Předmět: Umění a sebepoznávání

« Zpět
Název předmětu Umění a sebepoznávání
Kód předmětu KVK/US
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dvořák Ivan, MgA. et MgA. Ph.D.
  • Aubrecht Dominik, doc. PaedDr. CSc.
  • Konečná Anna, PhDr. Ph.D.
  • Kohoutová Lucie, PhDr. Ph.D.
  • Jankovcová Petra
Obsah předmětu
Semináře: Umělecké a reflexivní aktivity. Reflexe ve všech jejích podobách těží z přednáškové znalostní průpravy. Přednášky: 1. Definice umění 2. Umění a psychoanalýza 1 (Jung, Freud, surrealismus) 3. Umění a psychoanalýza 2 (Lacan, Žižek, poststrukturalismus) 4. Umění a psychoanalýza 3 (psychoanalytický rozbor v praxi) 5. Proměny modernistického paradigmatu (modernismus, postmodernismus, altermodernismus, metamodernismus) 6. Reprezentace subjektu v kontextu moderního a současného umění (autonomní a angažované umění) 7. Reprezentace subjektu v kontextu moderního a současného umění (institucionální kritika) 8. Reprezentace subjektu v kontextu moderního a současného umění (smrt autora, deskilling, konceptuální umění) 9. Reprezentace subjektu v kontextu moderního a současného umění (politika identit, postkolonialismus) 10. Reprezentace subjektu v kontextu moderního a současného umění (umění po internetu, posthumanismus) 11. Reprezentace subjektu v kontextu moderního a současného umění (Spekulativní realismus, ekologie)

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Diskuse, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Studium textů, Přednáška, Přednáška s demonstrací
  • Projekt individuální [40] - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 50 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat teorii expresivního zážitku a jeho reflexe;
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat teorii artefiletiky;
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat teorii hermeneutické interpretace výtvarného díla;
rozpoznávat a interpretovat dějiny umění.
Odborné dovednosti
používat různé výtvarné techniky a postupy pro realizaci výtvarného díla;
verbalizovat a písemně formulovat závěry reflexe a sebereflexe ve vztahu k tvůrčímu procesu a jeho interpretaci;
spolupracovat při kooperativní práci ve skupině.
Výsledky učení
Odborné znalosti
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat prohloubenou teorii z kulturně estetické oblasti (hlavně dějin umění, estetiky, filozofie a psychologie);
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat prohloubenou teorii percepční a produktivní hermeneutické interpretace výtvarného díla;
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat prohloubenou teorii 4 úrovní expresivního zážitku a jeho mentalizace;
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat prohloubenou teorii sociokognitivní výzvy a vztahu mezi konceptem a prekoncepty.
Odborné dovednosti
identifikovat, analyzovat a hodnotit v realizovaných interpretacích klíčové momenty, které určují průběh tvůrčího procesu a výsledného díla a následně je abstrahovat do obecnějších kategorií a teoretických pojmů;
identifikovat, analyzovat a hodnotit subjektivní přístup v interpretačním procesu;
interpretovat a parafrázovat výtvarné dílo výtvarným (expresivním) a verbálním jazykem;
nalézat a realizovat alterace pro recepční a produktivní interpretaci výtvarného díla;
prokázat schopnost expresivní skupinové práce a kooperace;
vést konstruktivní dialog o intepretaci výtvarného díla a expresivního zážitku;
verbalizovat a písemně formulovat závěry reflexe a sebereflexe výtvarného zážitku ve vztahu k aktivnímu poznání.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Seminární výuka (badatelské metody),
Samostudium,
Analyticko-kritická práce s textem,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Prezentace práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Ústní zkouška,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Portfolio,
Individuální prezentace,
Kombinovaná zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Praktická zkouška,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • http://www.artefiletika.cz/modules/articles/article.php?id=41. 2008.
  • Vitamin 3-D : new perspectives in sculpture and installation. 2009. ISBN 978-0-7148-6857-8.
  • Abts, Tomma. Vitamin P : new perspectives in painting. 1st pub. London : Phaidon, 2002. ISBN 0-7148-4446-2.
  • Barthes, Roland. Mytologie. Praha : Dokořán, 2004. ISBN 80-86569-73-X.
  • Berger, John; Blomberg, Sven; Fox, Chris; Dibb, Michael; Hollis, Richard. Způsoby vidění. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-87260-78-4.
  • Bourriaud, Nicolas. Post produkce. Praha : Tranzit, 2004. ISBN 80-903452-0-4.
  • Fonagy, Peter; Target, Mary. Psychoanalytické teorie : perspektivy z pohledu vývojové psychopatologie. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-993-3.
  • Foster, Hal. Umění po roce 1900 : modernismus, antimodernismus, postmodernismus. V Praze : Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-952-8.
  • Jodorowsky, Alejandro. Psychomagie. Praha: Malyern, 2015.
  • Jung, Carl Gustav. Duše moderního člověka. Vyd. 2. Brno : Atlantis, 1994. ISBN 80-7108-213-9.
  • Kulka, Tomáš. Umění a kýč. Praha : Torst, 2000. ISBN 80-7215-128-2.
  • SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
  • Slavík, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl : teorie a praxe artefiletiky. V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8.
  • Šicková-Fabrici, Jaroslava. Základy arteterapie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-616-0.
  • Žižek, Slavoj. Násilí. V Praze : Rybka, 2013. ISBN 978-80-87067-22-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr