Předmět: Státní závěrečná zkouška z výtvarné výchovy a kultury

« Zpět
Název předmětu Státní závěrečná zkouška z výtvarné výchovy a kultury
Kód předmětu KVK/SZZ
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Schuster Václav, Prof. akad. sochař dr. h. c.
  • Grygar Miroslav, Doc. PaedDr. CSc.
  • Onufer Pavel, MgA. et MgA. Ph.D.
  • Nová Holoubková Olga, Mgr. Ph.D.
  • Juřina Miloš, Prof. akad. mal.
  • Štich Petr, doc. PhDr. Ph.D.
  • Vaibar Marek, Mgr.
  • Kovář Ivo, Prof. Dr.
  • Kárný Adam, PhDr. Ph.D.
  • Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
  • Rajchl Milan, MgA. Mgr.
  • Malafová Zuzana, Mgr.
  • Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah státní zkoušky je validní a okolnostem zkoušky přiměřenou reprezentací obsahu celého studia v oboru Výtvarná výchova a kultura se zaměřením na vzdělávání. Důraz je kladen na hlavní obsahové složky, strukturní souvislosti a principy v rámci programu a oboru s oporou ve znalosti odborné terminologie a s použitím příkladů z aplikační oblasti. Tematické okruhy ústní zkoušky pro obor Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy a střední školy: 1. Autorský koncept jako základ umělecké tvorby v kontextu soudobého umění; 2. Dějiny a teorie umění a vizuální kultury; 3. Didaktika výtvarné výchovy a oborový výzkum.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 60 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
prokázat znalosti potřebné k řešení odborných otázek daného oboru v požadovaném rozsahu, zejména v oblasti vizuální kultury a výtvarné tvorby se zaměřením na vzdělávání a v oblasti didaktiky výtvarné výchovy;
prokázat znalosti k systematickému tvůrčímu zpracování odborného textu nebo výtvarného tvůrčího díla;
vyhledat informace z různých zdrojů nezbytné pro věcně a logicky správnou odbornou argumentaci.
Odborné dovednosti
systematicky tvůrčím způsobem zpracovat odborný text nebo výtvarné tvůrčí dílo;
vyhledávat a s profesní korektností využívat informace z různých zdrojů nezbytné pro věcně a logicky správnou odbornou argumentaci v oblasti vizuální kultury a výtvarné tvorby se zaměřením na vzdělávání a v oblasti výuky a didaktiky výtvarné výchovy.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění,
Výsledky učení
Odborné znalosti
samostatně rozvíjet znalosti potřebné k řešení odborných otázek daného oboru v požadovaném rozsahu, zejména v oblasti vizuální kultury a výtvarné tvorby se zaměřením na vzdělávání a v oblasti didaktiky výtvarné výchovy;
prokázat kulturní vědění potřebné pro tvůrčí práci v odpovídajících oblastech profesní působnosti, především ve školním a mimoškolním vzdělávání;
soustavně využívat informace z různých zdrojů nezbytné pro věcně a logicky správnou odbornou argumentaci.
Odborné dovednosti
vyhledávat zdroje informací, vyhledávat a korektně užívat metodické postupy;
vyhodnocovat informace s využitím potřebných znalostí a různých informačních zdrojů;
soustavně získávat informace a osvojovat si poznatky potřebné pro tvůrčí práci v odpovídajících oblastech profesní působnosti, především ve školním a mimoškolním vzdělávání;
pracovat s odbornou literaturou a být motivován k soustavnému celoživotnímu učení;
spojovat teorii s praxí, vysvětlovat a obhajovat své poznatky v dialogu s užitím správné a logické argumentace.
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
získat kompetence k učení, řešení problémů; rozvíjet prezentační a komunikační dovednosti.
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Kvalifikační práce,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Kvalifikační práce,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Kvalifikační práce,
Doporučená literatura
  • Dle doporučení zkoušejících a vyučujících.
  • Otázky k SZZ - http://fpe.zcu.cz/kvk/Pro_studenty/SZZ.html.
  • Student k úspěšnému splnění státní závěrečné zkoušky studuje literaturu doporučenou v relevantních povinných předmětech vztahující se k jednotlivým tematickým okruhům..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr