Vyučující
|
-
Kovář Ivo, Prof. Dr.
-
Grygar Miroslav, Doc. PaedDr. CSc.
-
Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata výuky: 1. Dynamika vztahu mezi kvalitativní a kvantitativní komponentou výzkumu (teoretická východiska obou metodologií, jejich charakteristika a uplatňované strategie) 2. Základní metody výzkumu v pedagogice (interview, hospitační pozorování, akční výzkum, metodika 3A) 3. Analytický přístup k výzkumu (oborově didaktický fakt, hypotéza, konkluze, dedukce, indukce a abduktivní přístup k výzkumu) 4. Metody kategorizace dat (zakotvená teorie, otevřené, axiální a selektivní kódování, vlastnosti a dimenze kategorie) 5. Triangulace, validita a etika (triangulace výzkumníků, datová a metodologická, validita a reliabilita, etické otázky výzkumu v oborové didaktice)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Studium metodou řešení problémů, Studium textů, Přednáška, Přednáška s demonstrací
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit jednotlivé didaktické kategorie pro výtvarnou výchovu; |
vysvětlit rozdíly mezi různými pojetími výtvarné výchovy. |
Odborné dovednosti |
---|
navrhnout výtvarnou úlohu s edukačním potenciálem; |
ověřit výtvarnou úlohu ve výuce. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit rozdíl mezi kvantitativním a kvalitativním výzkumem; |
popsat specifika výzkumu ve výtvarné výchově; |
popsat některé odborné časopisy v oboru výtvarná výchova u nás a v zahraničí; |
objasnit možnosti kvalitativní analýzy dat (zakotvená teorie, kvalitativní obsahová analýza); |
kriticky číst soudobé výzkumné studie v oboru výtvarná výchova. |
Odborné dovednosti |
---|
sbírat výzkumná data o edukačním procesu (zpracovat reflektivní bilance učitele, hospitační protokoly, přepisy rozhovorů, fotodokumentace, videozáznam); |
stanovit cíl výzkumu a výzkumné otázky; |
aplikovat některé metody kvalitativní analýzy dat (např. otevřené kódování); |
interpretovat výzkumné nálezy; |
zhodnotit etické aspekty výzkumného šetření. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Výstupní projekt, |
Průběžné hodnocení, |
Skupinová prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Skupinová prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Gavora, Peter. Výzkumné metody v pedagogice : příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno : Paido, 1996. ISBN 80-85931-15-X.
-
Chráska, Miroslav, 1942-. Úvod do výzkumu v pedagogice : základy kvantitativně orientovaného výzkumu / Miroslav Chráska. Olomouc : Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, 2003, 2003. ISBN 80-244-0765-5.
-
Janík, Tomáš; Slavík, Jan,; Mužík, Vladislav,; Trna, Josef,; Janko, Tomáš,; Lokajíčková, Veronika; Lukavský, Jindřich,; Minaříková, Eva,; Sliacky, Jiří,; Šalamounová, Zuzana,; Šebestová, Simona; Vondrová, Naďa,; Zlatníček, Pavel. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-210-6349-5.
-
McBride, Rob. Úvod do kvalitativního výzkumu : průvodce pro učitele. 1. vyd. Liberec : Pedagogická fakulta Technické univerzity, 1995. ISBN 80-7083-183-9.
-
Pelikán, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-569-8.
-
Slavík, J.; Janík, T. Významová struktura faktu v oborových didaktikách; Pedagogika 55, č.4. 2005.
-
SLAVÍK, J. La pratique réflexive dans la formation des enseignants d'arts plastiques : phénomene pédagogique dans un contexte politique (expérience tcheque). Recherche et Formation : pour les professions de l' éducation, 10, č. 36, s. 113 - 130. 2001. ISBN 2-7342-0858-X.
-
Slavík, J.; Lukavský, J.; Hajdušková, L. Konceptová analýza výuky jako nástroj učitelské reflexe (obecné a zvláštní poznatky z výkumu reflexí budoucích učitelů výtvarné výchovy) ; Pedagogická orientace. 2011.
-
Slavík, Jan. Od výrazu k dialogu ve výchově : artefiletika. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-437-3.
-
Strauss, Anselm; Corbinová, Juliet. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno : Sdružení Podané ruce, 1999. ISBN 80-85834-60-X.
-
Švaříček, Roman; Šeďová, Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách : [pravidla hry]. Vyd. 1. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
|