Vyučující
|
-
Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
-
Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
-
Kovář Ivo, Prof. Dr.
|
Obsah předmětu
|
1. Výuka v kontextu kurikula a její členění do situací. Reflexe výuky a myšlenkový obraz výuky. Didaktická kazuistika výuky ve výtvarné a audiovizuální výchově se zaměřením na ZŠ 2. Profesní soud o výuce vs. laický soud o výuce. Teoretická průkaznost a empirická přiléhavost soudů o výuce 3. Konceptová analýza obsahových transformací ve výuce jako nástroj pro analytickou reflexi a pro výzkum výuky ve a audiovizuální výtvarné výchově na ZŠ 4. Souvislosti mezi reflexí výuky a výzkumem výuky. Koncepce reflektivní praxe ve vztahu k akčnímu nebo evaluačnímu výzkumu. Výzkum jako spojnice mezi teorií a praxí výuky ve a audiovizuální výtvarné výchově na ZŠ 5. Kvalitativní a kvantitativní design výzkumu. Smíšený výzkum. 6. Kurikulum ve vztahu k výzkumu výuky na ZŠ. Důvěryhodnost a přenositelnost (kvalitativního výzkumu) nebo validita a reliabilita (kvantitativního výzkumu) s ohledem na kurikulum ve výtvarné a audiovizuální výchově v ZŠ 7. Komparativní výzkum kurikula jako zdroj poznání o pedagogicky a didakticky klíčových aspektech učebního prostředí ve výuce výtvarné a audiovizuální výchovy v ZŠ 8. Vztahy mezi teorií v oboru a empirickým výzkumem. Problematika faktů ve výzkumu a zjišťování výskytu zkoumaných jevů. Metodika výzkumu, důsledky pro kvalitu výzkumu ve výtvarné a audiovizuální výchově na ZŠ 9. Plánování výzkumu. Zpracování dosavadního stavu poznání. Výběr cílového pole výzkumu. Stanovení cílů výzkumu, předmětu výzkumu a výzkumných problémů nebo otázek. Výběr výzkumného vzorku; náhodný výběr, účelový výběr. 10. Organizace výzkumu a jeho postup se zaměřením na ZŠ. Výzkumný projekt. Výzkumné pole: místo, čas, osoby. 11. Zaznamenávání postupu výzkumu a zpracování získávaných poznatků. Technologická podpora při zaznamenávání a zpracování výzkumných údajů nebo dat ve výtvarné a audiovizuální výchově na ZŠ 12. Využívání výsledků výzkumu a publikace poznatků z výzkumu. Adresáti výzkumných poznatků. 13. Etika výzkumu ve výtvarné a audiovizuální výchově. Výzkumný tým jako pracovní společenství
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit souvislosti mezi teoretickými pojmy a interpretováním výukových situací. |
Odborné dovednosti |
---|
reflektovat výuku analyticky se zaměřením na klíčové nebo kritické situace; |
strukturovat svou zkušenost z výuky a její myšlenkový obraz prostřednictvím odborných pojmů; |
uplatňovat předpoklady pro předběžně i následně strukturovanou reflexi výuky. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit pojmy důležité pro reflektování výuky analyticky se zaměřením na klíčové nebo kritické výukové situace; |
vymezit poznatky pro strukturaci myšlenkového obrazu výuky; |
vysvětlit pojmy reflexe a výzkum v kontextu výtvarné výchovy; |
objasnit hlubší souvislosti mezi teoretickými pojmy a interpretováním výukových situací. |
Odborné dovednosti |
---|
reflektovat výuku analyticky s adekvátním využitím odborných pojmů a se zaměřením na klíčové nebo kritické situace; |
strukturovat svou zkušenost z výuky a její myšlenkový obraz prostřednictvím odborných pojmů tak, aby empiricky přiléhavě a teoreticky průkazně výuku analyzoval, hodnotil a zdůvodnit svoje profesní soudy nebo úsudky; |
na základě předběžné nebo následně strukturované reflexe výuky vytvářet podklady pro výzkum výuky a zdůvodněné hodnocení její kvality. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Řešení problémů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Kooperativní výuka, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Brücknerová, Karla. Skici ze současné estetické výchovy. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5616-9.
-
DEHART, J., HASH, P. Arts-Based Research Across Visual Media in Education. Routledge, 2023. ISBN 9781032279183.
-
IRWIN, Rita L., LASCZIK, Alexandra, SINNER, Anita & TRIGGS, Valerie. A/r/tography. Essential Readings and Conversations. Bristol: Intellect Books, 2024. ISBN 9781789387995.
-
POSPÍŠIL, A. ŘEPA, K. a P. ŠOBÁŇOVÁ, P. Kvalita ve výtvarné výchově. Olomouc: Česká sekce INSEA, 2019. ISBN 978-80-904268-7-0.
-
SLAVÍK, J. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Západočeská univerzita v Plzni, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
-
Švaříček, Roman; Šeďová, Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
-
Uhl Skřivanová, Věra. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011.
|