných úloh. |
| Obecné způsobilosti |
| mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
| mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| Vyučovací metody |
| Odborné znalosti |
| Studijní praxe, |
| Samostatná práce studentů, |
| E-learning, |
| Odborné dovednosti |
| Samostatná práce studentů, |
| Studijní praxe, |
| E-learning, |
| Obecné způsobilosti |
| Studijní praxe, |
| Hodnotící metody |
| Odborné znalosti |
| Individuální prezentace, |
| Výstupní projekt, |
| Seminární práce, |
| Odborné dovednosti |
| Výstupní projekt, |
| Portfolio, |
| Individuální prezentace, |
| Formativní hodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
| Výstupní projekt, |
| Portfolio, |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
|---|