Vyučující
|
-
Schuster Václav, Prof. akad. sochař dr. h. c.
|
Obsah předmětu
|
1. Funkce umění ve veřejném prostoru v historii a současnosti; 2. Umění ve veřejném prostoru ve vztahu k občanské společnosti; 3. Současné přístupy k umění ve veřejném prostoru - tvůrci, výstavy, festivaly; 4. Prostorové vztahy a materiály; 5. Socha ve veřejném prostoru; 6. Modelování - vizuální a haptický přístup ke světu; 7. Zkoumání vlastností materiálů pro prostorovou tvorbu - tradiční i netradiční přístupy; 8. Happening jako oživení místa; 9. Možnosti land artu; 10. Enviromentální a sociálně angažované umění; 11. Dětská hřiště a jejich specifika; 12. Návrhy a vizualizace umění ve veřejném prostoru; 13. Dialog jako klíčový moment tvorby - význam diskuze o umění ve veřejném prostoru.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit základní pojmy a fakta z oblasti historie a současnosti sochařské tvorby; |
popsat vnímání fyzického prostoru. |
Odborné dovednosti |
---|
ověřovat různé materiálové přístupy; |
využít znalostí z historie a současnosti prostorové tvorby pro potřeby transformace do pedagogické praxe. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit pojmy a fakta z oblasti prostorové tvorby se zaměřením na umění 20. a 21. století; |
objasnit funkce umění ve veřejném prostoru; |
vysvětlit technické zákonitosti budování tvaru; |
popsat formy prostorového utváření a jejich principy (volná socha, reliéf); |
popsat možnosti transformace oblasti prostorové tvorby do pedagogické tvorby. |
Odborné dovednosti |
---|
uplatnit vyjadřovací a výrazové prostředky modelování a tvarování; |
zmapovat charakter konkrétní lokality a formulovat vlastní tvůrčí záměr pro její zlepšení; |
vytvořit návrh projektu umění ve veřejném prostoru; |
nalézat vlastní, svébytnou formu výtvarného vyjádření v oblasti prostorové tvorby; |
využívat multimateriální případně multimediální přístup v prostorovém utváření. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (badatelské metody), |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Skupinová konzultace, |
Individuální konzultace, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Portfolio, |
Výstupní projekt, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Portfolio, |
Výstupní projekt, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Vitamin 3-D: newperspectives in sculpture and installation. London: Phaidon, 2009. ISBN 978-0-71484-974-4.
-
COLE, E., ed. Průvodce architekturou. Praha: Svojtka & Co., 2018. ISBN 978-80-256-2358-9.
-
GEORGE, Herbert. The elements of sculpture: a viewer's guide. London: Phaidon Press, 2014. ISBN 978-07-1486-741-0.
-
Jankovičová, Sabina; Karous, Pavel,; Kořínková, Jana,; Pospiszyl, Tomáš. Vetřelci a volavky = Aliens and herons : atlas výtvarného umění ve veřejném prostoru v Československu v období normalizace (1968-1989). 2015. ISBN 978-80-260-9094-6.
-
KOVÁŘ, Jan; PEŘINKOVÁ, Martina a ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Hřbitov jako veřejný prostor. Praha: Gasset ve spolupráci s VŠB-TU Ostrava, 2014. ISBN 978-80-87079-44-7.
-
KRATOCHVÍL, P. (ed.). Veřejný prostor CZ: krajina města = Public space CZ : urban landscape. Praha: Galerie Jaroslava Fragnera, 2017. ISBN 978-80-88161-05-9.
-
KRATOCHVÍL, P. Veřejný prostor v ohrožení?: aktuální problémy městského veřejného prostoru z pohledu společenskovědních disciplín. Praha: Artefactum, 2018. ISBN 978-80-88283-18-8.
-
Kurt Gebauer, Nadia Rovderová. Kurt Gebauer Kurtura. KANT Artinbox, 2019. ISBN 978-80-7437-225-4.
-
Marzona, Daniel; Grosenick, Uta. Conceptual art. Köln : Taschen, 2005. ISBN 3-8228-2962-5.
-
NAVRÁTIL, O. Řečiště a vlna. České umění a environmentální problematika na počátku 21. století. Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISBN 978-80-210-9837-4.
-
Preclík, Vladimír. Paměť sochařského portrétu. Praha: Academie. ISBN 80-200-1184-6.
-
PUČEROVÁ, Klára, Petr KRATOCHVÍL, Dan MERTA, Petra VLACHYNSKÁ, Ludvík HLAVÁČEK, Denisa VÁCLAVOVÁ, Radoslava SCHMELZOVÁ, Marie FOLTÝNOVÁ, Radek HORÁČEK a Tomáš KNOFLÍČEK. Z galerie ven! Umění v českém veřejném prostoru po roce 1989.. Praha: Galerie Jaroslava Fragnera & Architectura, 2022. ISBN 978-80-88161-17-2.
|