Lecturer(s)
|
-
Kovář Ivo, Prof. Dr.
-
Grygar Miroslav, Doc. PaedDr. CSc.
-
Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
1. Dynamics of the relationship between qualitative and quantitative components of research (theoretical basis of both methodologies, their characteristics and applied strategies) 2. Basic research methods in pedagogy (interview, observation, action research, methodology 3A) 3. Analytical approach to research (didactic fact, hypothesis, conclusion, deduction, induction and abductive approach to research) 4. Data categorization methods (grounded theory, open, axial and selective coding, properties and dimensions of a category) 5. Triangulation, validity and ethics (triangulation of researchers, validity and reliability, ethical issues of research)
|
Learning activities and teaching methods
|
Collaborative instruction, Cooperative instruction, Instruction based on dialogue, Students' portfolio, Task-based study method, Textual studies, Lecture, Lecture with visual aids
- Graduate study programme term essay (40-50)
- 30 hours per semester
- Contact hours
- 26 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
to clarify didactic categories in the field of art education; |
to explain differences between contcepts of art education. |
Skills |
---|
to dessign a creative art task with the educational potential; |
to test a creative task in school. |
Competences |
---|
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
to explain the difference between quantitative and qualitative research; |
to describe the specifics of research in art education; |
to describe some professional journals in the field of art education in our country and abroad; |
to clarify the possibilities of qualitative data analysis (grounded theory, qualitative content analysis); |
to critically read contemporary research studies in the field of art education. |
Skills |
---|
to collect research data on the educational process (reflective texts of teachers, observation protocols, transcripts of interviews, photo documentation, video recording); |
to set research objectives and research questions; |
to apply some methods of qualitative data analysis (eg open coding); |
to interpret research findings; |
to evaluate the ethical aspects of the research. |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture |
Lecture with visual aids |
Task-based study method |
Textual studies |
Collaborative instruction |
Cooperative instruction |
Students' portfolio |
Discussion |
Skills |
---|
Textual studies |
Seminar |
Students' portfolio |
Competences |
---|
Discussion |
Seminar classes |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Seminar work |
Skills |
---|
Seminar work |
Project |
Continuous assessment |
Group presentation at a seminar |
Competences |
---|
Continuous assessment |
Group presentation at a seminar |
Recommended literature
|
-
Gavora, Peter. Výzkumné metody v pedagogice : příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno : Paido, 1996. ISBN 80-85931-15-X.
-
Chráska, Miroslav, 1942-. Úvod do výzkumu v pedagogice : základy kvantitativně orientovaného výzkumu / Miroslav Chráska. Olomouc : Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, 2003, 2003. ISBN 80-244-0765-5.
-
Janík, Tomáš; Slavík, Jan,; Mužík, Vladislav,; Trna, Josef,; Janko, Tomáš,; Lokajíčková, Veronika; Lukavský, Jindřich,; Minaříková, Eva,; Sliacky, Jiří,; Šalamounová, Zuzana,; Šebestová, Simona; Vondrová, Naďa,; Zlatníček, Pavel. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-210-6349-5.
-
McBride, Rob. Úvod do kvalitativního výzkumu : průvodce pro učitele. 1. vyd. Liberec : Pedagogická fakulta Technické univerzity, 1995. ISBN 80-7083-183-9.
-
Pelikán, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-569-8.
-
Slavík, J.; Janík, T. Významová struktura faktu v oborových didaktikách; Pedagogika 55, č.4. 2005.
-
SLAVÍK, J. La pratique réflexive dans la formation des enseignants d'arts plastiques : phénomene pédagogique dans un contexte politique (expérience tcheque). Recherche et Formation : pour les professions de l' éducation, 10, č. 36, s. 113 - 130. 2001. ISBN 2-7342-0858-X.
-
Slavík, J.; Lukavský, J.; Hajdušková, L. Konceptová analýza výuky jako nástroj učitelské reflexe (obecné a zvláštní poznatky z výkumu reflexí budoucích učitelů výtvarné výchovy) ; Pedagogická orientace. 2011.
-
Slavík, Jan. Od výrazu k dialogu ve výchově : artefiletika. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-437-3.
-
Strauss, Anselm; Corbinová, Juliet. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno : Sdružení Podané ruce, 1999. ISBN 80-85834-60-X.
-
Švaříček, Roman; Šeďová, Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách : [pravidla hry]. Vyd. 1. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
|