Vyučující
|
-
Fialová Vladimíra, Magistr umění
-
Rajchl Milan, MgA. Mgr.
-
Grygar Miroslav, Doc. PaedDr. CSc.
-
Malafová Zuzana, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Prostorová tvorba vede posluchače k vnímání a vyjádření prostoru např. pomocí světla a stínu, objemů a plastických kontrastů. Zahrnuje modelování, tvarování, konstrukce z různých materiálů a práci s keramikou. Prostorová tvorba je předmět zabývající se vnímáním a zároveň vytvářením prostoru, vzájemnými vztahy, vlastním uspořádáním a organizací. Obsah předmětu tvoří práce s prostorem, a to jak vnitřním, tak vnějším. Prostorová tvorba je ve studijním oboru Vizuální kultura se zaměřením na vzdělávání koncipována s aplikováním nových paradigmat, odrážejících jak novou, pluralitní situaci ve výtvarném umění (naplňování demokratického konceptu umělecké tvorby s odstraněním bariér uměleckého jazyka odhaleného Marcelem Duchampem a dovršeného technikami akčního umění a audiovizuálními technologiemi), v chápání vychovávaného subjektu (strukturální propojování životních zkušeností na základě historického chápání vzniku smyslových vazeb), i v pojetí společenské situace výchovy (společenská harmonizace a koordinace pluralitní nabídky výchovných možností ve výtvarné výchově). Tematické okruhy zpracovávané v semestru: 1. Uchop a vyzdvihni kresbu do třetího rozměru (papírový objekt) 2. OO = originální origami (objekt, instalace) 3. Maska, za kterou bych se chtěl(a) skrýt 4. Vyprávějte příběh o svém těle 5. Labyrint (maketa a vizualizace ve zvoleném prostoru) 6. Popři otce, nalezni dědečka (originální technologický postup)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 50 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát a orientovat se v historii a současnosti sochařské tvorby; |
rozvíjet znalosti historie a současnosti prostorové tvorby pro potřeby transformace do pedagogické praxe; |
Odborné dovednosti |
---|
umět vnímat fyzický prostor; |
hledat a poznávat různé materiálové přístupy; |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
proniknout blíže k technickým zákonitostem budování tvaru; |
znát formy prostorového utváření a jejich principy (volná socha, reliéf); |
prohloubit znalosti v oblasti prostorové tvorby historie i současnosti; |
znát možnosti transformace oblasti prostorové tvorby do pedagogické tvorby; |
Odborné dovednosti |
---|
seznámit se vyjadřovacími a výrazovými prostředky modelování a tvarování; |
nalézat vlastní, svébytnou formu výtvarného vyjádření v oblasti prostorové tvorby; |
využívat multimateriální případně multimediální přístup v prostorovém utváření; |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Hodnotící metody |
---|
Portfolio, |
Výstupní projekt, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Art & Antiques.
-
Umění = Art : časopis Ústavu dějin umění Akademie věd České republiky.
-
Živel.
-
Beranová, Pavla; Fassati, Tomáš,; Fišer, Marcel,; Gebauer, Kurt,; Junková, Ivana,; Liška, Pavel,; Pachmanová, Martina,; Schmelzová, Radoslava,; Smetana, Jindřich,; Šubrtová, Dagmar,; Václavová, Denisa,; Zavadil, Karel Matouš. Ateliér veškerého sochařství : ateliér Kurta Gebauera na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze = The studio of universal sculpture : the studio of Kurt Gebauer at the Academy of Arts, Architecture & Design, Prague. Vydání první. 2010. ISBN 978-80-86863-30-6.
-
Crhák, František. Prostor a perspektiva. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1975.
-
Francastel, P. Malířství a společnost. Brno : Barrister & Principal, 2003. ISBN 80-86598-49-7.
-
Jankovičová, Sabina; Karous, Pavel,; Kořínková, Jana,; Pospiszyl, Tomáš. Vetřelci a volavky = Aliens and herons : atlas výtvarného umění ve veřejném prostoru v Československu v období normalizace (1968-1989). 2015. ISBN 978-80-260-9094-6.
-
Koleček, Michal. Brno Art Open 2013 / Sochy v ulicích IV / Na hraně příběhuNa hraně příběhu. Fakulta umění a designu UJEP v Ústí nad Labem, 2013.
-
Kooijman, Simon. Art, Art Objects, and Ritual in the Mimika Culture. Leiden : E. J. Brill, 1984.
-
Kurt Gebauer, Nadia Rovderová. Kurt Gebauer Kurtura. 2019. ISBN 978-80-7437-225-4.
-
Lévi, Eliphas. Dějiny magie. Praha : Trigon, 2004, c2003.
-
LOOS, Adolf a Bohumil MARKALOUS. Řeči do prázdna: soubor statí o architektuře, bydlení, ústroji a jiných praktických věcech.. 2001. ISBN 80-86359-06-9.
-
Mikušová, Miluše. Prostorová a užitá tvorba. Výtvarné problémy hmotné kultury. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1190.
-
Mitisová, Monika. Prostor a jeho člověk. Praha: Vesmír, 2004.
-
Mohelník, Ladislav. Prostorová interpretace architektonického a urbanistického díla. Brno : VUTIUM, 2005.
-
Periodika. Umění, Art&Antiques, Živel, ?.
-
Rusín, Tomáš. Tajný život architektury. Brno : VUTIUM, 2005.
-
Sokolov, Saša. Škola pro hlupáky. Praha - Prostor, 2006.
-
VERVOORDT, Axel. Proportio. 2015. ISBN 978-94-9177-583-3.
-
VOLAVKOVÁ-SKOŘEPOVÁ, Z. Myšlenky moderních sochařů. Praha : Obelisk, 1971.
-
Wolf, Edith. Origami Japonské umění skládání papíru. Berlin : Junge Welt, 1990.
|