Předmět: Prostorová a objektová tvorba

« Zpět
Název předmětu Prostorová a objektová tvorba
Kód předmětu KVK/TPR
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
  • Rajchl Milan, MgA. Mgr.
Obsah předmětu
1.Prostorová a objektová tvorba v umění minulosti a současnosti - obrazový a dialogický vstup do problematiky. Nástin úkolů, námětů a výtvarných forem, které přichází v úvahu pro individuální výběr semestrálních úkolů. 2.Stírání hranic mezi tradiční sochařskou tvorbou a objektovou tvorbou. Řešení vybraných výtvarných úkolů založených na uplatnění technologických přístupů z obou oblastí v jedné výtvarné formě. 3.Formování zvoleného materiálu s cílem opatřit jej významem; testování významových/výrazových možností a řemeslného zvládání dostupných materiálů. 4.Tvorba objektů z už hotových vybraných prvků; vytváření proměnlivých či fixovaných asambláží z nalezených předmětů s předem daným či dodatečně vloženým významem (námětem). 5.Proměňování významů už hotových ("nalezených") objektu na základě výtvarného zasahování (ozvláštňování) nebo zasazováním vybraných objektů do jiných prostředí či kontextů atp. 6.Obrazové uvedení do problematiky úkolů na bázi architektonických řešení. Experimenty s prostorovými prvky tvarově a materiálově různorodých, které směřují k utváření architektonických celků (viz bod 4.) Činnosti mají převážně podobu hry a experimentu. Řešení výtvarných úkolů doplňují texty, v nichž jsou analyzovány a popsány vazby seminárních aktivit (úkolů) na oblast výtvarné kultury a umění, a na výtvarnou výchovu v MŠ či na 1. stupni ZŠ.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
student prokazuje dovednosti dovednosti v oblasti prostorové tvorby na úrovni středoškolského vzdělání;
Výsledky učení
student - orientuje se v prostorových projevech výtvarné kultury a umění minulosti a současnosti v míře potřebné pro pedagogickou činnost v mateřské škole: rozlišuje výtvarné prostorové artefakty minulosti a současnosti z hlediska formy, v případě všeobecně známých prostorových projevů i z hlediska techniky a stylu, schopnost rozlišení potvrzuje v jejich pojmenování a v jednoduché formální analýze, prokazuje znalost základních pojmů, myšlenek a faktů z oblasti výtvarné prostorové tvorby, znalost prokazuje zejména správným užíváním příslušné odborné teminologie, - zná a ve vlastní tvorbě využívá základní výrazové možnosti linie, plochy, barvy, světla a materálu v souvislosti s prostorovou tvorbou, zvládá základní technicko-řemeslné postupy v oblasti prostorové tvorby, v této souvislosti je schopen navrhovat jednoduché výtvarné hry a experimenty pro děti v mateřské škole, - nalézá souvislosti mezi vlastním či jiným prostorovým výrazem a konkrétními projevy výtvarné kultury a umění, závěry hledání je schopen verbalizovat a vyjádřit v písemné formě
Vyučovací metody
Výuka podporovaná multimédii,
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Individuální konzultace,
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Praktická zkouška,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Cikánová, Karla. Objevujte s námi textil. V Praze : Aventinum, 1996. ISBN 80-85277-85-9.
  • Cikánová, Karla. Objevujte s námi tvar. 1. vyd. Praha : Aventinum, 1995. ISBN 80-7151-732-1.
  • Foster, Hal. Umění po roce 1900 : modernismus, antimodernismus, postmodernismus. V Praze : Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-952-8.
  • Jankovičová, Sabina; Karous, Pavel,; Kořínková, Jana,; Pospiszyl, Tomáš. Vetřelci a volavky = Aliens and herons : atlas výtvarného umění ve veřejném prostoru v Československu v období normalizace (1968-1989). 2015. ISBN 978-80-260-9094-6.
  • Koleček, Michal. Brno Art Open 2013 / Sochy v ulicích IV / Na hraně příběhuNa hraně příběhu. Fakulta umění a designu UJEP v Ústí nad Labem, 2013.
  • LOOS, Adolf a Bohumil MARKALOUS. Řeči do prázdna: soubor statí o architektuře, bydlení, ústroji a jiných praktických věcech.. 2001. ISBN 80-86359-06-9.
  • Roeselová, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-X.
  • Slavík, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl : teorie a praxe artefiletiky. V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8.
  • SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK J., ELIÁŠOVÁ, S.. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky.. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-322-2.
  • Slavíková, Vladimíra; Hazuková, Helena; Slavík, Jan. Výtvarné čarování : (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-016-1.
  • VERVOORDT, Axel. Proportio. 2015. ISBN 978-94-9177-583-3.
  • Zhoř, Igor. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-25555-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr