Vyučující
|
-
Dvořák Ivan, MgA. et MgA. Ph.D.
-
Aubrecht Dominik, doc. PaedDr. CSc.
-
Konečná Anna, PhDr. Ph.D.
-
Kohoutová Lucie, PhDr. Ph.D.
-
Jankovcová Petra
|
Obsah předmětu
|
Semináře: Umělecké a reflexivní aktivity. Reflexe ve všech jejích podobách těží z přednáškové znalostní průpravy. Přednášky: 1. Definice umění 2. Umění a psychoanalýza 1 (Jung, Freud, surrealismus) 3. Umění a psychoanalýza 2 (Lacan, Žižek, poststrukturalismus) 4. Umění a psychoanalýza 3 (psychoanalytický rozbor v praxi) 5. Proměny modernistického paradigmatu (modernismus, postmodernismus, altermodernismus, metamodernismus) 6. Reprezentace subjektu v kontextu moderního a současného umění (autonomní a angažované umění) 7. Reprezentace subjektu v kontextu moderního a současného umění (institucionální kritika) 8. Reprezentace subjektu v kontextu moderního a současného umění (smrt autora, deskilling, konceptuální umění) 9. Reprezentace subjektu v kontextu moderního a současného umění (politika identit, postkolonialismus) 10. Reprezentace subjektu v kontextu moderního a současného umění (umění po internetu, posthumanismus) 11. Reprezentace subjektu v kontextu moderního a současného umění (Spekulativní realismus, ekologie)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Diskuse, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Studium textů, Přednáška, Přednáška s demonstrací
- Projekt individuální [40]
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 50 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat teorii expresivního zážitku a jeho reflexe; |
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat teorii artefiletiky; |
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat teorii hermeneutické interpretace výtvarného díla; |
rozpoznávat a interpretovat dějiny umění. |
Odborné dovednosti |
---|
používat různé výtvarné techniky a postupy pro realizaci výtvarného díla; |
verbalizovat a písemně formulovat závěry reflexe a sebereflexe ve vztahu k tvůrčímu procesu a jeho interpretaci; |
spolupracovat při kooperativní práci ve skupině. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat prohloubenou teorii z kulturně estetické oblasti (hlavně dějin umění, estetiky, filozofie a psychologie); |
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat prohloubenou teorii percepční a produktivní hermeneutické interpretace výtvarného díla; |
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat prohloubenou teorii 4 úrovní expresivního zážitku a jeho mentalizace; |
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat prohloubenou teorii sociokognitivní výzvy a vztahu mezi konceptem a prekoncepty. |
Odborné dovednosti |
---|
identifikovat, analyzovat a hodnotit v realizovaných interpretacích klíčové momenty, které určují průběh tvůrčího procesu a výsledného díla a následně je abstrahovat do obecnějších kategorií a teoretických pojmů; |
identifikovat, analyzovat a hodnotit subjektivní přístup v interpretačním procesu; |
interpretovat a parafrázovat výtvarné dílo výtvarným (expresivním) a verbálním jazykem; |
nalézat a realizovat alterace pro recepční a produktivní interpretaci výtvarného díla; |
prokázat schopnost expresivní skupinové práce a kooperace; |
vést konstruktivní dialog o intepretaci výtvarného díla a expresivního zážitku; |
verbalizovat a písemně formulovat závěry reflexe a sebereflexe výtvarného zážitku ve vztahu k aktivnímu poznání. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Ústní zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Praktická zkouška, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
http://www.artefiletika.cz/modules/articles/article.php?id=41. 2008.
-
Vitamin 3-D : new perspectives in sculpture and installation. 2009. ISBN 978-0-7148-6857-8.
-
Abts, Tomma. Vitamin P : new perspectives in painting. 1st pub. London : Phaidon, 2002. ISBN 0-7148-4446-2.
-
Barthes, Roland. Mytologie. Praha : Dokořán, 2004. ISBN 80-86569-73-X.
-
Berger, John; Blomberg, Sven; Fox, Chris; Dibb, Michael; Hollis, Richard. Způsoby vidění. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-87260-78-4.
-
Bourriaud, Nicolas. Post produkce. Praha : Tranzit, 2004. ISBN 80-903452-0-4.
-
Fonagy, Peter; Target, Mary. Psychoanalytické teorie : perspektivy z pohledu vývojové psychopatologie. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-993-3.
-
Foster, Hal. Umění po roce 1900 : modernismus, antimodernismus, postmodernismus. V Praze : Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-952-8.
-
Jodorowsky, Alejandro. Psychomagie. Praha: Malyern, 2015.
-
Jung, Carl Gustav. Duše moderního člověka. Vyd. 2. Brno : Atlantis, 1994. ISBN 80-7108-213-9.
-
Kulka, Tomáš. Umění a kýč. Praha : Torst, 2000. ISBN 80-7215-128-2.
-
SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
-
Slavík, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl : teorie a praxe artefiletiky. V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8.
-
Šicková-Fabrici, Jaroslava. Základy arteterapie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-616-0.
-
Žižek, Slavoj. Násilí. V Praze : Rybka, 2013. ISBN 978-80-87067-22-2.
|