Course: Introduction to questions of creativ expresions

« Back
Course title Introduction to questions of creativ expresions
Course code KVK/UPVV
Organizational form of instruction Seminary
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 4
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Fialová Vladimíra, Magistr umění
  • Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
  • Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
  • Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
  • Grygar Miroslav, Doc. PaedDr. CSc.
Course content
1. Artistic expression and its relationship to other types of expression. 2. Basic concepts, ideas and facts of the visual culture and arts. 3. Form, technique and style of artistic expression, and their names. 4. Basic expressive possibilities of line, surface, space, shape, color and material in visual art. 5. Visual experience in terms of current theories. Application of knowledge about visual experience. 6. Children's art work in the context of visual culture and art.

Learning activities and teaching methods
Instruction based on dialogue, Multimedia supported teaching, Students' portfolio, One-to-One tutorial, Skills demonstration, Task-based study method, Seminar classes
  • Contact hours - 26 hours per semester
  • Undergraduate study programme term essay (20-40) - 40 hours per semester
prerequisite
Knowledge
objasnit základní pojmy a fakta z oblasti výtvarné kultury;
popsat výtvarnou tvorbu vybraných autorů se zohledněním společenskohistorických kontextů;
Skills
identifikovat charakteristické prostředky zvoleného uměleckého díla;
zohledňovat vlastnosti různého materiálu při tvorbě;
využívat některé výtvarné techniky a postupy;
learning outcomes
Knowledge
vymezit a objasnit pojem "výtvarný výraz";
pojmenovat společné a rozdílné znaky vybraných uměleckých děl;
objasnit některé soudobé umělecké koncepty;
popsat a vysvětlit koncepty zvolených uměleckých děl;
interpretovat zvolené umělecké dílo současnosti i minulosti;
Skills
experimentovat s výrazovými možnosti výtvarného umění;
využívat různé výtvarné techniky a postupy;
uplatňovat výrazové možnosti linie, tvaru, barvy, materiálu a prostoru;
uplatňovat osobní prožitky, znalosti a zkušenosti při vlastní výtvarné tvorbě;
reflektovat vlastní výtvarnou tvorbu;
teaching methods
Knowledge
Discussion
Lecture supplemented with a discussion
Multimedia supported teaching
One-to-One tutorial
Group discussion
Self-study of literature
Textual studies
Lecture
Field trip
Skills
Interactive lecture
Collaborative instruction
Cooperative instruction
Students' portfolio
Individual study
Seminar
assessment methods
Knowledge
Oral exam
Continuous assessment
Skills
Seminar work
Portfolio
Individual presentation at a seminar
Skills demonstration during practicum
Group presentation at a seminar
Practical exam
Self-evaluation
Recommended literature
  • Vitamin D: New Perspectives In Drawing. London: Phaidon, 2016. ISBN 9780714857138.
  • Vitamin 3-D: newperspectives in sculpture and installation. London: Phaidon, 2009. ISBN 978-0-71484-974-4.
  • Abts, Tomma. Vitamin P : new perspectives in painting. 1st pub. London : Phaidon, 2002. ISBN 0-7148-4446-2.
  • Cikánová, Karla. Kreslete si s námi. Aventinum. Praha, 1997.
  • Cikánová, Karla. Malujte si s námi. Praha : Aventinum, 1993. ISBN 80-7151-468-3.
  • Dempsey, Amy. Umělecké styly, školy a hnutí : encyklopedický průvodce moderním umění. [Praha] : Slovart, 2005. ISBN 80-7209-731-8.
  • Foster, Hal. Umění po roce 1900 : modernismus, antimodernismus, postmodernismus. V Praze : Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-952-8.
  • Kurt Gebauer, Nadia Rovderová. Kurt Gebauer Kurtura. 2019. ISBN 978-80-7437-225-4.
  • Sawdon, Phil. Drawing Ambiguity: Beside the Lines of Contemporary Art. 2015. ISBN 978-1-78453-069-3.
  • Slavík, Jan. Výtvarný výraz - nástroj arteterapie. Arteterapie : časopis České arteterapeutické asoci. 2006.
  • Slavíková, Vladimíra; Hazuková, Helena; Slavík, Jan. Výtvarné čarování : (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-016-1.
  • Slavíková, Vladimíra; Slavík, Jan,; Eliášová, Sylva. Dívej se, tvoř a povídej! : artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-322-2.
  • Zhoř, Igor. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-25555-8.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for Pre-school Teachers (19) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter