Předmět: Specializace v keramice

« Zpět
Název předmětu Specializace v keramice
Kód předmětu KVK/SKE
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Rajchl Milan, MgA. Mgr.
Obsah předmětu
Záměrem předmětu je vybavit studenty specifickými znalostmi o problematice keramické tvorby s ohledem na její využití ve školní vzdělávací praxi. Praktická cvičení podpořená teoretickým poznáním umožní širší a hlubší rozvoj specializovaných výtvarných dispozic studentů při produkci a recepci prostorového vyjádření, výtvarných objektů, případně skulptur nebo plastik. Metodickým principem je využít zkušenosti z vlastní tvorby k hlubšímu porozumění umění a hledat inspiraci k práci s daným materiálem ve vzdělávání. 1. Úvod do keramické tvorby 2. Základní technické postupy v keramice 3. Vlastnosti a specifika materiálu keramické hlíny 4. Zásady a pravidla při práci s keramickou hlínou 5. Pozice užité i volné keramické tvorby v umění minulosti a současnosti 6. Náměty pro keramickou tvorbu 7. Keramické realizace 8. Potenciál keramické tvorby pro rozvoj výtvarných dispozic žáka ve škole 9. Limita a rizika práce s keramickou hlínou ve školním prostředí 10. Experimenty s tradičními i novými materiály 11. Kresebný návrh jako východisko keramické realizace 12. Proces keramické realizace 13. Reflexe výtvarných úkolů zaměřených na keramickou tvorbu ve vztahu k výtvarným činnostem ve škole

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická výuka, Individuální konzultace, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Seminář
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 39 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat vztah detailu k celku u keramického tvaru;
popsat a objasnit speciální způsoby dekorování keramiky;
charakterizovat různé keramické hlíny, glazury a barvítka;
Odborné dovednosti
pracovat podle složitějšího technologického postupu;
navrhnout výtvarné řešení rozsáhlého úkolu;
uvažovat novátorsky na základě znalosti způsobů vytváření keramiky;
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat cítění, vnímání a organizování hmoty ve větších a vícečetných souborech;
charakterizovat současné umělecké a designové trendy;
Odborné dovednosti
hmotným či konceptuálním způsobem zviditelnit vnitřní výtvarnou představu;
využívat náročnější technologické postupy při výstavbě keramického tvaru, popř. jejich kombinaci;
zkušeně využívat výrazové prostředky finální povrchové úpravy;
experimentovat s keramickými technikami.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Diskuse,
Individuální konzultace,
Skupinová konzultace,
Seminární výuka (badatelské metody),
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Odborné dovednosti
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Prezentace práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kvalifikační práce,
Odborné dovednosti
Výstupní projekt,
Seminární práce,
Portfolio,
Individuální prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Kombinovaná zkouška,
Praktická zkouška,
Doporučená literatura
  • Batala, Otto. Svět z hlíny : vyprávění o minulosti a současnosti keramiky. Praha, 1973.
  • Branfman, Steven. Mastering Raku. 2012.
  • Branfman, Steven. Mastering Raku. 2012.
  • Forrest, Miranda. Natural Glazes. 2012.
  • Hanykýř, Vladimír; Kutzendörfer, Jaroslav. Technologie keramiky.
  • Chavarria, Joaquim. Velká kniha keramiky : průvodce historií, materiály, vybavením a technikami ručního vytváření, vytáčení, výroby forem, vypalování výrobků v pecích a glazování hrnčířských výrobků a jiných keramických.
  • Mattison, Steve. Jak se dělá keramika.
  • Olsen, Frederick L. The Kiln Book. 2012.
  • Olsen, Frederick L. The Kiln Book. 2012.
  • Peterson S. The Craft and Art of Clay. Konemann, Koln (N).
  • Rada, Pravoslav. Jak se dělá keramika. Praha : Mladá fronta, 1963.
  • Špís, Jiří. Modelářství porcelánu a keramiky.
  • Tony Birks. Complete Potters Companion.
  • Tony Birks. The Complete Potter's Companion.
  • Vetter, Ingridl. Keramik in Deutschland 1955-1990: Die Sammlung Hinder/Reimers. Eine Auswahl. ARNOLDSCHE, 1997. ISBN 978-39-2536-977-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy a střední školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy a střední školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy a střední školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy a základní umělecké školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -