Předmět: Specifika a vývoj dětského výtvarného projevu

« Zpět
Název předmětu Specifika a vývoj dětského výtvarného projevu
Kód předmětu KVK/SDP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Výtvarné umění a výtvarná výchova. Co je to "uměleckost", co "výtvarnost"? 2. Výtvarný projev umělce a výtvarný projev dítěte 3. Parametry současné výtvarné výchovy? Soudobé pojetí výtvarné výchovy 4. Předpoklady a dispozice pro estetické činnosti a činitelé jejich rozvoje 5. Specifika vývoje dětského výtvarného projevu 6. Spontánní dětský výtvarný projev 7. Piagetova stádia vývoje myšlenkových operací a vývoj dětského výtvarného projevu 8. Tvořivost, výtvarná tvorba, vývoj tvořivých schopností dětí 9. Znaky dětského výtvarného projevu 10. Diagnostické možnosti dětské kresby 11. Typologie osobnosti a typologie výtvarného projevu 12. Výtvarná výchova "integrovaná" do všeobecného vzdělávání 13. Rozvažování vyučujícího o přípravě výtvarné činnosti

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Předpoklady
Odborné znalosti
porovnat výtvarný projev dítěte a umělce;
charakterizovat výrazové prostředky výtvarného projevu;
určit charakteristické znaky jednotlivých směrů moderního umění.
Odborné dovednosti
aktivně se zapojovat do diskuze o výtvarném výrazu, projevu i tvorbě;
vyhledávat odborné zdroje a pracovat s nimi tvůrčím způsobem.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat specifika a vývojové fáze dětského výtvarného projevu;
charakterizovat vývoj tvořivých schopností v dětství;
určit charakteristické znaky dětského výtvarného projevu.
Odborné dovednosti
porovnat dětské výtvarné práce vzájemně z hlediska vyjadřovacích prostředků i obsahu;
rozvíjet dětský výtvarný projev ve vztahu k věku dětí a jejich schopnostem.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Kooperativní výuka,
Odborné dovednosti
Analyticko-kritická práce s textem,
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Písemná zkouška,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Babyrádová, Hana. Symbol v dětském výtvarném projevu. Brno: MU, 1999.
  • Blohm Manfred (ed.). Kunstpädagogische Stichworte. Hannover: Fabrico Verlag, 2016.
  • Hazuková, Helena; Šamšula, Pavel. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: PedF UK, 2005.
  • Hazuková, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2011.
  • Kucharská, Anna; Májová, Ludmila. Dětská kresba v psychologickém výzkumu. Praha: UK, 2005.
  • Piaget, Jean. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 1997.
  • Podlipský, Rudolf; Vančát, Jaroslav,; Uhl Skřivanová, Věra,; Zikmundová, Vladimíra. Tvořivost ve výtvarné výchově : a její účinky na všeobecné vzdělávání. První vydání. 2017. ISBN 978-80-261-0728-6.
  • Read, Herbert. Výchova uměním. Praha: Odeon, 1967.
  • Uhl Skřivanová, Věra. Pedagogika umění - umění pedagogiky, aneb, Přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-7414-663-3.
  • Uždil, Jaromír. Výtvarný projev a výchova. Praha: SPN, 1976.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr