Vyučující
|
-
Kovář Ivo, Prof. Dr.
-
Grygar Miroslav, Doc. PaedDr. CSc.
-
Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
KVK/ UKV1 Obsah: 1.Umění a každodenní život - funkce a podoby umění v životě člověka, proměny pojetí umění ve společnosti. 2.Výtvarný výraz v "estetickém" a v "mimetickém" pojetí umění. 3.Výchova uměním a k umění - v čem byly a v čem jsou spatřovány výchovné hodnoty umění (s oporou v textech H. Reada, R. Arnheima). 4.Pojetí umění a kultura - o kulturní podmíněnosti odlišných náhledů na umění, projevy těchto náhledů v procesech výchovy. 5.Multidisciplnarita v umění a ve výchově - hranice oborových kompetencí, jak široké a hluboké jsou základy našeho oboru, "renesanční" osobnosti v umění a ve výchově, překážky v kooperaci oborů ad. 6.Konec umění - prezentace názorů na tzv. "konec umění" s oporou v textech A. C. Dantoa a H. Beltinga, a jejich význam ve výchově. 7.Světatvorba a fikční světy v umění a ve výchově. 8.Umění a věda - přiblížení vztahů mezi oběma kulturními doménami prostřednictvím prezentace názorů umělců, vědců, ale také filosofů. 9.Role umění ve vzdělávání - vymezení pozice výtvarných uměleckých aktivit (tvorba a vnímání) v současném všeobecném vzdělávání. 10.Umění ve vzdělávacích kontextech - mapování podob výtvarných uměleckých aktivit v různých oblastech vzdělávání.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 36 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit základní pojmy a fakta z oblasti umění a vizuální kultury. |
Odborné dovednosti |
---|
komunikovat ve skupině o uměleckém díle. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat funkce umění ve všeobecném vzdělávání a v kultivaci populace; |
objasnit některé přístupy v teorii umění a vizuální kultury; |
posoudit multikulturní aspekty umění a kultury 20. a 21. století. |
Odborné dovednosti |
---|
využívat některé interpretační přístupy k porozumění uměleckému dílu či jinému produktu vizuální kultury; |
navrhnout edukační aktivity zaměřené na zprostředkování umění žákům či veřejnosti. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti |
---|
Diskuse, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti |
---|
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Belting, Hans. Konec dějin umění. Praha : Mladá fronta, 2000. ISBN 80-204-0856-8.
-
Bourdieu, Pierre. O televizi. 1. vyd, V nakl. Doplněk. Brno : Doplněk, 2002. ISBN 80-7239-122-4.
-
Bourdieu, Pierre. Teorie jednání. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-518-3.
-
Holub, Miroslav; Vaněk, Jiří. Umění ve století vědy : Eseje. 1. vyd. Praha : MF, 1988.
-
Read, Herbert. Výchova uměním. Praha : Odeon, 1967.
-
Slavík, Jan. Od výrazu k dialogu ve výchově : artefiletika. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-437-3.
-
Slavík, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl : teorie a praxe artefiletiky. V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8.
-
Smith, Edward. Artoday [i. e. Art today] = Současné světové umění. Praha : Slovart, 1996. ISBN 80-85871-97-1.
-
Uždil, Jaromír. Výtvarné umění ve výchově mládeže. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1964.
-
Zuska, Vlastimil. Estetika : úvod do současnosti tradiční disciplíny. Praha : Triton, 2001. ISBN 80-7254-194-3.
|