Vyučující
|
-
Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
-
Kovář Ivo, Prof. Dr.
-
Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
-
Jansová Hana, Mgr.
-
Šimonová Jana, Mgr. et BcA.
|
Obsah předmětu
|
1. Umělecké dílo, jeho obsah a meze interpretace 2. Výtvarné dílo jako znak 3. Diskurz umění a vzdělávání 4. Konceptová analýza díla 5. Pojmové a obrazové mapy uměleckých kontextů jako východisko práce výtvarného pedagoga 6. Umělecká východiska a jejich interpretace v rámci vizuální kultury, umění a vzdělávání 7. Didaktická transformace obsahu - didaktická rekonstrukce obsahu výchozího díla 8. Návrhy didaktické transformace uměleckých obsahů 9. - 13. Prezentace výtvarně-pedagogických návrhů úkolů v oblasti školní i mimoškolní
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit hlavní vývojové směry a proudy výtvarného umění 20. a 21. století; |
interpretovat umělecké dílo v kontextu vývoje umění; |
navrhnout edukační aktivitu pro děti, mládež i dospělé. |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat umělecké dílo; |
rozpoznat umělecké obsahy výstavy a interpretovat je; |
komunikovat s účastníky edukačních aktivit a rozvíjet jejich porozumění umění. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
transformovat umělecké obsahy ve vzdělávací; |
analyzovat za pomocí konceptové analýzy umělecké dílo; |
zapojit kulturní a společenský kontext ve smyslu východisek výtvarných úloh; |
interpretovat dílo v kontextu umění a kultury, ale také v kontextu pedagogiky umění; |
navrhnout edukační aktivity pro různé sociální skupiny společnosti. |
Odborné dovednosti |
---|
připravit edukační aktivitu pro školní i mimoškolní prostředí a zohlednit specifika dané edukační činnosti. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Kooperativní výuka, |
Odborné dovednosti |
---|
Výuka podporovaná multimédii, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Portfolio, |
Obecné způsobilosti |
---|
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
BRÜCKNEROVÁ, K. Skici ze současné estetické výchovy. Brno: MU, 2011. ISBN 978-80-210-5616-9.
-
CARTWRIGHT, L. STURKEN, M. Studia vizuální kultury. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-556-1.
-
Janík, T., ed., Knecht, P., ed. a Šebestová, S., ed. Smíšený design v pedagogickém výzkumu: sborník anotací příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu: [5.-7. září 2011, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Brno]. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5553-7.
-
KIRCHNER, C.; KIRSCHENMANN, J. Kunst unterrichten. Didaktische Grundlagen und schülerorientierte Vermittlung. Seelze: Klett ? Kallmeyer, 2015. ISBN 978-3-7800-4828-8.
-
Novotná, M., Fulková, M., Sýkora, J. Hledání Japonska. Transkulturní inspirace ve výtvarné edukaci. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2023. ISBN 978-80-7603-416-7.
-
POSPÍŠIL, A. ŘEPA, K. a P. ŠOBÁŇOVÁ, P. Kvalita ve výtvarné výchově. Olomouc: Česká sekce INSEA, 2019. ISBN 978-80-904268-7-0.
-
ŘEPA, K. Didaktické listy pro přípravu lekcí výtvarné výchovy. V Českých Budějovicích: Jihočeská univerzita, 2022. ISBN 978-80-7394-944-0.
-
ŘEPA, Karel; POSPÍŠIL, Aleš; DUCHKOVÁ, Zuzana a FILIP, Michal. Krajina jako námět a médium ve výtvarné výchově. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2022. ISBN 978-80-7394-968-6.
-
SLAVÍK, J; CHRZ, V.; ŠTECH, S. Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum. 2014.
-
Slavík, Jan; Dytrtová, Kateřina; Fulková, Marie. Konceptová analýza tvořivých úloh jako nástroj učitelské reflexe. Praha, časopis Pedagogika, 60 (3/4), s. 223?241, 2010.
-
Uhl Skřivanová, V. et al. Pozice české výtvarné výchovy v mezinárodním kontextu. Západočeská univerzita v Plzni, 2022. ISBN 978-80-261-1099-6.
-
UHL SKŘIVANOVÁ, V.a kol. (eds.). Pedagogika umění - umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání.. Ústí nad Labem: UJEP, 2014. ISBN 978-80-7414-663-3.
|