Course: Receptive Activities in Media Education

« Back
Course title Receptive Activities in Media Education
Course code KVK/RCMED
Organizational form of instruction Seminar
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Kárný Adam, PhDr. Ph.D.
Course content
1. The structure, capabilities and practise in media education. 2. Analysis methods of media communiques and receptive student activities. 3. Problems of interpretation and critical reception of media communiques. 4. Methodology questions of teaching receptive activities at school. 5. Pictorial analysis. 6. Content analysis. 7. Print media. 8. Visual, audio-visual media. 9. Interactive hypermedia. 10. Internet and its services. 11. The audience and its peculiarities. 12. Receptive activities - examples of their implementation into the school curriculum. 13. Questions of applications receptive activities in civcs, language, multicultural, visual culture art education.

Learning activities and teaching methods
Discussion, Students' portfolio, Task-based study method, Seminar classes, Individual study, Textual studies
  • Contact hours - 26 hours per semester
  • Attendance on a field trip (number of real hours - maximum 8h/day) - 8 hours per semester
  • Presentation preparation (report) (1-10) - 10 hours per semester
  • Individual project (40) - 40 hours per semester
prerequisite
Knowledge
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady;
Skills
komunikovat ve skupině, operacionalizovat pojmy a kategorizovat reflektované jevy;
vyjadřovat se strukturovaně a zaznamenat své postoje a názory;
learning outcomes
Knowledge
popsat a vysvětlit význam a možnosti receptivních činností v mediální výchově a pedagogice;
objasnit metody mediální analýzy;
popsat možnosti interpretace vybraných vizuálních a audiovizuálních mediálních komunikátů;
Skills
aplikovat principy sémiotické a multimodální analýzy;
experimentovat s výrazovými možnostmi vizuálních a audiovizuálních sdělení;
navrhnout, připravit a strukturovat receptivní činnosti podle charakteru mediálního komunikátu;
teaching methods
Knowledge
Discussion
Multimedia supported teaching
One-to-One tutorial
Skills
Project-based instruction
Students' portfolio
Seminar
assessment methods
Seminar work
Individual presentation at a seminar
Recommended literature
  • Bělohradská, J. Televize a počítač - fenomény dětského světa 21. století. In Sborník z konference ČAPV Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu.. Plzeň: ČAPV, FPE ZČU, 2006.
  • ČAPV. Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu. Plzeň: ČAPV, FPE ZČU, 2006.
  • Mičienka, M.; Jirák, J. a kol. Rozumět médiím. Základy mediální výchovy pro učitele.. Praha: Partners Czech, 2006.
  • Plaňava, Ivo,; Pilát, Milan. Děti, mládež a rodiny v období transformace : sborník prezentací na sympoziu pořádaném ve dnech 19.-21. září 2002 Fakultou sociálních studií Masarykovy univerzity Brno. Vyd. 1. Brno : Barrister & Principal, 2002. ISBN 80-86598-36-5.
  • Roth, J. Mediální výchova v Čechách. Praha - Tutor, 2007.
  • RVP. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.. Praha: MŠMT ČR, 2004.
  • Šmahel, David. Psychologie a internet : děti dospělými, dospělí dětmi. Praha : Triton, 2003. ISBN 80-7254-360-1.
  • Šmíd, Milan. Úvod a texty ke studiu masových médií : Skripta pro posl. fak. sociálních věd. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-567-X.
  • Vybíral, Z. Výzkum disinhibice u mladých uživatelů chatu. In Plaňava, I., Pilát, M. (Eds.). Děti, mládež a rodiny v období transformace. Brno: Barrister&Principal, 2002.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in Fine Arts (14) Category: Pedagogy, teacher training and social care - Recommended year of study:-, Recommended semester: Summer