Předmět: Pedagogická praxe SŠ

« Zpět
Název předmětu Pedagogická praxe SŠ
Kód předmětu KVK/PRXSŠ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
  • Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Didaktická struktura přípravy na výuku výtvarné výchovy 2. Rámcový vzdělávací program RVP ZV a RVP G a konkretizace jejich očekávaných výstupů pro obor výtvarná výchova 3. Druhy činností, organizační formy a metody ve výtvarné výchově 4. Didaktická transformace obsahu a realizace kurikula - reflexe vazeb mezi cíli, kurikulem a vzdělávacím obsahem v oblasti umění a kultury 5. Pojmově obrazové mapy jako nástroj pro vizualizaci struktury vyučovací jednotky Vv (při konceptové analýze, s oporou v metodice 3A) 6. Parametry současné výtvarné výchovy a kritéria kvalitní výtvarné úlohy, současné umění jako inspirační východisko pro plánování výtvarných úloh pro žáky 7. Komunikace ve výtvarné výchově - funkce reflektivního dialogu a formativního hodnocení 8. Předem či následně strukturované záznamy z pozorování výuky (pozorovací archy, reflektivní bilance) - možnosti uplatnění některých metod pedagogického výzkumu pro porozumění jevům ve výuce a jejímu zlepšování 9. Didaktická analýza realizované vyučovací jednotky 10. Prezentace výstupů z praxí a skupinová reflexe výukových situací z realizované výuky 11. Reflexe interakcí mezi učitelem a žákem v rámci realizované výuky 12. Otázky hodnocení žákovských výtvarných prací 13. Zhodnocení edukačního potenciálu realizovaných výtvarných úloh a možnosti dalšího zlepšování výuky

Studijní aktivity a metody výuky
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 10 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
objasnit didaktickou strukturu přípravy na výuku výtvarné výchovy s oporou o kompetence nabyté v dosavadním studiu.
Odborné dovednosti
realizovat výukovou jednotku výtvarné výchovy s oporou o kompetence nabyté v dosavadním studiu a v souvislosti s požadavky konkrétní školy.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
Výsledky učení
Odborné znalosti
objasnit očekávané výstupy kurikulárních dokumentů - RVP G a ŠVP spolupracující školy;
objasnit a interpretovat umělecké dílo a transformovat umělecký obsah do výtvarného úkolu pro žáky SŠ.
Odborné dovednosti
realizovat výukovou jednotku výtvarné výchovy na střední škole;
provést didaktickou analýzu realizovaných očekávaných výstupů RVP;
volit vhodné formy motivace žáků na SŠ a vést s nimi reflektivní dialog;
vypracovat reflektivní bilanci učitele a didakticky analyzovat vlastní realizovanou výuku.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy,
zaujímat postoj k různým podobám vedení výuky z hlediska kurikulární reformy probíhající ve škole (RVP, ŠVP), a to na základě reflexe vlastního plánování a realizace výukového procesu, svůj postoj je student schopen podložit argumenty; rozvíjet zejména kompetence pedagogické a didaktické (ve smyslu rozvíjení didaktického myšlení studentů učitelství), diagnostické, manažerské kompetence.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Studijní praxe,
Samostatná práce studentů,
Odborné dovednosti
Samostatná práce studentů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Skupinová konzultace,
Individuální konzultace,
Obecné způsobilosti
Studijní praxe,
Samostatná práce studentů,
Individuální konzultace,
Skupinová konzultace,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Výstupní projekt,
Odborné dovednosti
Výstupní projekt,
Portfolio,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Výstupní projekt,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • BRÜCKNEROVÁ, Karla. Jak zkoumat výtvarnou výchovu. In Škola doktorských studií Katedra výtvarné kultury, Pedagogická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně. Katedra výtvarné kultury, Pedagogická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2018.
  • Brücknerová, Karla. Skici ze současné estetické výchovy. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5616-9.
  • Fulková, M. & M. Novotná. Výtvarná výchova pro 8. a 9. ročník základní školy a víceletá gymnázia. Praha: Fortuna. ISBN 80-7168-382-5.
  • Hazuková, Helena. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově. [Díl] II.. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1995.
  • Kirchner, Constanze; Kirschenmann, Johannes. Kunst unterrichten. Didaktische Grundlagen und schülerorientierte Vermittlung. Seelze: Klett - Kallmeyer, 2015.
  • POSPÍŠIL, A. ŘEPA, K. a P. ŠOBÁŇOVÁ, P. Kvalita ve výtvarné výchově. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2019. ISBN 978-80-904268-7-0.
  • SLAVÍK, J. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Západočeská univerzita v Plzni, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
  • SLAVÍK, Jan; HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ, Lenka a SOUKUPOVÁ, Pavla. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Západočeská univerzita v Plzni, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
  • Slavík, Jan. Hodnocení v současné škole : východiska a nové metody pro praxi. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
  • Stuchlíková, Iva; Janík, Tomáš,; Beneš, Zdeněk,; Bílek, Martin,; Brücknerová, Karla,; Černochová, Miroslava,; Čížková, Věra,; Čtrnáctová, Hana,; Dvořák, Leoš; Dytrtová, Kateřina,; Gracová, Blažena,; Hník, Ondřej,; Kekule, Martina; Kostková, Klára; Kubiatko, Milan,; Nedělka, Michal,; Novotná, Jarmila,; Papáček, Miroslav,; Petr, Jan,; Píšová, Michaela,; Řezníčková, Dana,; Slavík, Jan,; Staněk, Antonín,; Šmejkalová, Martina,; Tichá, Marie; Valenta, Josef,; Vaníček, Jiří,; Vondrová, Naďa. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. 2015. ISBN 978-80-210-7769-0.
  • TOMKOVÁ, A. a kol. Rámec profesních kvalit učitele: hodnoticí a sebehodnoticí arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN 978-80-87063-64-4.
  • UHL SKŘIVANOVÁ, V. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-228-4.
  • UHL SKŘIVANOVÁ, V. Problematika didaktické redukce, transformace a rekonstrukce vzdělávacího obsahu v dikci německé obecné didaktiky a oborové didaktiky umění. In Šobáňová, P. a kol. Vzdělávací obsah v muzejní edukaci.. Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4625-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr