Předmět: Seminář výtvarně-pedagogické praxe na ZUŠ

« Zpět
Název předmětu Seminář výtvarně-pedagogické praxe na ZUŠ
Kód předmětu KVK/SPZUS
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
  • Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět je věnován reflexi pedagogické praxe studentů učitelství pro ZUŠ. 1.-3. Ověření a reflexe nabytých profesních kompetencí v rámci vyučovacího procesu 4.-6. Akční výzkum ve školní praxi a jeho postupy 7.-9. Od přípravy na výuku výtvarné výchovy, přes realizaci vzdělávacích obsahů, dokumentaci výuky i výsledku vyučovacího procesu, až po sebereflexi 10.-11. Reflexe pedagogického působení a rozhodování, situace vyučovacího procesu 12.-13. Návrh zlepšení přípravy, vyhodnocení průběhu i výsledků praxí

Studijní aktivity a metody výuky
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 15 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 13 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
didakticky transformovat umělecké obsahy;
používat odbornou oborovou terminologii.
Odborné dovednosti
navrhnout výukovou jednotku výtvarné výchovy;
reflektovat své pedagogické rozhodování.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
rozebrat vlastní pedagogické působení a navrhnout zlepšující alterace na základě postupů akčního výzkumu;
objasnit a interpretovat umělecké dílo a transformovat umělecký obsah do výtvarného úkolu;
objasnit pojem "učitelovo pojetí výuky";
transformovat obsahy rámcového vzdělávacího programu do školního vzdělávacího programu.
Odborné dovednosti
reflektovat vlastní pedagogické rozhodování a analyzovat situace výuky výtvarné výchovy;
operacionalizovat pojmy a kategorizovat reflektované jevy;
srozumitelně se vyjadřovat a zaznamenat své postoje i názory.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Prezentace práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Odborné dovednosti
Prezentace práce studentů,
Výuka podporovaná multimédii,
Obecné způsobilosti
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Portfolio,
Výstupní projekt,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Výstupní projekt,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Výstupní projekt,
Doporučená literatura
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: NÚV, 2007.
  • Bering, Kunibert, Hölscher, Stefan, Niehoff, Rolf, Pauls Karina. Visual Learning. Positionen im internationalen Vergleich. Oberhausen: Athena, 2013.
  • Brücknerová, Karla. Skici ze současné estetické výchovy. Brno: MU, 2011.
  • Hazuková, Helena; Dvořáková, Miloslava. Situace ve výtvarné výchově. Liberec: Technická univerzita, 2002.
  • Hazuková, Helena. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I. Praha: PedF UK, 2000.
  • KITZBERGEROVÁ, L. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK. 2014.
  • POSPÍŠIL, A.; ŘEPA, K.; ŠOBÁŇOVÁ, P. Prostor obrazu: mezioborová setkání na poli umění a edukace.. Olomouc: Česká sekce INSEA, 2022. ISBN 978-80-908056-6-8.
  • Roeselová, Věra. Didaktika výtvarné výchovy V. Praha: PedF UK, 2001.
  • ŘEPA, Karel; POSPÍŠIL, A. ; DUCHKOVÁ, Z. a FILIP, M. Krajina jako námět a médium ve výtvarné výchově. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2022. ISBN 978-80-7394-968-6.
  • Slavík, Jan; Dytrtová, Kateřina; Fulková, Marie. Konceptová analýza tvořivých úloh jako nástroj učitelské reflexe. Praha, časopis Pedagogika, 60 (3/4), s. 223?241, 2010.
  • Uhl Skřivanová, V. et al. Pozice české výtvarné výchovy v mezinárodním kontextu. Západočeská univerzita v Plzni. 2022.
  • Uhl Skřivanová, Věra a kol. (eds.). Pedagogika umění ? umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP, 2014.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr