Předmět: Teorie výtvarného a hudebního umění v kontextu výchovy

« Zpět
Název předmětu Teorie výtvarného a hudebního umění v kontextu výchovy
Kód předmětu KVK/TVUKV
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vilímec Gerhard, Prof. Mgr. MgA. Ph.D.
  • Štich Petr, doc. PhDr. Ph.D.
  • Nová Holoubková Olga, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1.Multidisciplinární komunikace jako současný trend vzdělávání 2.Řeč umění a cesty k jejímu porozumění I 3.Řeč umění a cesty k jejímu porozumění II (seminář) 4.Kompozice a její podoby v různých druzích umění I 5.Kompozice a její podoby v různých druzích umění II (seminář) 6. Racionální proud ve výtvarném umění a hudbě 7. Smyslový proud ve výtvarném umění a hudbě 8. Racionální a smyslový proud ve výtvarném umění a hudbě (seminář) 9. Expresivní proud ve výtvarném umění a hudbě 10. Estetizující (dekorativní) proud ve výtvarném umění a hudbě 11. Expresivní a estetizující proud ve výtvarném umění a hudbě (seminář) 12. Konkrétní využití interdisciplinárních vztahů výtvarného umění a hudby v hodinách výtvarné výchovy 13. Konkrétní využití interdisciplinárních vztahů výtvarného umění a hudby v hodinách výtvarné výchovy (seminář)

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 26 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
objasnit pojmy, fakta a myšlenky z oblasti ve výtvarné kultury na úrovni gymnáziálního vzdělání.
Odborné dovednosti
uplatňovat poznatky (pojmy, fakta, myšlenky) o výtvarné umělecké kultuře v dialozích s odborníky i laiky.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
formulovat argumenty pro obhajobu významu umění a uměleckých aktivit v životě člověka/společnosti a ve všeobecném vzdělávání;
objasnit interdisciplinární vztahy výtvarného umění a hudby od raného středověku do konce 19. století;
pojmenovat výrazové prostředky uplatněné v konkrétních ukázkách výtvarného a hudebního umění;
popsat některé teoretické přístupy k umění minulosti a současnosti.
Odborné dovednosti
uplatňovat v diskuzích o významu umění a uměleckých aktivit ve všeobecném vzdělávání odbornou a přesvědčivou argumentaci;
prokazovat značnou míru pochopení a porozumění v situacích vyžadujících zaujetí kulturně či oborově odlišného hlediska/stanoviska;
uplatňovat metodu komparační analýzy při interpretaci hudebního a výtvarného umění.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Výuka podporovaná multimédii,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Odborné dovednosti
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Obecné způsobilosti
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Ústní zkouška,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Test,
Obecné způsobilosti
Test,
Ústní zkouška,
Doporučená literatura
  • Berger, John. Způsoby vidění. Praha, 2016.
  • Bláha, J. Výtvarné umění a hudba. I/2, Tvar, prostor a čas.. Praha: Togga, 2013. ISBN 978-80-7476-019-8.
  • Bláha, Jaroslav. Výtvarné umění a hudba. I, Tvar, prostor a čas. 2012. ISBN 978-80-87258-69-9.
  • DANTO, A. C. Po konci umění: současné umění a oblast mimo dějiny. Praha: Academia, 2021. ISBN 978-80-200-3289-8.
  • Freeland, Cynthia A. Teorie umění. Praha, 2011.
  • Hicks, Alistair. Průvodce světem současného umění. Zlín, 2017.
  • Mitchell, William John Thomas. Teorie obrazu. Praha, 2016.
  • PANOFSKY, E. Příspěvek k historii pojmu starší teorie umění. Praha: Malvern, 2014. ISBN 978-80-87580-97-4.
  • Slavík, Jan. Multidisciplinární komunikace : problém a princip všeobecného vzdělávání. Vyd. 1. V Praze : Univerzita Karlova, 2005. ISBN 80-7290-199-0.
  • Slavík, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl: teorie a praxe artefiletiky. Praha, 2001.
  • Slavík, Jan; Wawrosz, Petr. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl: teorie a praxe artefiletiky. Praha, 2004.
  • Zálešák, Jan. Minulá budoucnost. Brno, 2013.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr