Předmět: Výtvarná výchova s didaktikou

« Zpět
Název předmětu Výtvarná výchova s didaktikou
Kód předmětu KVK/SZ
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Schuster Václav, Prof. akad. sochař dr. h. c.
  • Grygar Miroslav, Doc. PaedDr. CSc.
  • Onufer Pavel, MgA. et MgA. Ph.D.
  • Kovář Ivo, Prof. Dr.
  • Štich Petr, doc. PhDr. Ph.D.
  • Vaibar Marek, Mgr.
  • Malafová Zuzana, Mgr.
  • Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
  • Kárný Adam, PhDr. Ph.D.
  • Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
  • Rajchl Milan, MgA. Mgr.
  • Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah státní zkoušky je validní a okolnostem zkoušky přiměřenou reprezentací obsahu celého studia v oboru Vizuální kultura se zaměřením na vzdělávání. Důraz je kladen na hlavní obsahové složky, strukturní souvislosti a principy v rámci programu a oboru s oporou ve znalosti odborné terminologie a s použitím příkladů z aplikační oblasti. Tematické okruhy ústní zkoušky pro obor Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy a střední školy: 1. Didaktika výtvarné výchovy. 2. Historie vizuální kultury a výtvarného umění pro výchovu uměním. 3. Výtvarná výchova v mezioborových souvislostech.

Studijní aktivity a metody výuky
Diskuse, Prezentace práce studentů
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 60 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
prokázat znalosti potřebné k řešení odborných otázek daného oboru v požadovaném rozsahu, zejména v oblasti vizuální kultury a výtvarné tvorby se zaměřením na vzdělávání a v oblasti didaktiky výtvarné výchovy;
prokázat znalosti k systematickému tvůrčímu zpracování odborného textu nebo výtvarného tvůrčího díla;
vyhledat informace z různých zdrojů nezbytné pro věcně a logicky správnou odbornou argumentaci.
Odborné dovednosti
systematicky tvůrčím způsobem zpracovat odborný text nebo výtvarné tvůrčí dílo;
vyhledávat a s profesní korektností využívat informace z různých zdrojů nezbytné pro věcně a logicky správnou odbornou argumentaci v oblasti vizuální kultury a výtvarné tvorby se zaměřením na vzdělávání a v oblasti výuky a didaktiky výtvarné výchovy;
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění,
Výsledky učení
Odborné znalosti
samostatně rozvíjet znalosti potřebné k řešení odborných otázek daného oboru v požadovaném rozsahu, zejména v oblasti vizuální kultury a výtvarné tvorby se zaměřením na vzdělávání a v oblasti didaktiky výtvarné výchovy;
prokázat kulturní vědění potřebné pro tvůrčí práci v odpovídajících oblastech profesní působnosti, především ve školním a mimoškolním vzdělávání;
soustavně využívat informace z různých zdrojů nezbytné pro věcně a logicky správnou odbornou argumentaci.
Odborné dovednosti
vyhledávat zdroje informací, vyhledávat a korektně užívat metodické postupy;
vyhodnocovat informace s využitím potřebných znalostí a různých informačních zdrojů;
soustavně získávat informace a osvojovat si poznatky potřebné pro tvůrčí práci v odpovídajících oblastech profesní působnosti, především ve školním a mimoškolním vzdělávání;
pracovat s odbornou literaturou a být motivován k soustavnému celoživotnímu učení;
spojovat teorii s praxí, vysvětlovat a obhajovat své poznatky v dialogu s užitím správné a logické argumentace;
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Diskuse,
Demonstrace dovedností,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností;
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Kvalifikační práce,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Kvalifikační práce,
Doporučená literatura
  • NMgr. SŠ a ZUŠ - otázky ke SZZ.
  • NMgr. ZŠ a SŠ - otázky ke SZZ.
  • Viz literatura k odpovídající části oborového studia výtvarné výchovy.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy a střední školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy a střední školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy a střední školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy a základní umělecké školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní