Předmět: Reflektivní praxe a výzkum

« Zpět
Název předmětu Reflektivní praxe a výzkum
Kód předmětu KVK/RPV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kovář Ivo, Prof. Dr.
  • Grygar Miroslav, Doc. PaedDr. CSc.
  • Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata výuky: 1. Dynamika vztahu mezi kvalitativní a kvantitativní komponentou výzkumu (teoretická východiska obou metodologií, jejich charakteristika a uplatňované strategie) 2. Základní metody výzkumu v pedagogice (interview, hospitační pozorování, akční výzkum, metodika 3A) 3. Analytický přístup k výzkumu (oborově didaktický fakt, hypotéza, konkluze, dedukce, indukce a abduktivní přístup k výzkumu) 4. Metody kategorizace dat (zakotvená teorie, otevřené, axiální a selektivní kódování, vlastnosti a dimenze kategorie) 5. Triangulace, validita a etika (triangulace výzkumníků, datová a metodologická, validita a reliabilita, etické otázky výzkumu v oborové didaktice)

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Studium metodou řešení problémů, Studium textů, Přednáška, Přednáška s demonstrací
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
objasnit jednotlivé didaktické kategorie pro výtvarnou výchovu;
vysvětlit rozdíly mezi různými pojetími výtvarné výchovy.
Odborné dovednosti
navrhnout výtvarnou úlohu s edukačním potenciálem;
ověřit výtvarnou úlohu ve výuce.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit rozdíl mezi kvantitativním a kvalitativním výzkumem;
popsat specifika výzkumu ve výtvarné výchově;
popsat některé odborné časopisy v oboru výtvarná výchova u nás a v zahraničí;
objasnit možnosti kvalitativní analýzy dat (zakotvená teorie, kvalitativní obsahová analýza);
kriticky číst soudobé výzkumné studie v oboru výtvarná výchova.
Odborné dovednosti
sbírat výzkumná data o edukačním procesu (zpracovat reflektivní bilance učitele, hospitační protokoly, přepisy rozhovorů, fotodokumentace, videozáznam);
stanovit cíl výzkumu a výzkumné otázky;
aplikovat některé metody kvalitativní analýzy dat (např. otevřené kódování);
interpretovat výzkumné nálezy;
zhodnotit etické aspekty výzkumného šetření.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Analyticko-kritická práce s textem,
Seminární výuka (diskusní metody),
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Výstupní projekt,
Průběžné hodnocení,
Skupinová prezentace,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Skupinová prezentace,
Doporučená literatura
  • Gavora, Peter. Výzkumné metody v pedagogice : příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno : Paido, 1996. ISBN 80-85931-15-X.
  • Chráska, Miroslav, 1942-. Úvod do výzkumu v pedagogice : základy kvantitativně orientovaného výzkumu / Miroslav Chráska. Olomouc : Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, 2003, 2003. ISBN 80-244-0765-5.
  • Janík, Tomáš; Slavík, Jan,; Mužík, Vladislav,; Trna, Josef,; Janko, Tomáš,; Lokajíčková, Veronika; Lukavský, Jindřich,; Minaříková, Eva,; Sliacky, Jiří,; Šalamounová, Zuzana,; Šebestová, Simona; Vondrová, Naďa,; Zlatníček, Pavel. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-210-6349-5.
  • McBride, Rob. Úvod do kvalitativního výzkumu : průvodce pro učitele. 1. vyd. Liberec : Pedagogická fakulta Technické univerzity, 1995. ISBN 80-7083-183-9.
  • Pelikán, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-569-8.
  • Slavík, J.; Janík, T. Významová struktura faktu v oborových didaktikách; Pedagogika 55, č.4. 2005.
  • SLAVÍK, J. La pratique réflexive dans la formation des enseignants d'arts plastiques : phénomene pédagogique dans un contexte politique (expérience tcheque). Recherche et Formation : pour les professions de l' éducation, 10, č. 36, s. 113 - 130. 2001. ISBN 2-7342-0858-X.
  • Slavík, J.; Lukavský, J.; Hajdušková, L. Konceptová analýza výuky jako nástroj učitelské reflexe (obecné a zvláštní poznatky z výkumu reflexí budoucích učitelů výtvarné výchovy) ; Pedagogická orientace. 2011.
  • Slavík, Jan. Od výrazu k dialogu ve výchově : artefiletika. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-437-3.
  • Strauss, Anselm; Corbinová, Juliet. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno : Sdružení Podané ruce, 1999. ISBN 80-85834-60-X.
  • Švaříček, Roman; Šeďová, Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách : [pravidla hry]. Vyd. 1. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy a základní umělecké školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní