Lecturer(s)
|
-
Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
-
Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
The subject focuses on the reflection of pedagogical practice of students studying Teaching for Elementary Schools. 1.-3. Verification of and reflection on the acquired professional competencies during the process of teaching 4.-6. Action research in school practice and its outcomes 7.-9. From the preparation for art education lessons, through the realisation of educational contents, documentation of lessons and the results of teaching process, to self-reflection 10.-11. Reflection of pedagogical impact and decision-making, situations of teaching process 12.-13. Proposal for the improvement of preparation, evaluation of the course and results of practice
|
Learning activities and teaching methods
|
- Contact hours
- 13 hours per semester
- Individual project (40)
- 15 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
to transform didactically artistic content; |
to use professional terminology. |
Skills |
---|
to design a teaching unit for art education; |
to reflect their pedagogical decision-making. |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
to analyze their own pedagogical work and to propose improvement improvements on the basis of action research procedures; |
to clarify and interpret artwork and to transform artistic content into an art task; |
to clarify the term "teacher's concept of education"; |
to transform the contents of the Framework Educational Program into a school curriculum. |
Skills |
---|
to reflect their own pedagogical decision-making and analyze the situation of art education lesson; |
to operationalize terms and categorize reflections; |
to articulate and record their attitudes and opinions. |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Students' portfolio |
Seminar |
Skills |
---|
Students' portfolio |
Multimedia supported teaching |
Competences |
---|
Students' portfolio |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Portfolio |
Project |
Individual presentation at a seminar |
Skills |
---|
Project |
Individual presentation at a seminar |
Competences |
---|
Individual presentation at a seminar |
Project |
Recommended literature
|
-
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: NÚV, 2007.
-
Bering, Kunibert, Hölscher, Stefan, Niehoff, Rolf, Pauls Karina. Visual Learning. Positionen im internationalen Vergleich. Oberhausen: Athena, 2013.
-
Brücknerová, Karla. Skici ze současné estetické výchovy. Brno: MU, 2011.
-
Efland, Arthur D.. A history of art education. 1990. ISBN 0-8077-2977-9.
-
Hazuková, Helena; Dvořáková, Miloslava. Situace ve výtvarné výchově. Liberec: Technická univerzita, 2002.
-
Hazuková, Helena. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I. Praha: PedF UK, 2000.
-
Janík, Tomáš. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: MU, 2013.
-
POSPÍŠIL, A. ŘEPA, K. a P. ŠOBÁŇOVÁ, P. Kvalita ve výtvarné výchově. Olomouc: Česká sekce INSEA, 2019. ISBN 978-80-904268-7-0.
-
Roeselová, Věra. Didaktika výtvarné výchovy V. Praha: PedF UK, 2001.
-
SLAVÍK, J. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Západočeská univerzita v Plzni, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
-
Slavík, Jan; Dytrtová, Kateřina; Fulková, Marie. Konceptová analýza tvořivých úloh jako nástroj učitelské reflexe. Praha, časopis Pedagogika, 60 (3/4), s. 223?241, 2010.
-
Uhl Skřivanová, Věra a kol. (eds.). Pedagogika umění ? umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP, 2014.
-
Uhl Skřivanová, Věra. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011.
|