Vyučující
|
-
Rajchl Milan, MgA. Mgr.
-
Juřina Miloš, Prof. akad. mal.
|
Obsah předmětu
|
1. Seznámení se základními pojmy a principy v technice kresby a vzniku autentického výtvarného díla. Kresba a její možnosti v kontextu všech výtvarných disciplín 2. Technologické základy. Na co kreslíme? Čím kreslíme? Praktická cvičení technikou uhlu 3. Rozlišení mezi suchými a mokrými materiály pro kresbu. Fixování a ošetření kresby. Cvičení na tvarový a světelný kontrast 4. Základy kresebného zobrazení. Pravidlo rovnováhy. Seskupování do formátu. Sledování celku. Cvičení na prostorové a kompoziční variace ateliérového zátiší 5. Bod, linie. Abstraktní ateliérové cvičení na motiv reálného zátiší, nebo krajinného výseku 6. Předmětné a nepředmětné rozlišení, kresebný rukopis 7. Plocha, tvar, prostor v předmětném a nepředmětném zobrazení 8. Světlo, barva, v předmětném a nepředmětném zobrazení 9. Harmonie, řád a kompoziční variace směrem k osobitosti výrazu 10. Autenticita vlastní kresby a schopnost výtvarného expresivního gesta, nebo impresivních variací. Barevný extrém. Destrukce formy a entropická složka v kresbě a umění 11. Princip figurace. Zvětšení, nadsázka a stylizace 12. Tematická kresebná kompozice jako projev strukturovaného výtvarného myšlení 13. Volný cyklus. Přesahy a variace. Význam autorského postoje a reakce na autoritu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 39 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat principy perspektivního zobrazování; |
popsat základní výrazové prostředky kresby; |
objasnit specifika studijní kresby; |
zdůvodnit význam kresby pro výtvarníka. |
Odborné dovednosti |
---|
citlivě zacházet s výrazovými prostředky kresby; |
využívat základní suché techniky kresby a ošetření kresby fixačními prostředky; |
kresebně vyjádřit prostor, tvar, světlo, stín; |
ztvárnit skicu, studijní kresbu a přípravnou kresbu pro jiné techniky. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
rozpoznat lineární způsob kresby a jeho výrazové prostředky - bod, linie, plocha; |
vysvětlit rozdíl mezi studijním a spontánním charakterem kresby; |
popsat základní anatomii lidskou a zvířecí; |
vnímat kresbu jako samostatnou uměleckou disciplínu v historickém kontextu. |
Odborné dovednosti |
---|
správně vyjádřit tvar, objem a prostor v zátiší, v architektuře a krajině; |
využívat jednotlivé kompoziční plány; |
zachytit pohyb; |
experimentovat s možnostmi kresby základními suchými technikami. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Skupinová výuka, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Vitamin D: New Perspectives In Drawing. London: Phaidon, 2016. ISBN 9780714857138.
-
BROOKE, Sandy. Drawing as expression: techniques and concepts. Upper Saddle River, N.J.: Pearson Education, 2007. ISBN 0131940058.
-
Crhák, František. Výtvarná geometrie plus : geometrická gramatika (nejen) pro designéry. 1. vyd. Brno : VUTIUM, 2012. ISBN 978-80-214-3767-8.
-
Norling, Ernest R. Perpective Made Easy. London : Dover Publication, 1999.
-
Petříček, M. a Velíšek, M. Pohledy (které tvoří obrazy). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-584-3.
-
Sawdon, P. a R. Marshall. . Drawing Ambiguity: Beside the Lines of Contemporary Art. I.B.Tauris, 2015. ISBN 1784530697.
-
SWAN, A. Botanical Portraits with Colored Pencils.. Barron´s Educational Series. Hardcore, 2010. ISBN 978-076416978.
-
Uhl Skřivanová, Věra. Umoped - srdcesvět. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2018. ISBN 978-80-261-0788-0.
-
VAŇKOVÁ, P. umění je abstrakce: obrazy, kresby, grafika, sochy. Praha: Kulturní Jižní město, 2022. ISBN 978-80-908148-5-1.
-
ZELENKOVÁ, P., (ed.). Linie, světlo, stín: výběr z mistrovských děl evropské grafiky a kresby 16.-18. století : sbírka grafiky a kresby Národní galerie Praha. Praha: Národní galerie Praha, 2019. ISBN 978-80-7035-727-9.
|