Předmět: Reflexe a výzkum ve výtvarné výchově pro SŠ

« Zpět
Název předmětu Reflexe a výzkum ve výtvarné výchově pro SŠ
Kód předmětu KVK/RVSŠ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kovář Ivo, Prof. Dr.
  • Grygar Miroslav, Doc. PaedDr. CSc.
  • Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Výuka v kontextu kurikula a její členění do situací. Reflexe výuky a myšlenkový obraz výuky. Didaktická kazuistika výuky ve výtvarné výchově se zaměřením na SŠ nebo ZUŠ 2. Profesní soud o výuce vs. laický soud o výuce. Teoretická průkaznost a empirická přiléhavost soudů o výuce Předem strukturovaná reflexe výuky, následně strukturovaná reflexe výuky a jejich souvislost s výzkumem výuky ve výtvarné výchově na SŠ nebo ZUŠ 3. Konceptová analýza obsahových transformací ve výuce jako nástroj pro analytickou reflexi a pro výzkum výuky ve výtvarné výchově na SŠ 4. Souvislosti mezi reflexí výuky a výzkumem výuky. Koncepce reflektivní praxe ve vztahu k akčnímu nebo evaluačnímu výzkumu. Výzkum jako spojnice mezi teorií a praxí výuky ve výtvarné výchově na SŠ 5. Kvalitativní a kvantitativní design výzkumu. Smíšený výzkum. Rozdíly i souvislosti mezi zobecňováním ze vzorku na populaci a zobecňováním analytickým. Užití výzkumu výuky k podpoře praxe ve výtvarné výchově na SŠ 6. Kurikulum ve vztahu k výzkumu výuky na SŠ. Důvěryhodnost a přenositelnost (kvalitativního výzkumu) nebo validita a reliabilita (kvantitativního výzkumu) s ohledem na kurikulum ve výtvarné výchově v SŠ 7. Komparativní výzkum kurikula jako zdroj poznání o pedagogicky a didakticky klíčových aspektech učebního prostředí ve výuce výtvarné výchovy v SŠ 8. Vztahy mezi teorií v oboru a empirickým výzkumem. Problematika faktů ve výzkumu a zjišťování výskytu zkoumaných jevů. Metodika výzkumu, metoda výzkumu a jejich důsledky pro kvalitu výzkumu ve výtvarné výchově na SŠ 9. Plánování výzkumu. Zpracování dosavadního stavu poznání. Výběr cílového pole výzkumu. Stanovení hodnoty a cílů výzkumu, předmětu výzkumu a výzkumných problémů nebo otázek. Výběr výzkumného vzorku; náhodný výběr, účelový výběr. Časový rozvrh výzkumu 10. Organizace výzkumu a jeho postup se zaměřením na SŠ a ZUŠ. Výzkumný projekt. Výzkumné pole: místo, čas, osoby. Získávání a zpracování informací. Organizace získávání údajů nebo dat 11. Zaznamenávání postupu výzkumu a zpracování získávaných poznatků. Technologická podpora při zaznamenávání a zpracování výzkumných údajů nebo dat ve výtvarné výchově na SŠ 12. Využívání výsledků výzkumu a publikace poznatků z výzkumu. Adresáti výzkumných poznatků, distribuce a využívání poznatků ve společenství praxe a profesním společenství 13. Etika výzkumu ve výtvarné výchově. Výzkumný tým jako pracovní společenství

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vysvětlit souvislosti mezi teoretickými pojmy a interpretováním výukových situací.
Odborné dovednosti
reflektovat výuku analyticky se zaměřením na klíčové nebo kritické situace;
strukturovat svou zkušenost z výuky a její myšlenkový obraz prostřednictvím odborných pojmů;
uplatňovat předpoklady pro předběžně i následně strukturovanou reflexi výuky.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků,
Výsledky učení
Odborné znalosti
objasnit požadované pojmy pro reflektování výuky analyticky se zaměřením na klíčové nebo kritické výukové situace;
vymezit poznatky pro strukturaci myšlenkového obrazu výuky;
vysvětlit pojmy reflexe a výzkum v kontextu výtvarné výchovy;
vysvětlit souvislosti mezi teoretickými pojmy a interpretováním výukových situací.
Odborné dovednosti
reflektovat výuku analyticky s adekvátním využitím odborných pojmů a se zaměřením na klíčové nebo kritické situace;
strukturovat svou zkušenost z výuky a její myšlenkový obraz prostřednictvím odborných pojmů tak, aby empiricky přiléhavě a teoreticky průkazně výuku analyzoval, hodnotil a zdůvodnit svoje profesní soudy nebo úsudky;
vytvářet na základě předběžné nebo následně strukturované reflexe výuky podklady pro výzkum výuky a zdůvodněné hodnocení její kvality.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Analyticko-kritická práce s textem,
Řešení problémů,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Kooperativní výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Skupinová prezentace,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Skupinová prezentace,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • BRÜCKNEROVÁ, Karla. Jak zkoumat výtvarnou výchovu. In Škola doktorských studií Katedra výtvarné kultury, Pedagogická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně. Katedra výtvarné kultury, Pedagogická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2018.
  • Brücknerová, Karla. Skici ze současné estetické výchovy. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5616-9.
  • Hendl, Jan. Kvalitativní výzkum.. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
  • Chráska, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu.. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
  • Švaříček, Roman; Šeďová, Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
  • Uhl Skřivanová, Věra. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr