|
Vyučující
|
-
Fric Tomáš, prof. akad. soch. dr. h. c.
-
Palek Pavel, MgA. Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
Studenti zpracovávají individuální projekty kresebného charakteru po stránce technologické i tematické. V tvůrčím procesu přistupují k technologickým experimentům. Student uplatňuje dříve nabyté zkušenosti v oboru studijní i volné kresby, v souladu s obsahem dokáže uplatnit složitější kompoziční a originální řemeslné postupy, dovede vytvořit kompaktní soubor, ucelený v technice i výtvarném výrazu a adekvátně ho prezentovat. Jako zdroj inspirace užívá různorodé přístupy techniky a obsahů kresby v moderním a postmoderním umění.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Samostatná práce studentů, Seminář
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 39 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 50 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 15 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| rozpoznat rozdíl mezi studijní kresbou v předchozích předmětech KR1- 3 a kresbou vyjadřující vlastní emocionální stavy; |
| charakterizovat tvorbu některých autorů současné figurální kresby a portrétní tvorby; |
| sledovat významné mezinárodní přehlídky kresby a hledat si svůj osobitý výraz; |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vyjádřit kresbou emocionální stav; |
| zkoumat výrazové možnosti kresby a utvářet vlastní kresebný jazyk; |
| experimentovat s možnostmi kresby a alternativních kresebných technik; |
| zvolit vhodnou kresebnou techniku ke konkrétnímu námětu; |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| porozumět odborné terminologii v oblasti kresby; |
| Odborné dovednosti |
|---|
| prokázat širší výtvarnou vybavenost pro jiné přístupy a variace v dalších výtvarných disciplínách; |
| programově se odpoutat od viděného směrem k volnější kresebné tvorbě; |
| uplatnit výrazové možnosti kresby a vlastní kresebný jazyk; |
| splnit samostatně zvolený výtvarný úkol s důrazem na vlastní přínos; |
| prokázat kompetence pro samostatnou tvorbu grafika, klasického ilustrátora, ilustrátora pro děti, kreslíře; |
| umělecky se vyjadřovat pomocí kompozičních cvičení, kreseb v různém prostředí, portrétu a volné kreslířské tvorby; |
| volit správnou odbornou terminologii; |
| kriticky hodnotit vlastní výtvarnou práci; |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Diskuse, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Individuální konzultace, |
| Skupinová konzultace, |
| Samostudium, |
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Prezentace práce studentů, |
| Demonstrace dovedností, |
| Řešení problémů, |
| Samostatná práce studentů, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Výstupní projekt, |
| Seminární práce, |
| Portfolio, |
| Individuální prezentace, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Skupinová prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Bammes, Gottfried. Figürliches Gestalten : ein Leitfaden für Lehrende und Lernende. Berlin : Volk und Wissen volkseigener Verlag, 1981.
-
Beranová, Pavla; Fassati, Tomáš,; Fišer, Marcel,; Gebauer, Kurt,; Junková, Ivana,; Liška, Pavel,; Pachmanová, Martina,; Schmelzová, Radoslava,; Smetana, Jindřich,; Šubrtová, Dagmar,; Václavová, Denisa,; Zavadil, Karel Matouš. Ateliér veškerého sochařství : ateliér Kurta Gebauera na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze = The studio of universal sculpture : the studio of Kurt Gebauer at the Academy of Arts, Architecture & Design, Prague. Vydání první. 2010. ISBN 978-80-86863-30-6.
-
Crhák, František. Výtvarná geometrie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1977.
-
Krejča, Aleš. Techniky grafického umění : Průvodce pracovními postupy a dějinami originální tiskové grafiky. Praha : Artia, 1981.
-
Kurt Gebauer, Nadia Rovderová. Kurt Gebauer Kurtura. 2019. ISBN 978-80-7437-225-4.
-
Teissig, Karel; Brabcová, Jana. Technika kresby. Praha : Artia, 1986.
-
Uždil, Jaromír. Výtvarný projev a výchova. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1978.
-
Zrzavý, Josef. Anatomie pro výtvarníky. Praha : Avicenum, 1977.
|