Předmět: Studijní kresba pro vzdělávání

« Zpět
Název předmětu Studijní kresba pro vzdělávání
Kód předmětu KVK/SK
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Rajchl Milan, MgA. Mgr.
  • Juřina Miloš, Prof. akad. mal.
Obsah předmětu
1. Seznámení se základními pojmy a principy v technice kresby a vzniku autentického výtvarného díla. Kresba a její možnosti v kontextu všech výtvarných disciplín 2. Technologické základy. Na co kreslíme? Čím kreslíme? Praktická cvičení technikou uhlu 3. Rozlišení mezi suchými a mokrými materiály pro kresbu. Fixování a ošetření kresby. Cvičení na tvarový a světelný kontrast 4. Základy kresebného zobrazení. Pravidlo rovnováhy. Seskupování do formátu. Sledování celku. Cvičení na prostorové a kompoziční variace ateliérového zátiší 5. Bod, linie. Abstraktní ateliérové cvičení na motiv reálného zátiší, nebo krajinného výseku 6. Předmětné a nepředmětné rozlišení, kresebný rukopis 7. Plocha, tvar, prostor v předmětném a nepředmětném zobrazení 8. Světlo, barva, v předmětném a nepředmětném zobrazení 9. Harmonie, řád a kompoziční variace směrem k osobitosti výrazu 10. Autenticita vlastní kresby a schopnost výtvarného expresivního gesta, nebo impresivních variací. Barevný extrém. Destrukce formy a entropická složka v kresbě a umění 11. Princip figurace. Zvětšení, nadsázka a stylizace 12. Tematická kresebná kompozice jako projev strukturovaného výtvarného myšlení 13. Volný cyklus. Přesahy a variace. Význam autorského postoje a reakce na autoritu

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 39 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat principy perspektivního zobrazování;
popsat základní výrazové prostředky kresby;
objasnit specifika studijní kresby;
zdůvodnit význam kresby pro výtvarníka.
Odborné dovednosti
citlivě zacházet s výrazovými prostředky kresby;
využívat základní suché techniky kresby a ošetření kresby fixačními prostředky;
kresebně vyjádřit prostor, tvar, světlo, stín;
ztvárnit skicu, studijní kresbu a přípravnou kresbu pro jiné techniky.
Obecné způsobilosti
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
rozpoznat lineární způsob kresby a jeho výrazové prostředky - bod, linie, plocha;
vysvětlit rozdíl mezi studijním a spontánním charakterem kresby;
popsat základní anatomii lidskou a zvířecí;
vnímat kresbu jako samostatnou uměleckou disciplínu v historickém kontextu.
Odborné dovednosti
správně vyjádřit tvar, objem a prostor v zátiší, v architektuře a krajině;
využívat jednotlivé kompoziční plány;
zachytit pohyb;
experimentovat s možnostmi kresby základními suchými technikami.
Obecné způsobilosti
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Skupinová konzultace,
Samostudium,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Odborné dovednosti
Prezentace práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Cvičení (praktické činnosti),
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Skupinová výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Vitamin D: New Perspectives In Drawing. London: Phaidon, 2016. ISBN 9780714857138.
  • BROOKE, Sandy. Drawing as expression: techniques and concepts. Upper Saddle River, N.J.: Pearson Education, 2007. ISBN 0131940058.
  • Crhák, František. Výtvarná geometrie plus : geometrická gramatika (nejen) pro designéry. 1. vyd. Brno : VUTIUM, 2012. ISBN 978-80-214-3767-8.
  • Norling, Ernest R. Perpective Made Easy. London : Dover Publication, 1999.
  • Petříček, M. a Velíšek, M. Pohledy (které tvoří obrazy). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-584-3.
  • Sawdon, P. a R. Marshall. . Drawing Ambiguity: Beside the Lines of Contemporary Art. I.B.Tauris, 2015. ISBN 1784530697.
  • SWAN, A. Botanical Portraits with Colored Pencils.. Barron´s Educational Series. Hardcore, 2010. ISBN 978-076416978.
  • Uhl Skřivanová, Věra. Umoped - srdcesvět. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2018. ISBN 978-80-261-0788-0.
  • VAŇKOVÁ, P. umění je abstrakce: obrazy, kresby, grafika, sochy. Praha: Kulturní Jižní město, 2022. ISBN 978-80-908148-5-1.
  • ZELENKOVÁ, P., (ed.). Linie, světlo, stín: výběr z mistrovských děl evropské grafiky a kresby 16.-18. století : sbírka grafiky a kresby Národní galerie Praha. Praha: Národní galerie Praha, 2019. ISBN 978-80-7035-727-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr