Lecturer(s)
|
|
Course content
|
1. The structure, capabilities and practise in media education. 2. Analysis methods of media communiques and receptive student activities. 3. Problems of interpretation and critical reception of media communiques. 4. Methodology questions of teaching receptive activities at school. 5. Pictorial analysis. 6. Content analysis. 7. Print media. 8. Visual, audio-visual media. 9. Interactive hypermedia. 10. Internet and its services. 11. The audience and its peculiarities. 12. Receptive activities - examples of their implementation into the school curriculum. 13. Questions of applications receptive activities in civcs, language, multicultural, visual culture art education.
|
Learning activities and teaching methods
|
Discussion, Students' portfolio, Task-based study method, Seminar classes, Individual study, Textual studies
- Contact hours
- 26 hours per semester
- Attendance on a field trip (number of real hours - maximum 8h/day)
- 8 hours per semester
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 10 hours per semester
- Individual project (40)
- 40 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady; |
Skills |
---|
komunikovat ve skupině, operacionalizovat pojmy a kategorizovat reflektované jevy; |
vyjadřovat se strukturovaně a zaznamenat své postoje a názory; |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
popsat a vysvětlit význam a možnosti receptivních činností v mediální výchově a pedagogice; |
objasnit metody mediální analýzy; |
popsat možnosti interpretace vybraných vizuálních a audiovizuálních mediálních komunikátů; |
Skills |
---|
aplikovat principy sémiotické a multimodální analýzy; |
experimentovat s výrazovými možnostmi vizuálních a audiovizuálních sdělení; |
navrhnout, připravit a strukturovat receptivní činnosti podle charakteru mediálního komunikátu; |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Discussion |
Multimedia supported teaching |
One-to-One tutorial |
Skills |
---|
Project-based instruction |
Students' portfolio |
Seminar |
assessment methods |
---|
Seminar work |
Individual presentation at a seminar |
Recommended literature
|
-
Bělohradská, J. Televize a počítač - fenomény dětského světa 21. století. In Sborník z konference ČAPV Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu.. Plzeň: ČAPV, FPE ZČU, 2006.
-
ČAPV. Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu. Plzeň: ČAPV, FPE ZČU, 2006.
-
Mičienka, M.; Jirák, J. a kol. Rozumět médiím. Základy mediální výchovy pro učitele.. Praha: Partners Czech, 2006.
-
Plaňava, Ivo,; Pilát, Milan. Děti, mládež a rodiny v období transformace : sborník prezentací na sympoziu pořádaném ve dnech 19.-21. září 2002 Fakultou sociálních studií Masarykovy univerzity Brno. Vyd. 1. Brno : Barrister & Principal, 2002. ISBN 80-86598-36-5.
-
Roth, J. Mediální výchova v Čechách. Praha - Tutor, 2007.
-
RVP. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.. Praha: MŠMT ČR, 2004.
-
Šmahel, David. Psychologie a internet : děti dospělými, dospělí dětmi. Praha : Triton, 2003. ISBN 80-7254-360-1.
-
Šmíd, Milan. Úvod a texty ke studiu masových médií : Skripta pro posl. fak. sociálních věd. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-567-X.
-
Vybíral, Z. Výzkum disinhibice u mladých uživatelů chatu. In Plaňava, I., Pilát, M. (Eds.). Děti, mládež a rodiny v období transformace. Brno: Barrister&Principal, 2002.
|