Předmět: Srovnávací výtvarná didaktika

« Zpět
Název předmětu Srovnávací výtvarná didaktika
Kód předmětu KVK/SVD
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Srovnávací pedagogika, rámec a stav srovnávací výtvarné pedagogiky. 2. Přístup komparatistický a interkulturní, specifika etnopedagogiky. 3. Mezinárodní spolupráce a mezinárodní projekty v oblasti uměleckého vzdělávání. 4. Postupy a stupně srovnání podle Hilkera (1962) v kritickém pojetí Adick (2008). 5. Ekvivalenty srovnání, volba kategorií a instrumentů, analýza a porovnání vzdělávacích obsahů a cílů. Možnosti srovnávání obsahů a cílů v kontextu vzdělávání dané země. Reflexe přístupů a pojetí výtvarné výchovy učitele. 6. Aktuální témata a otázky mezinárodních srovnání v oborovém i nadoborovém smyslu. 7. Výchozí báze mezinárodní spolupráce, kontext jako zázemí interpretace, charakteristika kurikula vybrané země, deskripce, analýza a komparace. 8. Výzkum ve srovnávací výtvarné didaktice, zlepšování výukové praxe, evaluace, autoevaluace. 9. Předpoklady srovnání uměleckých vzdělávacích obsahů. 10. České kurikulum uměleckého vzdělávání v porovnání se zahraničím. 11. Praxe a teorie výtvarné výchovy v ČR a ve světě. 12. Vzdělávací cíle EU, klíčové kompetence a oborové cíle. 13. ENViL a návrh referenčního rámce vizuální gramotnosti, mezinárodní INSEA.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Předpoklady
Odborné znalosti
užívat odbornou terminologii oboru výtvarná výchova;
objasnit didaktické kategorie výtvarného oboru;
aktivně používat alespoň jeden cizí jazyk;
objasnit pojmy vzdělávací obsah a očekávané výstupy z RVP.
Odborné dovednosti
aktivně používat alespoň jeden cizí jazyk;
na základě příkladů školní praxe charakterizovat shody a odlišnosti pojetí výuky.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizovat pojetí výtvarné výchovy v různých evropských zemích a začlenit poznatky do kontextu srovnávací výtvarné didaktiky;
popsat kurikulární dokumenty vybraných zemí a porovnat jejich jednotlivé kategorie;
vysvětlit mezinárodní kontext, ve kterém jsou interpretovány sledované jevy;
využít ke srovnání postupy kvalitativní analýzy obsahu.
Odborné dovednosti
popsat, srovnávat a interpretovat vzdělávací obsah i cíle v rámci kurikulárních dokumentů odlišných zemí;
obohacovat otevřeně své pojetí kurikula a výuky na základě kritického čtení zahraničních kurikulárních dokumentů;
porovnat na základě metodologie srovnávací pedagogiky realizovanou výuku výtvarné výchovy různých zemí a interpretovat ji v mezinárodním kontextu.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostudium,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Diskuse,
Prezentace práce studentů,
Obsahová (komparativní) analýza kurikulárních dokumentů.
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Common European Framework of Reference for Visual Literacy - Prototype.
  • Adick, Christel. Vergleichende Erziehungswissenschaf. Eine Einführung. Kohlhammer, Stuttgart, 2008.
  • Bering, Kunibert, Hölscher, Stefan, Niehoff, Rolf, Pauls Karina. Visual Learning. Positionen im internationalen Vergleich. Oberhausen: Athena, 2013.
  • Dvořák, D., Holec, J. a M. Dvořáková. Kurikulum školního vzdělávání: Zahraniční reformy v 21. století. UK v Praze. 2019.
  • Fulková, Marie. Diskurs umění a vzdělávání. _H+H, 2008.
  • Maňák, Josef; Janík, Tomáš,; Švec, Vlastimil. Kurikulum v současné škole. 1. vyd. Brno : Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-175-1.
  • Průcha, Jan. Srovnávací pedagogika. Mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha: Portál, 2012.
  • Slavík, Jan; Hajerová Műllerová, Lenka,; Soukupová, Pavla. Reflexe a hodnocení kvality výuky. 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
  • Uhl Skřivanová, Věra. Obrazová kompetence-klíčová kompetence všeobecného vzdělávání. Srovnávací pedagogika umění jako výchozí báze vzdělávání v evropském kontextu. In Uhl Skřivanová, V. a kol. (eds.) Pedagogika umění-umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP, 2014.
  • Uhl Skřivanová, Věra. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011.
  • Wagner, Ernst, Schönau, Diederik (eds.). Common European Framework of Reference for Visual Literacy - Prototype. Münster - New York: Waxmann, 2016.
  • Walterová, Eliška. Srovnávací pedagogika: Vývoj a proměny v globálním kontextu. UK v Praze, 2006.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr