Vyučující
|
-
Onufer Pavel, MgA. et MgA. Ph.D.
-
Kovář Ivo, Prof. Dr.
|
Obsah předmětu
|
1. Uvedení do problematiky vizuální kultury, a do jejích vztahů s výtvarným uměním 2. "Srovnávací vidění" jako ikonografická metoda přístupu k historickým a současným obrazům. 3. Současné vizuální teorie a umění 4. Fyziologie zrakového vnímání: obecné informace. 5. Psychologie zrakového vnímání (teorie, tvarová teorie, zrakové klamy) 6. Obrazová komunikace. Základní terminologie a klasifikace v nauce o znacích 7. Fotografický obraz a výtvarné umění 8. Vznik pohyblivého obrazu a filmu 9. Virtuální realita 10. Média, masová komunikace a jejich teorie 11. Výtvarné umění, a design v životním prostředí člověka 12. Reklama a její strategie 13. Vizuální gramotnosti a její koncepce
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
pojmenovat nejznámější projevy výtvarné umělecké kultury či vizuální kultury minulosti a současnosti; |
objasnit základní pojmy a fakta z oblasti výtvarné kultury na úrovni gymnaziálního vzdělání; |
popsat výtvarnou tvorbu vybraných autorů. |
Odborné dovednosti |
---|
uplatňovat poznatky (pojmy, fakta, myšlenky) o výtvarné umělecké kultuře v dialozích s odborníky i laiky; |
provést základní formální analýzu výtvarného uměleckého či jiného vizuálního díla; |
využít informace o výtvarném uměleckém či jiném vizuálním díle získané z odborné literatury a z jiných odborných zdrojů. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat specifika současné vizuální kultury; |
objasnit pojem "vizuální gramotnost"; |
vysvětlit obecné zákonitosti vizuálního vnímání; |
vymezit a objasnit základní terminologii k nauce o znacích; |
popsat možnosti nových médií; |
objasnit některá východiska současného grafického designu. |
Odborné dovednosti |
---|
interpretovat nejrozšířenější projevy současné vizuální kultury; |
odhalovat manipulativnost vizuálních děl, zejména reklamních produktů a vizuálních výtvorů užívaných k politické propagaci. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Arnheim, Rudolf. Art and visual perception : a psychology of the creative eye. Berkeley : University of California Press, 2002. ISBN 0-520-02613-6.
-
DANTO, A. C. Po konci umění: současné umění a oblast mimo dějiny. Praha: Academia, 2021. ISBN 978-80-200-3289-8.
-
DVOŘÁK, T. a kol. Epistemologie (nových) médií. Praha: NAMU, 2019. ISBN 978-80-7331-494-1.
-
Freeland, Cynthia A. Teorie umění. Praha, 2011.
-
HUBATOVÁ-VACKOVÁ, L.; PACHMANOVÁ, M.; PEČINKOVÁ, P. (eds.). Věci a slova. Praha: Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, 2014. ISBN 978-80-86863-69-6.
-
Kesner, L., ml. Muzeum umění v digitální době. Argo, Praha, 2000. ISBN 80-7023-252-6.
-
Kesner, Ladislav. Vizuální teorie : Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. 1. vyd. tohoto souboru. Jinočany : H & H, 1997. ISBN 80-86022-17-X.
-
Kulka, Jiří. Psychologie umění : obecné základy. 1. vyd. Praha : SPN, 1991. ISBN 80-04-23694-4.
-
Manovich, L. Principy nových médií In Teorie vědy/Theory of Science. 2002.
-
Mirzoeff, Nicholas. Úvod do vizuální kultury. Praha, 2012.
-
Mitchell, William John Thomas. Teorie obrazu. Praha, 2016.
-
Slavík, Jan. Multidisciplinární komunikace : problém a princip všeobecného vzdělávání. Vyd. 1. V Praze : Univerzita Karlova, 2005. ISBN 80-7290-199-0.
|