Předmět: Prostorová tvorba a veřejný prostor pro učitelství SŠ

« Zpět
Název předmětu Prostorová tvorba a veřejný prostor pro učitelství SŠ
Kód předmětu KVK/PTVSŠ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Schuster Václav, Prof. akad. sochař dr. h. c.
Obsah předmětu
1. Funkce umění ve veřejném prostoru v historii a současnosti; 2. Umění ve veřejném prostoru ve vztahu k občanské společnosti; 3. Současné přístupy k umění ve veřejném prostoru - tvůrci, výstavy, festivaly; 4. Prostorové vztahy a materiály; 5. Socha ve veřejném prostoru; 6. Modelování - vizuální a haptický přístup ke světu; 7. Zkoumání vlastností materiálů pro prostorovou tvorbu - tradiční i netradiční přístupy; 8. Happening jako oživení místa; 9. Možnosti land artu; 10. Enviromentální a sociálně angažované umění; 11. Dětská hřiště a jejich specifika; 12. Návrhy a vizualizace umění ve veřejném prostoru; 13. Dialog jako klíčový moment tvorby - význam diskuze o umění ve veřejném prostoru.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
objasnit základní pojmy a fakta z oblasti historie a současnosti sochařské tvorby;
popsat vnímání fyzického prostoru.
Odborné dovednosti
ověřovat různé materiálové přístupy;
využít znalostí z historie a současnosti prostorové tvorby pro potřeby transformace do pedagogické praxe.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
objasnit pojmy a fakta z oblasti prostorové tvorby se zaměřením na umění 20. a 21. století;
objasnit funkce umění ve veřejném prostoru;
vysvětlit technické zákonitosti budování tvaru;
popsat formy prostorového utváření a jejich principy (volná socha, reliéf);
popsat možnosti transformace oblasti prostorové tvorby do pedagogické tvorby.
Odborné dovednosti
uplatnit vyjadřovací a výrazové prostředky modelování a tvarování;
zmapovat charakter konkrétní lokality a formulovat vlastní tvůrčí záměr pro její zlepšení;
vytvořit návrh projektu umění ve veřejném prostoru;
nalézat vlastní, svébytnou formu výtvarného vyjádření v oblasti prostorové tvorby;
využívat multimateriální případně multimediální přístup v prostorovém utváření.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Skupinová konzultace,
Samostudium,
Analyticko-kritická práce s textem,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (badatelské metody),
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Prezentace práce studentů,
Samostatná práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Cvičení (praktické činnosti),
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Skupinová konzultace,
Individuální konzultace,
Výuka podporovaná multimédii,
Seminární výuka (diskusní metody),
Cvičení (praktické činnosti),
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Portfolio,
Výstupní projekt,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Portfolio,
Výstupní projekt,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Vitamin 3-D: newperspectives in sculpture and installation. London: Phaidon, 2009. ISBN 978-0-71484-974-4.
  • COLE, E., ed. Průvodce architekturou. Praha: Svojtka & Co., 2018. ISBN 978-80-256-2358-9.
  • GEORGE, Herbert. The elements of sculpture: a viewer's guide. London: Phaidon Press, 2014. ISBN 978-07-1486-741-0.
  • Jankovičová, Sabina; Karous, Pavel,; Kořínková, Jana,; Pospiszyl, Tomáš. Vetřelci a volavky = Aliens and herons : atlas výtvarného umění ve veřejném prostoru v Československu v období normalizace (1968-1989). 2015. ISBN 978-80-260-9094-6.
  • KOVÁŘ, Jan; PEŘINKOVÁ, Martina a ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Hřbitov jako veřejný prostor. Praha: Gasset ve spolupráci s VŠB-TU Ostrava, 2014. ISBN 978-80-87079-44-7.
  • KRATOCHVÍL, P. (ed.). Veřejný prostor CZ: krajina města = Public space CZ : urban landscape. Praha: Galerie Jaroslava Fragnera, 2017. ISBN 978-80-88161-05-9.
  • KRATOCHVÍL, P. Veřejný prostor v ohrožení?: aktuální problémy městského veřejného prostoru z pohledu společenskovědních disciplín. Praha: Artefactum, 2018. ISBN 978-80-88283-18-8.
  • Kurt Gebauer, Nadia Rovderová. Kurt Gebauer Kurtura. KANT Artinbox, 2019. ISBN 978-80-7437-225-4.
  • Marzona, Daniel; Grosenick, Uta. Conceptual art. Köln : Taschen, 2005. ISBN 3-8228-2962-5.
  • NAVRÁTIL, O. Řečiště a vlna. České umění a environmentální problematika na počátku 21. století. Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISBN 978-80-210-9837-4.
  • Preclík, Vladimír. Paměť sochařského portrétu. Praha: Academie. ISBN 80-200-1184-6.
  • PUČEROVÁ, Klára, Petr KRATOCHVÍL, Dan MERTA, Petra VLACHYNSKÁ, Ludvík HLAVÁČEK, Denisa VÁCLAVOVÁ, Radoslava SCHMELZOVÁ, Marie FOLTÝNOVÁ, Radek HORÁČEK a Tomáš KNOFLÍČEK. Z galerie ven! Umění v českém veřejném prostoru po roce 1989.. Praha: Galerie Jaroslava Fragnera & Architectura, 2022. ISBN 978-80-88161-17-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr