Předmět: Pedagogika umění

« Zpět
Název předmětu Pedagogika umění
Kód předmětu KVK/PU
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
  • Kovář Ivo, Prof. Dr.
  • Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
  • Jansová Hana, Mgr.
  • Šimonová Jana, Mgr. et BcA.
Obsah předmětu
1. Umělecké dílo, jeho obsah a meze interpretace 2. Výtvarné dílo jako znak 3. Diskurz umění a vzdělávání 4. Konceptová analýza díla 5. Pojmové a obrazové mapy uměleckých kontextů jako východisko práce výtvarného pedagoga 6. Umělecká východiska a jejich interpretace v rámci vizuální kultury, umění a vzdělávání 7. Didaktická transformace obsahu - didaktická rekonstrukce obsahu výchozího díla 8. Návrhy didaktické transformace uměleckých obsahů 9. - 13. Prezentace výtvarně-pedagogických návrhů úkolů v oblasti školní i mimoškolní

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 40 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
objasnit hlavní vývojové směry a proudy výtvarného umění 20. a 21. století;
interpretovat umělecké dílo v kontextu vývoje umění;
navrhnout edukační aktivitu pro děti, mládež i dospělé.
Odborné dovednosti
analyzovat umělecké dílo;
rozpoznat umělecké obsahy výstavy a interpretovat je;
komunikovat s účastníky edukačních aktivit a rozvíjet jejich porozumění umění.
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění,
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
Výsledky učení
Odborné znalosti
transformovat umělecké obsahy ve vzdělávací;
analyzovat za pomocí konceptové analýzy umělecké dílo;
zapojit kulturní a společenský kontext ve smyslu východisek výtvarných úloh;
interpretovat dílo v kontextu umění a kultury, ale také v kontextu pedagogiky umění;
navrhnout edukační aktivity pro různé sociální skupiny společnosti.
Odborné dovednosti
připravit edukační aktivitu pro školní i mimoškolní prostředí a zohlednit specifika dané edukační činnosti.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Analyticko-kritická práce s textem,
Kooperativní výuka,
Odborné dovednosti
Výuka podporovaná multimédii,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Prezentace práce studentů,
Přednáška s diskusí,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Portfolio,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Portfolio,
Obecné způsobilosti
Portfolio,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • BRÜCKNEROVÁ, K. Skici ze současné estetické výchovy. Brno: MU, 2011. ISBN 978-80-210-5616-9.
  • CARTWRIGHT, L. STURKEN, M. Studia vizuální kultury. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-556-1.
  • Janík, T., ed., Knecht, P., ed. a Šebestová, S., ed. Smíšený design v pedagogickém výzkumu: sborník anotací příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu: [5.-7. září 2011, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Brno]. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5553-7.
  • KIRCHNER, C.; KIRSCHENMANN, J. Kunst unterrichten. Didaktische Grundlagen und schülerorientierte Vermittlung. Seelze: Klett ? Kallmeyer, 2015. ISBN 978-3-7800-4828-8.
  • Novotná, M., Fulková, M., Sýkora, J. Hledání Japonska. Transkulturní inspirace ve výtvarné edukaci. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2023. ISBN 978-80-7603-416-7.
  • POSPÍŠIL, A. ŘEPA, K. a P. ŠOBÁŇOVÁ, P. Kvalita ve výtvarné výchově. Olomouc: Česká sekce INSEA, 2019. ISBN 978-80-904268-7-0.
  • ŘEPA, K. Didaktické listy pro přípravu lekcí výtvarné výchovy. V Českých Budějovicích: Jihočeská univerzita, 2022. ISBN 978-80-7394-944-0.
  • ŘEPA, Karel; POSPÍŠIL, Aleš; DUCHKOVÁ, Zuzana a FILIP, Michal. Krajina jako námět a médium ve výtvarné výchově. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2022. ISBN 978-80-7394-968-6.
  • SLAVÍK, J; CHRZ, V.; ŠTECH, S. Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum. 2014.
  • Slavík, Jan; Dytrtová, Kateřina; Fulková, Marie. Konceptová analýza tvořivých úloh jako nástroj učitelské reflexe. Praha, časopis Pedagogika, 60 (3/4), s. 223?241, 2010.
  • Uhl Skřivanová, V. et al. Pozice české výtvarné výchovy v mezinárodním kontextu. Západočeská univerzita v Plzni, 2022. ISBN 978-80-261-1099-6.
  • UHL SKŘIVANOVÁ, V.a kol. (eds.). Pedagogika umění - umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání.. Ústí nad Labem: UJEP, 2014. ISBN 978-80-7414-663-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr