Vyučující
|
-
Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
-
Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Koncepce kreslení a výtvarné výchovy. 2. Vzdělávací obsah ve výtvarné výchově. 3. Vztah učiva výtvarné výchovy k umění a k estetice. 4. Cíle a jejich realizace ve výtvarné výchově. 5. Pojetí výtvarné výchovy. 6. Artefiletika. 7. Výrazová hra a její dimenze. 8. Charakteristika dětského výtvarného projevu. 9. Ontogeneze dětského výtvarného projevu. 10. Posuzování dětského výtvarného projevu. 11. Dynamika vztahů námětu, výtvarných postupů a úkolu. 12. Hodnocení ve výtvarné výchově. 13. Výtvarné formy a techniky v současné výtvarné výchově.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 6 hodin za semestr
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit některé soudobé umělecké koncepty; |
interpretovat zvolené umělecké dílo současnosti i minulosti; |
Odborné dovednosti |
---|
experimentovat s výrazovými možnosti výtvarného umění; |
využívat různé výtvarné techniky a postupy; |
reflektovat vlastní výtvarnou tvorbu; |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat a objasnit specifika dětského výtvarného projevu; |
popsat a vysvětlit jednotlivé fáze vývoje dětského výtvarného projevu; |
nalézat souvislosti mezi konkrétními uměleckými projevy výtvarné kultury a výtvarnými aktivitami dětí; |
pojmenovat a objasnit různá pojetí výtvarné výchovy; |
charakterizovat vzdělávací obsah výtvarné výchovy ve vazbě na současné koncepce výtvarné výchovy. |
Odborné dovednosti |
---|
koncipovat program vyučovací jednotky výtvarné výchovy s ohledem na kontext cílů předmětu; |
analyzovat a interpretovat dětskou výtvarnou práci. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Diskuse, |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Kombinovaná zkouška, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Časopis Výtvarná výchova.
-
Kunst+Unterricht.
-
Readings in Primary Art Education. 2009. ISBN 9781841502427.
-
BLÁHA, J. Výtvarné umění a hudba. I, Tvar, prostor a čas. Praha : Togga. 2013.
-
HAZUKOVÁ, H.; ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: PedF UK. 2005.
-
HERSCHBACH, M. Grenzüberschreitende Projekte. 2015.
-
KUSÁ, M., STIERANKOVÁ, I., KADLÍKOVÁ, S. Hravá výtvarná výchova: pro 2. a 3. ročník : metodická příručka pro učitele : v souladu s RVP ZV. Praha: Taktik. 2023.
-
MAYER, S. Unsichtbare Kunst und ihre didaktischen Perspektiven (Kontext Kunstpädagogik). 2011.
-
ŘEPA, Karel; POSPÍŠIL, A. ; DUCHKOVÁ, Z. a FILIP, M. Krajina jako námět a médium ve výtvarné výchově. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2022. ISBN 978-80-7394-968-6.
-
SLAVÍK, J., HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ, L., SOUKUPOVÁ, P. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky I. Plzeň: ZČU. 2020.
-
SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
-
SLAVÍKOVÁ, V., HAZUKOVÁ, H., SLAVÍK, J. Výtvarné čarování: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Úvaly: Albra (redakce SPL-Práce). 2010.
-
UŽDIL, J. Výtvarný projev a výchova. Praha : Státní pedagogické nakladatelství. 1978.
|