Předmět: Sklářská tvorba ve výuce

« Zpět
Název předmětu Sklářská tvorba ve výuce
Kód předmětu KVK/SKLV
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Malafová Zuzana, Mgr.
  • Rajchl Milan, MgA. Mgr.
Obsah předmětu
Studující vytvoří na základě studia sklářské výtvarné tvorby, a na základě kresebné a malířské přípravy, tři výtvarně pojaté skleněné objekty technikami fusing, tiffany vitráž a tavení ve formě. V návaznosti na získané praktické zkušenosti navrhne tři výtvarné úkoly pro zvolený (výtvarně zaměřený) předmět, ročník a typ školy s přihlédnutím ke všem vzdělávacím okolnostem.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 26 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 25 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat slovy vlastní výtvarný koncept;
posoudit možnosti hmotné realizace výtvarného konceptu.
Odborné dovednosti
popsat vlastní výtvarný koncept kresebně a barevně;
vytvořit jednoduchý hmotný objekt podle vlastního výtvarného konceptu.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat vlastní výtvarný koncept za užití odpovídající odborné terminologie;
popsat souvislosti mezi vlastním výtvarným konceptem a současnou výtvarnou kulturou;
vyjmenovat zástupce současné sklářské tvorby u nás a v zahraničí.
Odborné dovednosti
uplatňovat technologie fusingu;
využít technologii tavení skla ve formě;
kombinovat technologické postupy ve prospěch zvoleného výtvarného konceptu;
využívat náročnější technologické postupy při koncipování skleněného objektu.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Diskuse,
Individuální konzultace,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Samostudium,
Demonstrace dovedností,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Portfolio,
popsat řešení úkolů za užití odborné terminologie; prezentovat řešení úkolů za užití odborné terminologie; nalézat souvislosti mezi vlastním řešení úkolů a výtvarnou kulturou.
Odborné dovednosti
Výstupní projekt,
Portfolio,
Individuální prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Výstupní projekt,
obhájit vlastní řešení úkolů.
Doporučená literatura
  • DLOUHÁ, J. Fusing: kouzlo spékaného skla. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4181-9.
  • Doremus, R. H.,; Shackelford, James F. Ceramic and glass materials : structure, properties and processing. New York : Springer, 2008. ISBN 978-1-4419-4460-3.
  • Dunsterville, Jane. Malujeme na sklo. Frýdek-Místek, 2003.
  • Harcuba, Jiří. Jiří Harcuba: sklář a sochař. Brno, 2008.
  • Klasová, Milena. Stanislav Libenský, Jaroslava Brychtová. Praha, 2002.
  • KREJSOVÁ, H. a ŘEŽÁBKOVÁ, H. Vitráže technikou Tiffany.. Brno: Computer Press, 2004. ISBN 80-251-0191-6.
  • Millerová, Judith ? Leibe, Frankie ? Hill, Mark. Sklo 20. století. Bratislava, 2005.
  • MURIEL M. MILLER. Glass. London: Guinness, 1990. ISBN 085112903X.
  • Payne, Vicki. Kouzelné vitráže: hra světla a barev v moderním interiéru. Praha, 2006.
  • PETROVÁ, S. České sklo. V Praze: Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2018. ISBN 978-80-87989-50-0.
  • WURM, Jan. Glass structures: design and construction of self-supporting skins. Basel: Birkhäuser, 2007. ISBN 978-3-7643-7608-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr