Předmět: Prohlubující kurz sklářské tvorby pro učitele

« Zpět
Název předmětu Prohlubující kurz sklářské tvorby pro učitele
Kód předmětu KVK/PST
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sýkora Chacon Gil, PaedDr. Ph.D.
  • Vaibar Marek, Mgr.
  • Malafová Zuzana, Mgr.
Obsah předmětu
Studující řeší úkoly z oblasti sklářské výtvarné tvorby, která je založena především na tepelném tvarování a malířském dekorování skla. Podstatné je zde zkoumání výrazových možností skla v rámci různorodých technik (fusing, Tiffany vitráž aj.) a tavení skla ve formě. Řešení úkolů je spjato se studium odborné literatury a hledáním inspirativních podnětů v tvorbě významných tvůrců. V počáteční fázi řešení je uplatňován kresebný a malířský popis výtvarných konceptů. Studující získají informace o technologickém zázemí a materiálních podmínkách sklářských technik. Během semestru se studující zaměřuje na: 1. Drobný dekorativní skleněný objekt - šperk, náhrdelník atp. (kabošon, Tiffany vitráž) 2. Skleněný "obrázek" (kreslení a malování na sklo) 3. Skleněná miska (spékání, lehání) 4. Skleněný objekt (tavení ve formě) 5. Komplexní skleněný objekt (spékání, tavení, broušení, lepení) V návaznosti na získané praktické zkušenosti studující navrhne tři výtvarné úkoly pro zvolený (výtvarně zaměřený) předmět, ročník a typ školy s přihlédnutím ke všem vzdělávacím okolnostem

Studijní aktivity a metody výuky
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat nejrozšířenější formy sklářské tvorby;
popsat slovně vlastní výtvarný koncept.
Odborné dovednosti
popsat vlastní výtvarný koncept kresebně a barevně;
vytvořit jednoduchý hmotný objekt podle vlastního výtvarného konceptu.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat vlastní výtvarný koncept za užití odpovídající odborné terminologie;
popsat souvislosti mezi vlastním výtvarným konceptem a současnou výtvarnou kulturou;
vyjmenovat některé autory současné sklářské tvorby u nás a v zahraničí.
Odborné dovednosti
využívat základní techniky fusingu;
využívat ověřené technologické postupy při výtvarném koncipování skleněného objektu;
transformovat didakticky nabyté zkušenosti.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
demonstrovat získané dovednosti se slovním metodickým komentářem; projektovat technologicky náročnější materiálový objekt; organizovat sled činností s ohledem na jejich cíl;
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (badatelské metody),
Řešení problémů,
Individuální konzultace,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Výuka podporovaná multimédii,
Obecné způsobilosti
Samostudium,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
popsat realizaci výtvarného konceptu za užití odborné terminologie;
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
navrhovat výtvarné úkoly se sklem pro výtvarnou edukaci;
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Bartuška, Miloslav. Vady skla. Praha, 2001.
  • Dlouhá, Jitka. Fusing: kouzlo spékaného skla. Praha, 2012.
  • Doremus, R. H.,; Shackelford, James F. Ceramic and glass materials : structure, properties and processing. New York : Springer, 2008. ISBN 978-1-4419-4460-3.
  • Dunsterville, J. Malujeme na sklo. Frýdek-Místek: Alpress, 2003. ISBN 80-7218-953-0.
  • Dunsterville, Jane. Malujeme na sklo. Frýdek-Místek, 2003.
  • Harcuba, Jiří. Jiří Harcuba: sklář a sochař. Brno, 2008.
  • Klasová, Milena. Stanislav Libenský, Jaroslava Brychtová. Praha, 2002.
  • Krejsová, Hana a Řežábková, Helena. Vitráže technikou Tiffany. Brno, 2004.
  • Millerová, Judith ? Leibe, Frankie ? Hill, Mark. Sklo 20. století. Bratislava, 2005.
  • Payne, Vicki. Kouzelné vitráže: hra světla a barev v moderním interiéru. Praha, 2006.
  • Petrová, Sylva. České sklo. Praha, 2001.
  • Smrček, Antonín a kol. Tavení skla. Jablonec nad Nisou, 2008.
  • Vondruška, Vlastimil. Sklářství. Praha, 2002.
  • WURM, Jan. Glass structures: design and construction of self-supporting skins. Basel: Birkhäuser, 2007. ISBN 978-3-7643-7608-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr