Vyučující
|
-
Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Srovnávací pedagogika, rámec a stav srovnávací výtvarné pedagogiky. 2. Přístup komparatistický a interkulturní, specifika etnopedagogiky. 3. Mezinárodní spolupráce a mezinárodní projekty v oblasti uměleckého vzdělávání. 4. Postupy a stupně srovnání podle Hilkera (1962) v kritickém pojetí Adick (2008). 5. Ekvivalenty srovnání, volba kategorií a instrumentů, analýza a porovnání vzdělávacích obsahů a cílů. Možnosti srovnávání obsahů a cílů v kontextu vzdělávání dané země. Reflexe přístupů a pojetí výtvarné výchovy učitele. 6. Aktuální témata a otázky mezinárodních srovnání v oborovém i nadoborovém smyslu. 7. Výchozí báze mezinárodní spolupráce, kontext jako zázemí interpretace, charakteristika kurikula vybrané země, deskripce, analýza a komparace. 8. Výzkum ve srovnávací výtvarné didaktice, zlepšování výukové praxe, evaluace, autoevaluace. 9. Předpoklady srovnání uměleckých vzdělávacích obsahů. 10. České kurikulum uměleckého vzdělávání v porovnání se zahraničím. 11. Praxe a teorie výtvarné výchovy v ČR a ve světě. 12. Vzdělávací cíle EU, klíčové kompetence a oborové cíle. 13. ENViL a návrh referenčního rámce vizuální gramotnosti, mezinárodní INSEA.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
užívat odbornou terminologii oboru výtvarná výchova; |
objasnit didaktické kategorie výtvarného oboru; |
aktivně používat alespoň jeden cizí jazyk; |
objasnit pojmy vzdělávací obsah a očekávané výstupy z RVP. |
Odborné dovednosti |
---|
aktivně používat alespoň jeden cizí jazyk; |
na základě příkladů školní praxe charakterizovat shody a odlišnosti pojetí výuky. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat pojetí výtvarné výchovy v různých evropských zemích a začlenit poznatky do kontextu srovnávací výtvarné didaktiky; |
popsat kurikulární dokumenty vybraných zemí a porovnat jejich jednotlivé kategorie; |
vysvětlit mezinárodní kontext, ve kterém jsou interpretovány sledované jevy; |
využít ke srovnání postupy kvalitativní analýzy obsahu. |
Odborné dovednosti |
---|
popsat, srovnávat a interpretovat vzdělávací obsah i cíle v rámci kurikulárních dokumentů odlišných zemí; |
obohacovat otevřeně své pojetí kurikula a výuky na základě kritického čtení zahraničních kurikulárních dokumentů; |
porovnat na základě metodologie srovnávací pedagogiky realizovanou výuku výtvarné výchovy různých zemí a interpretovat ji v mezinárodním kontextu. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Diskuse, |
Prezentace práce studentů, |
Obsahová (komparativní) analýza kurikulárních dokumentů. |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Common European Framework of Reference for Visual Literacy - Prototype.
-
Adick, Christel. Vergleichende Erziehungswissenschaf. Eine Einführung. Kohlhammer, Stuttgart, 2008.
-
Bering, Kunibert, Hölscher, Stefan, Niehoff, Rolf, Pauls Karina. Visual Learning. Positionen im internationalen Vergleich. Oberhausen: Athena, 2013.
-
Dvořák, D., Holec, J. a M. Dvořáková. Kurikulum školního vzdělávání: Zahraniční reformy v 21. století. UK v Praze. 2019.
-
Fulková, Marie. Diskurs umění a vzdělávání. _H+H, 2008.
-
Maňák, Josef; Janík, Tomáš,; Švec, Vlastimil. Kurikulum v současné škole. 1. vyd. Brno : Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-175-1.
-
Průcha, Jan. Srovnávací pedagogika. Mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha: Portál, 2012.
-
Slavík, Jan; Hajerová Műllerová, Lenka,; Soukupová, Pavla. Reflexe a hodnocení kvality výuky. 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
-
Uhl Skřivanová, Věra. Obrazová kompetence-klíčová kompetence všeobecného vzdělávání. Srovnávací pedagogika umění jako výchozí báze vzdělávání v evropském kontextu. In Uhl Skřivanová, V. a kol. (eds.) Pedagogika umění-umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP, 2014.
-
Uhl Skřivanová, Věra. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011.
-
Wagner, Ernst, Schönau, Diederik (eds.). Common European Framework of Reference for Visual Literacy - Prototype. Münster - New York: Waxmann, 2016.
-
Walterová, Eliška. Srovnávací pedagogika: Vývoj a proměny v globálním kontextu. UK v Praze, 2006.
|