Předmět: Umění v kontextech vzdělávání 2

« Zpět
Název předmětu Umění v kontextech vzdělávání 2
Kód předmětu KVK/UKV2
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kovář Ivo, Prof. Dr.
  • Hokrová Marie, Mgr.
  • Grygar Miroslav, Doc. PaedDr. CSc.
  • Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
  • Sýkora Chacon Gil, PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Život, umění, výchova a hra. 2. Funkční pohled na umění a výchovu 3. Umění ve všeobecném vzdělávání. 4. Umění je poznávání. 5. Mýtus ve výchově a v umění. 6. Umění, výchova a symbol. 7. Umění odlišných kultur - pohledy zvenku a zevnitř na umění v jiných kulturních kontextech. 8. Kulturní podmíněnost výchovy uměním. 9. Když umělec "neumí" matematiku, fyziku, biologii atp., aneb když matematik, fyzik, biolog atp. "neumí" umění. 10. Umění a fotografie - výrazové prostředky fotografie, vztahy fotografie s jinými uměleckými oblastmi. 11. Umění, věda a výchova - vztahy mezi oběma kulturními doménami, jejich rozbor a promítnutí vztahů do výchovy.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška, Přednáška s demonstrací
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 45 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 5 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
objasnit základní terminologii a fakta v oblasti umění a vizuální kultury.
Odborné dovednosti
využívat některé interpretační přístupy k porozumění uměleckému dílu či jinému produktu vizuální kultury.
Obecné způsobilosti
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat funkce umění a uměleckých aktivit v životě člověka/společnosti a ve všeobecném vzdělávání;
nacházet odborné argumenty pro zapojení uměleckých aktivit do všeobecného vzdělávání;
objasnit interdisciplinární přístupy v teorii umění a vizuální kultury;
porovnávat různé interpretační přístupy.
Odborné dovednosti
interpretovat současné umělecké dílo nebo jiný produkt vizuální kultury;
navrhnout edukační aktivity zaměřené na zprostředkování umění žákům či veřejnosti.
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Odborné dovednosti
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Samostatná práce studentů,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Písemná zkouška,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Interkulturní vzdělávání: Člověk v tísni. Praha; Lidové noviny 518s., 2002. ISBN 80-7106-614-1.
  • Barthes, Roland. Mytologie. Praha : Dokořán, 2004. ISBN 80-86569-73-X.
  • Barthes, Roland. Světlá komora : poznámka k fotografii. Vyd. 2., upr., (Ve Fra 1.). Praha : Fra, 2005. ISBN 80-86603-28-8.
  • Borecký, Vladimír. Porozumění symbolu. 2., opr. a dopl. vyd., V Tritonu 1. Praha : Triton, 2003. ISBN 80-7254-371-7.
  • Fisher, Roger; Ury, William; Patton, Bruce. Jak dosáhnout souhlasu : zásady úspěšného vyjednávání. 2. vyd. Praha : Managememnt Press, 2004. ISBN 80-7261-100-3.
  • Průcha, Jan. Multikulturní výchova : teorie-praxe-výzkum. Praha : ISV nakladatelství, 2001. ISBN 80-85866-72-2.
  • Slavík, Jan. Multidisciplinární komunikace : problém a princip všeobecného vzdělávání. Vyd. 1. V Praze : Univerzita Karlova, 2005. ISBN 80-7290-199-0.
  • Slavík, Jan. Od výrazu k dialogu ve výchově : artefiletika. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-437-3.
  • Slavík, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl : teorie a praxe artefiletiky. V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8.
  • Sontag, Susan. O fotografii. Vyd. 1. Praha ; Paseka, 2002. ISBN 80-7185-471-9.
  • Volek, E. Znak - Funkce - Hodnota. Praha; Paseka, 2004. ISBN 80-7185-593-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr