Course: Art Pedogogy

« Back
Course title Art Pedogogy
Course code KVK/PU
Organizational form of instruction Lecture + Seminary
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 4
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
  • Kovář Ivo, Prof. Dr.
  • Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
  • Jansová Hana, Mgr.
  • Šimonová Jana, Mgr. et BcA.
Course content
1. Artwork, its content and limits of interpretation 2. A work of visual art as a sign 3. Discourse on art and education 4. Conceptual analysis of an artwork 5. Terminology-based and image-based maps of art contexts as the bases for art education teacher's work 6. Art bases and their interpretation in terms of visual culture, art, and education 7. Didactic transformation of content didactic reconstruction of the original artwork content 8. Proposals for didactic transformation of art contents 9.-13. Presentation of artistic-pedagogical proposals for projects in the school and afterschool setting

Learning activities and teaching methods
  • Contact hours - 26 hours per semester
  • Undergraduate study programme term essay (20-40) - 40 hours per semester
  • Individual project (40) - 40 hours per semester
prerequisite
Knowledge
to elucidate the main trends and trends of the 20th and 21st century art;
to interpret artwork in the context of the development of art;
to propose educational activities for children, young people and adults.
Skills
to analyze art work;
to recognize the artistic content of the exhibition and interpret it;
to communicate with participants in educational activities and develop their understanding of art.
Competences
N/A
N/A
N/A
learning outcomes
Knowledge
to transform artistic content into the educational one;
to analyze the work of art using the concept analysis;
to involve the cultural and social context in terms of the basics of artistic tasks;
to interpret the work in the context of art and culture, but also in the context of art pedagogy;
to propose educational activities for different social groups of society.
Skills
to prepare the educational activity for school and out-of-school environment and to take into account the specifics of the given educational activity.
Competences
N/A
N/A
teaching methods
Knowledge
Lecture supplemented with a discussion
Textual studies
Cooperative instruction
Skills
Multimedia supported teaching
Discussion
Competences
Students' portfolio
Lecture supplemented with a discussion
assessment methods
Knowledge
Combined exam
Portfolio
Individual presentation at a seminar
Skills
Portfolio
Competences
Portfolio
Individual presentation at a seminar
Recommended literature
  • BRÜCKNEROVÁ, K. Skici ze současné estetické výchovy. Brno: MU, 2011. ISBN 978-80-210-5616-9.
  • CARTWRIGHT, L. STURKEN, M. Studia vizuální kultury. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-556-1.
  • Janík, T., ed., Knecht, P., ed. a Šebestová, S., ed. Smíšený design v pedagogickém výzkumu: sborník anotací příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu: [5.-7. září 2011, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Brno]. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5553-7.
  • KIRCHNER, C.; KIRSCHENMANN, J. Kunst unterrichten. Didaktische Grundlagen und schülerorientierte Vermittlung. Seelze: Klett ? Kallmeyer, 2015. ISBN 978-3-7800-4828-8.
  • Novotná, M., Fulková, M., Sýkora, J. Hledání Japonska. Transkulturní inspirace ve výtvarné edukaci. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2023. ISBN 978-80-7603-416-7.
  • POSPÍŠIL, A. ŘEPA, K. a P. ŠOBÁŇOVÁ, P. Kvalita ve výtvarné výchově. Olomouc: Česká sekce INSEA, 2019. ISBN 978-80-904268-7-0.
  • ŘEPA, K. Didaktické listy pro přípravu lekcí výtvarné výchovy. V Českých Budějovicích: Jihočeská univerzita, 2022. ISBN 978-80-7394-944-0.
  • ŘEPA, Karel; POSPÍŠIL, Aleš; DUCHKOVÁ, Zuzana a FILIP, Michal. Krajina jako námět a médium ve výtvarné výchově. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2022. ISBN 978-80-7394-968-6.
  • SLAVÍK, J; CHRZ, V.; ŠTECH, S. Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum. 2014.
  • Slavík, Jan; Dytrtová, Kateřina; Fulková, Marie. Konceptová analýza tvořivých úloh jako nástroj učitelské reflexe. Praha, časopis Pedagogika, 60 (3/4), s. 223?241, 2010.
  • Uhl Skřivanová, V. et al. Pozice české výtvarné výchovy v mezinárodním kontextu. Západočeská univerzita v Plzni, 2022. ISBN 978-80-261-1099-6.
  • UHL SKŘIVANOVÁ, V.a kol. (eds.). Pedagogika umění - umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání.. Ústí nad Labem: UJEP, 2014. ISBN 978-80-7414-663-3.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester