Vyučující
|
-
Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Výtvarné umění a výtvarná výchova. Co je to "uměleckost", co "výtvarnost"? 2. Výtvarný projev umělce a výtvarný projev dítěte 3. Parametry současné výtvarné výchovy? Soudobé pojetí výtvarné výchovy 4. Předpoklady a dispozice pro estetické činnosti a činitelé jejich rozvoje 5. Specifika vývoje dětského výtvarného projevu 6. Spontánní dětský výtvarný projev 7. Piagetova stádia vývoje myšlenkových operací a vývoj dětského výtvarného projevu 8. Tvořivost, výtvarná tvorba, vývoj tvořivých schopností dětí 9. Znaky dětského výtvarného projevu 10. Diagnostické možnosti dětské kresby 11. Typologie osobnosti a typologie výtvarného projevu 12. Výtvarná výchova "integrovaná" do všeobecného vzdělávání 13. Rozvažování vyučujícího o přípravě výtvarné činnosti
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
porovnat výtvarný projev dítěte a umělce; |
charakterizovat výrazové prostředky výtvarného projevu; |
určit charakteristické znaky jednotlivých směrů moderního umění. |
Odborné dovednosti |
---|
aktivně se zapojovat do diskuze o výtvarném výrazu, projevu i tvorbě; |
vyhledávat odborné zdroje a pracovat s nimi tvůrčím způsobem. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat specifika a vývojové fáze dětského výtvarného projevu; |
charakterizovat vývoj tvořivých schopností v dětství; |
určit charakteristické znaky dětského výtvarného projevu. |
Odborné dovednosti |
---|
porovnat dětské výtvarné práce vzájemně z hlediska vyjadřovacích prostředků i obsahu; |
rozvíjet dětský výtvarný projev ve vztahu k věku dětí a jejich schopnostem. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Kooperativní výuka, |
Odborné dovednosti |
---|
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Babyrádová, Hana. Symbol v dětském výtvarném projevu. Brno: MU, 1999.
-
Blohm Manfred (ed.). Kunstpädagogische Stichworte. Hannover: Fabrico Verlag, 2016.
-
Hazuková, Helena; Šamšula, Pavel. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: PedF UK, 2005.
-
Hazuková, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2011.
-
Kucharská, Anna; Májová, Ludmila. Dětská kresba v psychologickém výzkumu. Praha: UK, 2005.
-
Piaget, Jean. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 1997.
-
Podlipský, Rudolf; Vančát, Jaroslav,; Uhl Skřivanová, Věra,; Zikmundová, Vladimíra. Tvořivost ve výtvarné výchově : a její účinky na všeobecné vzdělávání. První vydání. 2017. ISBN 978-80-261-0728-6.
-
Read, Herbert. Výchova uměním. Praha: Odeon, 1967.
-
Uhl Skřivanová, Věra. Pedagogika umění - umění pedagogiky, aneb, Přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-7414-663-3.
-
Uždil, Jaromír. Výtvarný projev a výchova. Praha: SPN, 1976.
|